"Less is more

narratives and metaphors from an ELT group of professors

Auteurs

Mots-clés :

Narrative inquiry, Discourse, Teacher development

Résumé

This article addresses the issue of narratives and metaphors in teacher education. Narratives produced by a collaborative study group of four English language teachers in a public university of São Paulo-Brazil are collected and analyzed. The professors in the study group met twice a month, for eight months, to discuss and share their lived professional experiences. The theoretical background is the one that considers the discourse as the privileged locus of metaphors, Cameron and Deignan (2006), Steen et al. (2010), Musolff and Zinken (2009), among others. The rounding off of the article takes account of the role of the metaphor in fostering the construction of applicable knowledge to those involved.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Biographie de l'auteur

Rodrigo Avella Ramirez, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Doutor em Educação, Arte e História da Cultura (summa cum laude) pela Universidade Presbiteriana Mackenzie ( UPM) . Mestre em Gestão da Formação Tecnológica pelo Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza ( CEETEPS). Especialista em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul(PUCRS). Possui graduação em Comunicação Social pela Escola Superior de Propaganda e Marketing- ESPM e Licenciatura em Língua Inglesa pela Universidade Presbiteriana Mackenzie . Atualmente é Professor e Pesquisador no Programa de Mestrado em Educação Profissional do CEETEPS onde também atua como representante do PPG para avaliação de periódicos CAPES. Professor de Ensino Superior da Fatec- Centro Paula Sousa onde atuou como coordenador Institucional do programa Idiomas sem Fronteiras (IsF) .Examinador oficial Cambridge Exams. Membro acadêmico do Athens Institute for Education and Research (ATINER) nas unidades de Educação e Línguas e linguística.

Références

CALDAS-COULTHARD, C. R. Considerações sobre análise crítica do discurso, extensões pedagógicas e representações de gênero. In: MATEUS, E.; OLIVEIRA, N. B. (org.). Estudos críticos da linguagem e formação de professores/as de línguas: contribuições teórico-metodológicas. Campinas: Pontes, 2014. p. 99-119.

CAMERON, L.; DEIGNAN, A. The emergence of metaphor in discourse. Applied, Linguistics, v. 27, n. 4, 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/42793048_The_Emergence_of_Metaphor_in_Discourse. Acesso em: 3 mar. 2019.

CARROLL, D. Learning through interactive talk: A school-based mentor teacher study group as a context for professional learning. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, v. 21, n. 5, p. 457-473, July 2005.

CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa narrativa. 2. ed. Uberlândia: Editora UFU, 2015.

CLANDININ, D. J.; ROSIEK, J. Mapping a landscape of narrative inquiry. In: CLANDININ, D. J. (ed.). Handbook of narrative inquiry: mapping a methodology. Thousand Oaks, CA: Sage, 2007.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metaphors we live by. Chicago: University Press, 1986.

MUSSOLF, A.; ZINKEN, J. Metaphor and discourse. London: Palgrave Macmillan, 2009.

PÉREZ-GÓMEZ, A. O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, A. (org.) Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 95-113.

STEEN, G. et al. Metaphor in usage. Cognitive Linguistics, v. 21, n. 4, 2010. Disponível em: https://https://www.researchgate.net/publication/274349430_Metaphor_in_usage. Acesso em: 15 jun. 2017.

STEEN, G. J. Understanding metaphor in literature: an empirical approach. London: Longman, 1994

VEREZA, S. C. O lócus da metáfora: linguagem, pensamento e discurso. Dossiê: Letras e Cognição, Rio de Janeiro, n. 41, p. 199-212, 2010.

Téléchargements

Publiée

2019-12-19

Comment citer

Ramirez, R. A. (2019). "Less is more: narratives and metaphors from an ELT group of professors. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 19(3), 131–143. Consulté à l’adresse http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/12775