Accuracy of Teachers in the Early Years of Elementary School in Indicating Children with Learning Difficulties
Keywords:
Teachers, Learning, Assessment, School DifficultiesAbstract
The time invested with children in the classroom can allow teachers to identify, with relative accuracy, those with learning difficulties (LD). This study investigated the accuracy of teachers in identifying children with LD, considering the possible co-occurrence of behavior problems. Participants were 253 children, from the 1st to the 5th grade of elementary school, from one public and one private school, divided into 4 groups, according to the indication of their teachers: 1) LD, 2) behavior problems, 3) LD and behavior problems, 4) typical performance. Word recognition and writing skills, linguistic comprehension, arithmetic, and intelligence were evaluated. Questionnaires for parents and teachers were used. The results indicated a pattern in which groups with LD, regardless of the co-occurrence of behavior problems, tend not to differ from each other and show lower performances in relation to the other groups. The group with behavior problems per[1]formed more similarly to the group with typical performance. The result supports an important role of teachers in the relatively reliable identification of children with LD, not being confused by the occurrence, overlapping or not, of behavior problems. The finding has an impact on the screening and consideration of the teacher in evaluation processes.
Downloads
References
AFFONSO, M. J. C. O. et al. Avaliação de escrita na dislexia do desenvolvimento: tipos de erros ortográficos em prova de nomeação de figuras por escrita. Revista Cefac, São Paulo, v. 13, n. 4, p. 628-635, 29 out. 2011. DOI 10.1590/s1516-18462010005000117
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EMPRESAS DE PESQUISA. Alterações na aplicação do Critério Brasil, válidas a partir de 16/04/2018. 2018. Disponível em: http://www.abep. org/criterioBr/01_cceb_2018.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.
BORBA, B. M. R.; MARIN, A. H. Contribuição dos indicadores de problemas emocionais e de comportamento para o rendimento escolar. Revista Colombiana de Psicología, Bogotá, v. 26, n. 2, p. 283-294, 1º jul. 2017. DOI 10.15446/rcp.v26n2.59813
BORBA, B. M. R.; MARIN, A. H. Problemas emocionais e de comportamento e rendi mento escolar em adolescentes. Psico, Porto Alegre, v. 49, n. 4, p. 348-357, 30 jan. 2018. DOI 10.15448/1980-8623.2018.4.26941
BRÄNNLUND, A.; STRANDH, M.; NILSSON, K. Mental-health and educational achie vement: the link between poor mental-health and upper secondary school completion and grades. Journal Of Mental Health, v. 26, n. 4, p. 318-325, 7 mar. 2017. DOI 10.1080/09638237.2017.1294739
BRASIL. Lei nº 13.415, de 2017. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/ L13415.htm#art4. Acesso em: 23 jul. 2019.
CAMARGO, C. S.; CASTRO, K. de O. M.; SAGAZ, V. R. O papel do psicólogo escolar frente aos alunos com dificuldades de aprendizagem na ótica dos pais e professores. 2016. Monografia (Graduação em Psicologia) – Faculdade Sant’ana, São Paulo, 2016. Disponível em: https://www.iessa.edu.br/revista/index.php/tcc/article/view/93. Acesso em: 23 jul. 2020.
CAPELLINI, S. A.; TONELOTTO, J. M. de F.; CIASCA, S. M. Medidas de desempenho escolar: avaliação formal e opinião de professores. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 21, n. 2, p. 79-90, ago. 2004. DOI 10.1590/s0103-166x2004000200006
CAPOVILLA, F. C.; SEABRA, A. G. Teste contrastivo de compreensão auditiva e de leitura. In: SEABRA, A.; DIAS, N. (Org.). Avaliação neuropsicológica cognitiva: leitura, escrita e aritmética. São Paulo: Memnon, 2013. v. 3, p. 22-44.
COHEN, J. Set correlation and contingency tables. Applied Psychological Measurement, v. 12, n. 4, p. 425-434, 1988. DOI 10.1177/014662168801200410
CORSO, L. V.; MEGGIATO, A. O. Quem são os alunos encaminhados para acompanha mento de dificuldades de aprendizagem? Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 36, n. 109, p. 57-72, jan./abr. 2019.
DIAS, N. M.; MONTIEL, J. M.; SEABRA, A. G. Desenvolvimento e interação entre desempenho escolar, reconhecimento de palavras e compreensão auditiva e de leitura. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 28, n. 2, p. 404-415, 2015. DOI 10.1590/1678- 7153.201528221
DIAS, N. M.; SEABRA, A. G. Avaliação neuropsicológica e seu papel no direcionamento da intervenção. In: CARDOSO, C. de. O.; DIAS, N. M. (org.). Intervenção neuropsicológica infantil: da estimulação precoce-preventiva à reabilitação. São Paulo: Pearson, 2019. p. 29-70.
DIAS, N. M.; SEABRA, A. G. Mental health, cognition and academic performance in the 1st year of Elementary Education. Psico-USF, v. 25, n. 3, p. 467-479, set. 2020. DOI 10.1590/1413-82712020250306
FEITOSA, F. B.; DEL PRETTE, Z. A. P.; LOUREIRO, S. R. Acuracidade do professor na identificação de alunos com dificuldade de aprendizagem. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 15, n. 2, p. 237-247, 2007.
FERREIRA, P. et al. Avaliação neuropsicológica em escolares do EF e do Ensino Médio: instrumentos de exames de funções cognitivas e de leitura, escrita e aritmética. In: FONSECA, R. P.; SEABRA, A. G.; MIRANDA, M. C. (org.). Neuropsicologia escolar. São Paulo: Pearson, 2020. p. 255-300.
FREDERICO NETO, F. et al. Dificuldade de aprendizagem no ensino fundamental e médio: a percepção de professores de sete escolas públicas de São Paulo-SP. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 32, n. 97, p. 26-37, 2015.
GALLIANO, L. et al. Avaliação psicológica e problemas de aprendizagem: influência de aspectos emocionais e comportamentais no baixo rendimento escolar. In: SEMANA DE EDUCAÇÃO, 18.; CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO: CONTEXTOS EDUCACIONAIS: FORMAÇÃO, LINGUAGENS S DESAFIOS, 1., 2019, Londrina. Anais [...]. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2019. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/semanadaeducacao/pages/apresentacao.php. Acesso em: 13 jun. 2023.
HAUKOOS, J.; LEWIS, R. J. Advanced Statistics: bootstrapping confidence intervals for statistics with “difficult” distributions. Academic Emergency Medicine, v. 12, n. 4, p. 360-365, 1º abr. 2005. DOI 10.1197/j.aem.2004.11.018
MORO, L. G. B.; CARLESSO, J. P. P. Dificuldades e distúrbios de aprendizagem: nos primeiros anos de escolarização. Research, Society and Development, v. 8, n. 5, p. 1-8, 2019.
ORSATI, F. T. et al. Práticas para a sala de aula baseadas em evidências. São Paulo: Memnon, 2015. PAULA, J. J. et al. Matrizes Progressivas Coloridas de Raven, escala especial. São Paulo: Pearson, 2018.
PEREIRA, F. O. Especificidades do rendimento, aptidão e motivação escolares em alu nos com dificuldades de aprendizagem. Psicologia Escolar e Educacional, v. 19, n. 3, p. 525-536, dez. 2015. DOI 10.1590/2175-3539/2015/0193889
PRIOSTE, C. Hipóteses docentes sobre o fracasso escolar nos anos iniciais do ensino fundamental. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 46, p. 1-20, 2020. DOI 10.1590/ S1678-4634202046220336
RODRIGUES, N. V. Imputação múltipla utilizando o software SPSS. 2016. Monografia (Graduação em Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/158042. Acesso em: 20 ago. 2021.
ROSA, A. P. Prevalência de problemas emocionais e comportamentais em crianças do primeiro ano do ensino fundamental com dificuldades de aprendizagem de acordo com a avaliação de professores e responsáveis. 2021. Dissertação (Mestrado em Enfermagem Psiquiátrica) – Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2021. DOI 10.11606/D.22.2021.tde-24082021-135844
SEABRA, A. G.; CAPOVILLA, F. C. Teste de competência de leitura de palavras e pseudopalavras (TCLPP). São Paulo: Memnon, 2010.
SEABRA, A. G.; CAPOVILLA, F. C. Prova de escrita sob ditado – versão Reduzida. In: SEABRA, A.; DIAS, N.; CAPOVILLA, F. (org.). Avaliação neuropsicológica cognitiva: leitura, escrita e aritmética. São Paulo: Memnon, 2013. v. 3, p. 54-69.
SEABRA, A. G.; DIAS, N. M.; CAPOVILLA, F. C. Avaliação neuropsicológica cognitiva: leitura, escrita e aritmética. São Paulo: Memnon, 2013. v. 3. SEABRA, A. G.; MONTIEL, J.; CAPOVILLA, F. C. Prova de aritmética. In: SEABRA, A.; DIAS, N.; CAPOVILLA, F. (org.). Avaliação neuropsicológica cognitiva: leitura, escrita e aritmética. São Paulo: Memnon, 2013. v. 3, p. 97-104.
SILVA, I. M.; NASCIMENTO, L. A. Principais preditores biopsicossociais associados à dificuldade de aprendizagem em crianças e adolescentes: uma análise de casos e controles. 2020. Monografia (Graduação em Medicina) – Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, 2020. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ ANIMA/9291. Acesso em: 2 ago. 2020.
SIQUEIRA, C. M.; GURGEL-GIANNETTI, J. Mau desempenho escolar: uma visão atual. Revista da Associação Médica Brasileira, São Paulo, v. 57, n. 1, p. 78-87, jan./fev. 2011. DOI 10.1590/s0104-42302011000100021
STÜRMER, P. A.; UMBELINO, J. D. Dificuldades de aprendizagem nos anos iniciais do ensino fundamental: por que as crianças não aprendem? Perspectiva, v. 38, n. 1, p. 1-23, 2020.
TEIXEIRA, B. S. et al. Compreensão oral e leitora e consciência sintática nas alterações de leitura e escrita. Revista Cefac, São Paulo, v. 18, n. 6, p. 1370-1378, nov./dez.2016. DOI 10.1590/1982-021620161862216
VILHENA, K.; DE PAULA, C. S. Problemas de conduta: prevalência, fatores de risco/ proteção; impacto na vida escolar adulta. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 39-52, jun. 2017.
WEIRICH, H. C.; SOUZA, A. C. de. Instrumentos de avaliação de leitura em fase inicial: habilidades e processos envolvidos. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina, v. 20, n. 1, p. 110-135, 2017
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Postgraduate Journal in Development Disorders
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.