Livros didáticos lusófonos: a semântica no sexto ano de Cabo Verde e do Brasil
Keywords:
Lusofonia. Semântica. Ensino.Abstract
ABSTRACT
This research is part of the Grupo de Estudos Linguísticos do Maranhão (GELMA), of the Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL). Portuguese is common to the lusophone counties, which are the Community of Portuguese-speaking countries (CPLP - Comunidade dos Países de Língua Portuguesa). This article verify what are the contents of the semantics theory of portuguese language prioritised in the educational materials of Brazil (2015) and Cabo Verde (2019), sixth grade. This is a bibliographic research using a qualitative analysis, which is based on Oliveira (2008), Cançado (2008), for semantic, Bastos; Brito (2013) e Nogueira (2015), for lusophony.
Keywords: Lusophony. Semantic. Teaching.
Downloads
References
BASTOS, M. de J. Organização do Sistema Educacional Brasileiro. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. 5. ed., n. 2, v. 01. p. 277-286, 2017.
BASTOS, N. M. B.; BRITO, R. P. Cultura e lusofonia: unidade e pluraridade. 2013. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/nhengatu/article/view/34176> Acesso em 27 mar. 2019.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em 14 jan 2020.
CARDOSO, T.; REIS, E. Caderno Experimental de Língua Portuguesa 6º ano. Gráfica da Praia. Ministério da Educação da República de Cabo Verde, 2019.
COSTA, C. L.; MARCHETTI, G.; SOARES, J. J. B. Para Viver Juntos: português, 6º ano: anos finais: ensino fundamental. 4. ed. São Paulo: Edições SM, 2015.
MARTINS, M. L. Língua Portuguesa, globalização e lusofonia. IN. BASTOS, N. B. (org.). Língua Portuguesa e lusofonia. São Paulo: EDUC, 2014.
MOURA, A. F. O sistema educativo cabo-verdiano nas suas coordenadas sócio-históricas. Ver. Bras. Hist. Educ.; Maringá – PR, V. 16, n. 1 (40), p. 79-109, Jan/abr, 2016.
NOGUEIRA, S. M. Língua Portuguesa no Maranhão do século XIX sob o enfoque historiográfico. São Luís: EDUEMA, 2015.
NOGUEIRA, S. M.; IÓRIO, P. L. D.; ALMEIDA, W. de J. Consciência lusófona em “uma política do idioma”, de Celso Cunha: uma análise historiográfica. Linha D'Água (Online), São Paulo, v. 32, n. 2, p. 169-187, maio-ago. 2019.
OLIVEIRA, L. A. Manual de Semântica. Petrópolis-RJ: Vozes, 2008.
SANT’ANNA, S.; SILVA, F. G. d. A semântica lexical e as relações de sentido: sinonímia, antonímia, hiponímia e hiperonímia. Cadernos do CNLF, Vol. XIII, Nº 03. Rio de Janeiro: CiFEFiL, 2009.
WACHOWICZ, T. C. Semântica Lexical. In.: FERRAREZI JUNIOR, C.; BASSO, R. (Orgs). Semântica, semânticas: uma introdução. São Paulo: Contexto, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.