Manifesto do Movimento Nacional em Defesa do Ensino Médio sobre a Medida Provisória: an analysis from the perspective of global semantics

Authors

Keywords:

Key-words: Global Semantics; Discourse Analysis (DA); Historiography of Linguistics (HL)

Abstract

Abstract: This article aims at presenting a discursive analysis,  from the perspective of global semantics, of the text published on the  ANPEd website  entitled, Manifesto do Movimento Nacional em Defesa do Ensino Médio sobre a Medida Provisória, having as theoretical framework the studies in the field of Discorse Analisis (DA) by  Dominique Maingueneau (1989,2000 and  2008) and the  studies carried out in Historiography of Linguistics (HL) by  Konrad Koerner (2014) and  Ronaldo Batista (2013 and 2020).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANPED. Manifesto do Movimento Nacional em Defesa do Ensino Médio sobre a Medida Provisória. Disponível em: https://www.anped.org.br/news/manifesto-do-movimento-nacional-em-defesa-do-ensino-medio-sobre-medida-provisoria Acesso em: 18 de junho de 2023.

BATISTA, Ronaldo de Oliveira. Introdução à historiografia da linguística. Cortez Editora, 2013.

BATISTA, Ronaldo. Fundamentos da pesquisa em historiografia da linguística. São Paulo: Editora Mackenzie, 2020.

BRANDÃO, H. N. Introdução à Análise do discurso. Campinas, SP: Ed. UNICAMP, 2004.

DA SILVA, Monica Ribeiro; SCHEIBE, Leda. Reforma do ensino médio: pragmatismo e lógica mercantil. Retratos da Escola, v. 11, n. 20, p. 19-31, 2017.

KOERNER, E. F. K. Quatro décadas de historiografia linguística: estudos selecionados. Publito, 2014.

MAINGUENEAU, D. Novas tendências em análise do discurso. Campinas, Pontes, 1989.

_____. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Cortez, 2000.

_____. Gênese dos discursos. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

PÊGO, Alison Leal. O manifesto como gênero textual. In: DELL’ISOLA, Regina Lúcia Péret (ORG). Nos domínios dos Gêneros Textuais, Belo Horizonte: Fale/UFMG, 2009.

PORTAL DO MEC. Novo Ensino Médio: perguntas e respostas. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=40361. Acesso em: 18 de junho de 2023

Published

2024-11-07

How to Cite

Marques da Silva Lagoa, R. (2024). Manifesto do Movimento Nacional em Defesa do Ensino Médio sobre a Medida Provisória: an analysis from the perspective of global semantics. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 24(2). Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/16980