Manifesto do Movimento Nacional em Defesa do Ensino Médio sobre a Medida Provisória: an analysis from the perspective of global semantics
Keywords:
Key-words: Global Semantics; Discourse Analysis (DA); Historiography of Linguistics (HL)Abstract
Abstract: This article aims at presenting a discursive analysis, from the perspective of global semantics, of the text published on the ANPEd website entitled, Manifesto do Movimento Nacional em Defesa do Ensino Médio sobre a Medida Provisória, having as theoretical framework the studies in the field of Discorse Analisis (DA) by Dominique Maingueneau (1989,2000 and 2008) and the studies carried out in Historiography of Linguistics (HL) by Konrad Koerner (2014) and Ronaldo Batista (2013 and 2020).
Downloads
References
ANPED. Manifesto do Movimento Nacional em Defesa do Ensino Médio sobre a Medida Provisória. Disponível em: https://www.anped.org.br/news/manifesto-do-movimento-nacional-em-defesa-do-ensino-medio-sobre-medida-provisoria Acesso em: 18 de junho de 2023.
BATISTA, Ronaldo de Oliveira. Introdução à historiografia da linguística. Cortez Editora, 2013.
BATISTA, Ronaldo. Fundamentos da pesquisa em historiografia da linguística. São Paulo: Editora Mackenzie, 2020.
BRANDÃO, H. N. Introdução à Análise do discurso. Campinas, SP: Ed. UNICAMP, 2004.
DA SILVA, Monica Ribeiro; SCHEIBE, Leda. Reforma do ensino médio: pragmatismo e lógica mercantil. Retratos da Escola, v. 11, n. 20, p. 19-31, 2017.
KOERNER, E. F. K. Quatro décadas de historiografia linguística: estudos selecionados. Publito, 2014.
MAINGUENEAU, D. Novas tendências em análise do discurso. Campinas, Pontes, 1989.
_____. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Cortez, 2000.
_____. Gênese dos discursos. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
PÊGO, Alison Leal. O manifesto como gênero textual. In: DELL’ISOLA, Regina Lúcia Péret (ORG). Nos domínios dos Gêneros Textuais, Belo Horizonte: Fale/UFMG, 2009.
PORTAL DO MEC. Novo Ensino Médio: perguntas e respostas. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=40361. Acesso em: 18 de junho de 2023
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Raquel Marques da Silva Lagoa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.