Memes

análise da intertextualidade na comunicação

Authors

  • Maria Gabriela Brandi Teixeira UPM

Keywords:

meme, intertext, intertextuality

Abstract

The general objective of this article is to characterize the new language phenomenon known as meme and specific objectives such as its interpretation, construction of meaning and its impact on the analysis of intertextuality in communication. Defining its origin, establishing a relationship with textual genres, its intertextuality, and its applicability in the classroom as a means of communication. The methodology used was a bibliographic survey on the topic to understand how the main scholars approach this topic. The article presents the introduction of what has been discussed, the definition and origin of the meme and theoretical framework (Koch, 2019), (Dawkins, 1979), (Porto, 2018) among others cited. About textual genre, intertextuality, media, and the use of meme in the classroom using the authors Schifman (2014), Marcuschi (2003), Bakhtin, (2003).

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M.M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

CANDIDO, E. C. R; GOMES, N. T. Memes – uma linguagem lúdica. Revista Philologus, Rio de Janeiro, ano 21, n. 63, p. 1293-1303, set/dez., 2015.

DAWKINS, R. O gene egoísta. São Paulo, S: Itatiaia, 1979. Disponível em < chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www2.unifap.br/alexandresantiago/files/2014/05/Richard_Dawkins_O_Gene_Egoista.pdf> Acesso em 20/11/2024.

GROSSI, Marcia Gorett Ribeiro; LEAL, Débora Cristina Cordeiro Campos; BORJA, Shirley Doweslei Bernardes. O potencial educativo dos memes como recurso pedagógico. Sér.-Estud., Campo Grande, v. 28, n. 64, p. 289-312, set. 2023. Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822023000300289&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 21 nov. 2024. Epub 05-Jan-2024. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i64.1668.

GUERREIRO, A; SOARES, N.M. Os memes vão além do humor: uma leitura multimodal para a construção de sentidos. Texto Digital, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, v. 12, n. 2, p. 185-208, julho/dez. 2016.

KRISTEVA, J. Introdução à semanálise. Trad. Lúcia Helena França Ferraz. São Paulo: Perspectiva, 1974

KOCH, I. V. Introdução à linguística textual: trajetória e grandes temas. 2. Ed. São Paulo, Martins Fontes, 2009.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: Gêneros textuais e ensino. 2. ed. Ângela Paiva Dionísio, Ana Rachel Machado, Maria Auxiliadora Bezerra (Orgs). São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

PORTO, L. M. D. C. Memes: construção de sentidos e efeito de humor. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa). 189f. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC – Programa de Pós-graduação em Língua Portuguesa – São Paulo, 2018.

SHIFMAN, L. Memes in digital culture. Massachusetts: MIT Press, 2014.

TORRES, T. O fenômeno dos memes. Cienc. Cult., São Paulo, v. 68, n. 3, p. 60- 61, Sept. 2016. Disponível em < http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252016000300018> Acesso em 08/11/2024.

Published

2025-09-01

How to Cite

Brandi Teixeira, M. G. (2025). Memes: análise da intertextualidade na comunicação. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 25(2). Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/17809