“A presença”, de Lygia Fagundes Telles, e Muito além do inverno, de Isabel Allende: o ensino de Literatura em sala de aula e a BNCC
Keywords:
Literatura comparada nas escolas. BNCC. Prática docente.Abstract
This paper aims to analyze how the brazilian literature and hispanoamerican literature should be studied in an analysis compared as a subject in the brazilian schools for the students. The objects of study will be analyzed are the short story “The Presence” (2009), by Lygia Fagundes Telles, and the novel In the midst of winter (2017), by Isabel Allende, so that a comparison will be made between the opuses and, consequently, the related themes dealt with by the BNCC: ageism and respect for the elderly. Therefore, we propose that comparative literature be a reflection proposal for students.
Downloads
References
ALAZRAKI, J. ¿Qués es lo neofantásticos?. In: ROAS, David (org.). Teorias de lo fantástico. Madrid: Arco/Libros, 2001 p. 265- 280.
ALLENDE, I. Muito além do inverno. Tradução Luís Carlos Cabral. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em 10 abr. 2023.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
DE BRITO, M. G. C. Literatura de autoria feminina na América Latina. Monografia (Faculdade de Letras) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021. 33 folhas. Disponível em: https://pantheon.ufrj.br/bitstream/11422/14541/1/MGCBrito.pdf. Acesso em 06 maio 2023.
CARVALHAL, T. F. Literatura comparada. São Paulo: Editora Ática, 2006. 4 ed. Série Princípios. 85 p.
COUTINHO, E. F. A literatura comparada e o contexto latino-americano. Raído, Dourados, MS, v. 2, n. 3, p. 21-31, jan./jun. 2008. p. 21-31.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2015. 52 ed.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2016. 54 ed.
GUARDIA, S. B. Literatura e escrita feminina na América Latina. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 18, p. 15–44, 2013. DOI: 10.5007/2175-7917.2013v18nesp1p15. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/2175-7917.2013v18nesp1p1. Acesso em 06 maio 2023.
ISER, W. O fictício e o imaginário: perspectivas de uma antropologia literária. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2013.
ISER, W. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético, volume 1. Tradução de Johannes Kretschmer. São Paulo: Editora 34, 1996a, 1 v.
ISER, W. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético, volume 2. Tradução de Johannes Kretschmer. São Paulo: Editora 34, 1999a, 1 v.
LAJOLO, M. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 2004.
LAJOLO, M.; ZILBERMAN, R. Literatura infantil brasileira. São Paulo: Ática, 1985.
LAJOLO, M.; ZILBERMAN, R. Literatura infantil brasileira: histórias & histórias. São Paulo: Ática, 2007.
MILREU, I. A inclusão da literatura de autoria feminina latino-americana: um desafio. Revista Leia Escola, Campina Grande, v. 19, n. 1, 2019. p. 85-97.
PIECHONTCOSKI, U. O. A.; DE FIGUEIREDO, F. A. A. Reflexões sobre o feminismo chileno na escrita autoficcional de Isabel Allende, Revista de Literatura, História e Memória, [S. l.], v. 18, n. 31, p. 138–157, 2022. DOI: 10.48075/rlhm.v18i31.28987. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rlhm/article/view/28987. Acesso em: 06 maio 2023.
RÉGIS, S. A densidade do aparente. In: Caderno de Literatura Brasileira. Rio de Janeiro: 2002, p. 84-97.
ROAS, D. Ameaças do Fantástico. São Paulo: Unesp, 2014.
SANTIAGO, S. A bolha e a folha: estrutura e inventário. In: Caderno de Literatura Brasileira. Rio de Janeiro: Instituto Moreira Salles, 2002, p. 98-111.
SOLÉ, I. Estratégias de leitura. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
SOUZA, G. P. C. B. de. A literatura infanto-juvenil brasileira vai muito bem, obrigada!. São Paulo: DCL, 2006.
TELLES, L. F. “A presença”. In: TELLES, Lygia Fagundes. Seminário dos Ratos. São Paulo: Companhia das Letras, 2009, p. 75-79.
ZILBERMAN, R. Teoria da Literatura. Curitiba: IESDE Brasil, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Laís Gerotto de Freitas Valentim, Lorraine Martins dos Anjos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.