Literatura e Estudos Culturais: um caminho possível para a sala de aula
Keywords:
Literatura, estudos culturais, ensinoAbstract
This article arises from the following question: how can we contribute so that studies on literature, undertaken in the academy, can effectively reach the classroom? Based on this reflection, and based on theories of cultural studies, widely discussed in postgraduate courses in Letters, an analysis of the poem Os estatutos do homem, by Thiago de Mello, is proposed, with the aim of offering a model of activities that allow the teacher and the student to contemplate on the world through the text and in dialogue with their contexts.
Downloads
References
BARROS, Diana Luz Pessoa. Teoria Semiótica do texto. 4. ed. São Paulo: Ática, 2005.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 4. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul/São Paulo: Duas cidades, 2004
EAGLETON, Terry. Teoria da Literatura: uma introdução. 7.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2019.
MANAUS. Exposição Sua História, Thiago de Mello. Manaus: Prefeitura do Município de Manaus. Disponível em https://vidaecultura.manaus.am.gov.br/historia-page.php. Acesso em: 10 nov. 2022.
MELLO, Thiago de. Faz escuro mas eu canto: porque a manhã vai chegar. 15. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1996, p. 19-22.
Dicionário Infopédia da Língua Portuguesa. Porto: Porto Editora. Disponível em https://www.infopedia.pt/dicionarios/lingua-portuguesa/. Acesso em: 10 nov. 2022.
SCHIFFRIN, Deborah. Discourse markers: language, meaning and context. In: SCHIFFRIN, Deborah; TANNEN, Deborah; HAMILTON, Heidi Ehernberger. The Handbook of discourse analysis. Massachusetts: Graphicraft Limited, 2001.
SOUZA. Roberto Acízelo de. Teoria da literatura: trajetória, fundamentos, problemas. São Paulo: É realizações, 2018.
ZILBERMAN, Regina. Teoria da literatura I. 2. ed. Curitiba: IESDE Brasil S.A, 2012.
ZILBERMAN, Regina; SILVA, Ezequiel Theodoro da. Literatura e pedagogia: ponto & contraponto. 2. ed. São Paulo: Global; Campinas: ALB – Associação de Leitura do Brasil, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 SELMA AMARAL DE FREITAS, KELY XAVIER DA SILVA, LUAN VINÍCIUS RAMOS DE AQUINO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.