Angola se faz presente na escola: um breve estudo do romance Mayombe, de Pepetela
Keywords:
Literatura Angolana. Mayombe. PepetelaAbstract
This article seeks to bring some considerations about the Law 10.639, which establishes the obligation of the Teaching of African and Afro-Brazilian History and Culture in the elementary and high school curriculum, in order to recognize and value the culture and identity. of descendants of African peoples, and seeks to combat discriminatory and racist stance that still particularly affects blacks in Brazil. In this way, we seek to direct our gauze to the novel Mayombe, by the Angolan writer Pepetela, in order to offer a more complete and, at the same time, deeper insight into the literary themes and motifs represented in this work, both meaningful for school curriculum contexts as relevant for teacher and student training.
Downloads
References
BRITO, R. H. P. “À mistura estão as pessoas”: lusofonia, política linguística e internacionalização. In: MARTINS, M. de L. (coordenação). Lusofonia e Interculturalidade: promessa e travessia. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade. Ribeirão – V. N. Famalicão: Edições Húmus, 2015, p. 295-312.
CANDIDO, A. O direito à literatura. In: Vários Escritos. São Paulo: Duas cidades, 1995, p. 235-263.
CHAVES, R. MACÊDO, T. (Orgs.). Portanto... Pepetela. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009.
FARACO, C. A. Português: Língua e Cultura – Ensino Médio. Curitiba: Base Editora, 2003.
FIORIN, J. L. A lusofonia como espaço linguístico. In: BASTOS, N. (Org.). Língua Portuguesa: reflexões lusófonas. São Paulo: Ed. PUC, 2006, p. 25-48.
FREYRE, G. Casa-grande e senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. Rio de Janeiro: José Olympio, 1978.
MARCON, F. N. Leituras Transatlânticas: Diálogos sobre identidade e o romance de Pepetela. 2005. 275f. Tese (Doutorado em Antropologia Social). Programa de Pós-graduação em Antropologia Social. Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina.
MUNANGA, K. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
PEPETELA. Mayombe. Rio de Janeiro: Leya, 2013.
SERRANO, C. O romance como documento social: o caso de Mayombe. Revista Via Atlântica, São Paulo: USP/FFLCH/Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas. n. 3, dez. 1999, p. 132-139.
SILVA, C. R. Literatura e História Africanas: Implicações para a Formação de Professores, no Contexto da Lei 10.639/03. Revista das Faculdades Integradas Claretianas, n. 5, jan./dez., 2012, p. 120-130.
SILVA, M. Angola e sua literatura: uma introdução à prosa de ficção angolana lusófona. Revista Intertexto. Uberaba, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, v. 3, n. 2, p. 5-24, jul./dez., 2010.
SILVA, R. V. da R. e; MATTOS, T. R. de. Mayombe: presença da guerra, perspectiva histórica e memória na construção do romance. Cerrados - Revista do Programa de Pós-Graduação em Literatura, Brasília, v. 24, n. 40, p. 289-302, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright of the articles published in Cadernos de Pós-Graduação em Letras belongs to the authors, who grant the Mackenzie Presbyterian University the exclusive rights to publish the content. Total or partial reproduction is prohibited without due authorization from the Editorial Committee, except for study and research.