O texto poético no cultivo da leitura literária
Keywords:
Leitura, Literatura, PoesiaAbstract
The present article presents some relevances and reasons for the cultivation of reading, specifically literary reading, through poetic text, addressing the perspective of the humanizing formation that poetry possesses, emphasizing the effect it can have on the education of student-readers. The observations are based on readings and statements from scholars in the field to which the poetic text belongs. We will also highlight how this reading can be developed daily in Portuguese language classes, aiming not only for a pragmatic outcome but also for a continuous process of learning, reflection, and critical thinking.
Downloads
References
BERNARDES E MATEUS, J. R. Literatura e Ensino do Português. Fundação Francisco Manoel dos Santos, outubro 2013.
BÉRTOLO, C. Uma operação de ler. In: BÉRTOLO, C. O banquete dos notáveis sobre leitura e crítica. 1ª ed. – São Paulo. Livros da Matriz, 2014.
BRITTO, L. P.L. Escola, ensino de língua, letramento e conhecimento. Calidoscópio, Vol. 5, n. 1, p. 24-30, jan./ abr. 2007.
A sombra do caos: ensino de língua X tradição gramatical. Campinas, Mercado das letras: 2008.
Inquietudes e desacordos: a leitura além do óbvio. Campinas – SP. Mercado das Letras: 2012.
Ao revés do avesso: leitura e formação. São Paulo: Pulo do gato, 2015.
COELHO, N. N. Literatura infantil. São Paulo: Moderna, 2006.
CONSSON, R. Letramento literário: Teoria e prática. 2. Ed.,11ª reimpressão – São Paulo: Contexto, 2021.
FREIRE, P. A importância do ato de ler. LAJOLO, M. (org.) – 1. Ed. – São Paulo: Moderna, 2003.
GERALDI, João Wanderlei. Aula como acontecimento. São Carlos: Pedro e João editores: 2015.
_________, J. W. Linguagem e ensino: exercícios de militância e divulgação. Campinas: Mercado de Letras / ALB. 1996.
LAJOLO, M. Linguagem e Letramento em foco. Cefiel/IEL/Unicamp, 2005.
________, M. Literatura: ontem, hoje, amanhã – São Paulo. Editora Unesp, 2018.
MAIA, J. Literatura na formação de leitores e professores. São Paulo: Paulina, 2007. Coleção literatura e ensino.
SILVA, V. M.T. Literatura Infantil Brasileira: Um guia professores e promotores de leitura. 2. ed.- ver. Goiânia: Canone Editorial. 2009.
SORRENTI, N. A poesia vai à escola: reflexões, comentários e dicas de atividades – 2. Ed.; 1. Reimpressão – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
SOUZA E CONSSON, R. S. R. Letramento Literário: Uma proposta para sala de aula. UNESP/UNIVESP – Conteúdo e didática de Alfabetização, 2011.
JOUVE, V. A leitura. São Paulo. Editora Unesp, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Francisca Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.