Nem mocho, nem cotovia

Authors

  • Camila Valcanover Universidade Presbiteriana Mackenzie

Keywords:

Tale; Fantastic; XIX Century;

Abstract

In this article we propose to go through Calvino's (2004) statement when he organized the selection Fantastic Tales from the 19th Century, presenting Guy de Maupassant's tale The Night as: "An example of Fantastic obtained with minimal resources". Todorov (2017) and Ceserani (2006) studies help us understand the architecture of Maupassant's text, revealing how the theoretical characteristics appear, in this case, diluted in the literary text. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBIERI, Cláudia. “Arquitetura literária: sobre a composição do espaço narrativo”. In: BORGES FILHO, O.; BARBOSA, S. (orgs.). Poéticas do espaço literário. São Carlos: Claraluz Editora, 2009. p. 105-126.

CALVINO, I. Por que ler os clássicos? Tradução de Nilson Moulin. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

CALVINO, I (org.). Contos fantásticos do século XIX. São Paulo: Companhia das letras, 2004.
CANDIDO, Antonio. A literatura e vida social. In: Literatura e sociedade. 4. Ed. São Paulo: Nacional, 2000.

CESERANI, Remo. O Fantástico. Tradução: Nilton Cezar Tridapolli. Curitiba: Ed. UFPR, 2006.
LINS, Osman. Lima Barreto e o espaço romanesco. São Paulo: Ática, 1976.
MAUPASSANT, Guy de. A noite. Tradução: Rosa Freire D'Aguiar. In: CALVINO, I (org.). Contos fantásticos do século XIX. São Paulo: Companhia das letras, 2004.
TODOROV, T. Introdução à literatura fantástica. Tradução: Maria Clara Correa Castello. São Paulo: Perspectiva, 2017.

Published

2021-05-24

How to Cite

Valcanover, C. (2021). Nem mocho, nem cotovia. Cadernos De Pós-Graduação Em Letras, 21(1), 123–134. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/14225