"Less is more
narratives and metaphors from an ELT group of professors
Palabras clave:
Narrative inquiry, Discourse, Teacher developmentResumen
This article addresses the issue of narratives and metaphors in teacher education. Narratives produced by a collaborative study group of four English language teachers in a public university of São Paulo-Brazil are collected and analyzed. The professors in the study group met twice a month, for eight months, to discuss and share their lived professional experiences. The theoretical background is the one that considers the discourse as the privileged locus of metaphors, Cameron and Deignan (2006), Steen et al. (2010), Musolff and Zinken (2009), among others. The rounding off of the article takes account of the role of the metaphor in fostering the construction of applicable knowledge to those involved.
Descargas
Citas
CALDAS-COULTHARD, C. R. Considerações sobre análise crítica do discurso, extensões pedagógicas e representações de gênero. In: MATEUS, E.; OLIVEIRA, N. B. (org.). Estudos críticos da linguagem e formação de professores/as de línguas: contribuições teórico-metodológicas. Campinas: Pontes, 2014. p. 99-119.
CAMERON, L.; DEIGNAN, A. The emergence of metaphor in discourse. Applied, Linguistics, v. 27, n. 4, 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/42793048_The_Emergence_of_Metaphor_in_Discourse. Acesso em: 3 mar. 2019.
CARROLL, D. Learning through interactive talk: A school-based mentor teacher study group as a context for professional learning. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, v. 21, n. 5, p. 457-473, July 2005.
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa narrativa. 2. ed. Uberlândia: Editora UFU, 2015.
CLANDININ, D. J.; ROSIEK, J. Mapping a landscape of narrative inquiry. In: CLANDININ, D. J. (ed.). Handbook of narrative inquiry: mapping a methodology. Thousand Oaks, CA: Sage, 2007.
LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metaphors we live by. Chicago: University Press, 1986.
MUSSOLF, A.; ZINKEN, J. Metaphor and discourse. London: Palgrave Macmillan, 2009.
PÉREZ-GÓMEZ, A. O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, A. (org.) Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 95-113.
STEEN, G. et al. Metaphor in usage. Cognitive Linguistics, v. 21, n. 4, 2010. Disponível em: https://https://www.researchgate.net/publication/274349430_Metaphor_in_usage. Acesso em: 15 jun. 2017.
STEEN, G. J. Understanding metaphor in literature: an empirical approach. London: Longman, 1994
VEREZA, S. C. O lócus da metáfora: linguagem, pensamento e discurso. Dossiê: Letras e Cognição, Rio de Janeiro, n. 41, p. 199-212, 2010.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Os direitos autorais dos artigos publicados nos Cadernos de Pós-Graduação em Letras pertencem aos autores, que concedem à Universidade Presbiteriana Mackenzie os direitos exclusivos de publicação do conteúdo. É vedada sua reprodução total ou parcial sem a devida autorização da Comissão Editorial, exceto para estudo e pesquisa.