READING MEDIATION
the short story beyond the school space
Keywords:
Leitura. Texto literário. MediaçãoAbstract
This action-research project investigates how young students in the eighth grade of elementary school can contribute as mediators of reading literary texts with their families. The stages of the research are outlined as follows: mapping out, in a process of construction with the students, which actions can be used by the mediator in order to contribute to instigating a taste for reading, and building, with the students, a reading mediation process to be applied in the family environment. As a result, the following positive points were identified: encouragement to read, bringing students closer to their families, and moments of fun resulting from mediated reading.
Downloads
References
BRASIL. Lei 9394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. In Diário Oficial, Brasília, 23 dez. 1996.
______. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br>. Acesso em: 20 junho 2021.
BRASIL não possui bibliotecas em número suficiente, diz manifesto da FEBAB. Biblioo, n. 4, ed. 81, Nov. 2019. Disponível em: <https://biblioo.info/brasil-nao-possui-bibliotecas-em-numero-suficiente-diz-manifesto-da-febab/>. Acesso em: 07 nov. 2021.
CANDIDO, A. O direito à literatura. Vários Escritos, v. 5, 1995.
COLOMER, T. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global Editora, 2007.
CORTÁZAR, J.; GARRIGA, C. A.; CAMARGO, F. Aulas de literatura. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2009.
COSTA, G. Analfabetismo resistente no Brasil e no mundo do século 21. 2019. Disponível em: <https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2019-09/analfabetismo-resiste-no-brasil-e-no-mundo-do-seculo-21>. Acesso em: 20 abr 2021.
PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2009.
_____. A arte de ler: ou como resistir à adversidade. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.
______. Ler o mundo: experiências de transmissão cultural nos dias de hoje. São Paulo: Editora 34, 2019.
RETRATOS da Leitura no Brasil. Instituto Pró-livro. Disponível em: <https://www.prolivro.org.br/5a-edicao-de-retratos-da-leitura-no-brasil-2/a-pesquisa-5a-edicao/>. Acesso em: 12 abr. 2021.
SARAIVA, J. A.; MÜGGE, E. Literatura na escola: propostas para o ensino fundamental. Porto Alegre: Artmed, 2006.
SARAIVA, J. A.; MÜGGE, E.; KASPARI, T. Formação do leitor: experiência intelectual e afetiva. Revista Desenredo, v. 15, n. 2, 2019.
______. Texto literário: resposta ao desafio da formação de leitores. São Leopoldo: Oikos, 2017.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez. 1986.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
ZILBERMAN, R. A leitura e o ensino da literatura. São Paulo: Contexto, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Janaína Vieira da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.