Ensino de Língua Portuguesa: a leitura na perspectiva cognitivista sobre as narrativas infantis como objeto de ensino

Authors

Keywords:

Concepções de leitura

Abstract

This article, as an excerpt from the master's thesis in the area of Portuguese language teaching, aims to discuss reading from a cognitivist perspective based on Kleiman (2016); Freire (2021), Coelho (2000), Meireles (2016) which deal with reading as a worldview, Children's Literature, its function and its formative nature. The research object consists of children's narratives told or read by an adult, to a child, at school or in the family environment, with the corpus being the retelling of these narratives by children aged 4 to 5 years, enrolled in Early Childhood Education. in a municipal education network in the State of São Paulo.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

CASSANI, S.B. As narrativas que as crianças ouvem: “E viveram felizes para sempre...”, Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/39427/1/Simone%20Beltran%20Cassani.pdf - Acesso em: 23 abril 2024.

COELHO, N. N. Literatura Infantil - Teoria, Análise, Didática.1ª ed., São Paulo: Moderna, 2000.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 52ª ed., São Paulo: Cortez, 2021.

KLEIMAN A. Texto & Leitor: Aspectos Cognitivos da Leitura. 16º ed., Campinas, SP: Editora Pontes, 2016.

MEIRELES, C. Problemas da literatura infantil. 4ª. ed., São Paulo: Global, 2016.

RIBEIRO, J. A história Bela do gato e da panela. 2ª ed., São Paulo: Cortez, 2008.

Published

2024-11-07

How to Cite

Beltran Cassani, S. (2024). Ensino de Língua Portuguesa: a leitura na perspectiva cognitivista sobre as narrativas infantis como objeto de ensino. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 24(2). Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/17021