Interventions in executive functions in early childhood: literature review

Authors

  • Raquel Ferreira dos Santos Tomaz Faculdade de Ciências Medicas da Santa Casa de São Paulo
  • Camila Barbosa Riccardi León Faculdade de Ciências Médicas da Santa Casa de São Paulo

Keywords:

Child Development, Education, Child, Cognition.

Abstract

Executive functions are important mental skills that regulate behavior, cognition and emotion, and assist in achieving goals. The early childhood comprises children and babies from 0 to 3 years old. It is a sensitive period for the development of different cognitive skills, since the structural basis for brain development is also built in the first years of life. Studies pointed out that the development of executive functions can be seen in the first months of life, what suggests the possibility of early preventive intervention. Therefore, this study carried out a literature review with the objective of gathering scientific evidence on executive functions early preventive interventions in school for babies and children from 0 to 3 years old. We used the BVS, PuBmed, Scielo, ERIC and Pepsic databases. After applying the eligibility criteria, only one experimental article was found with an intervention program based on language training for children aged 26 to 31 months. The intervention study revealed that language training had a positive impact as executive functions. Most of other investigations found aimed to evaluate executive functions in babies and young children with atypical development, or to identify the power of nutritional supplements for the development of cognition in low income children. Thus, the present study found a lack of studies on the subject in question. Considering the relevance of executive functions for children development and the practice of early preventive practices, it is suggested that future research can be conducted in order to promote as executive functions in early childhood.

Keywords: Child Development, Education, Child, Cognition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANJOS, C.C.; COSTA, L. F. M.; COSTA, A. F. M.; SOUTINHO, R. S. R.; BIITENCOURT, H. S.; BRUM, E. H. M. Relação entre o estado nutricional e o desenvolvimento neuropsicomotor de pré-escolares de uma creche particular na cidade de Maceió-AL. Caderno de Pós-graduação Distúrbio do Desenvolvimento. Vol. 19, Nº 19. São Paulo: Jan/Jun. 2019.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 10 de outubro de 2019.

BRASIL. Emenda Constitucional nº 59, de 11 de novembro de 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/Emendas/Emc/emc59.htm. Acesso em 10 de outubro de 2019.

CARDOSO, C. O. Programa de intervenção neuropsicológica precoce-preventiva: estimulação das funções executivas em escolares. 2017. 196 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-graduação em Psicologia, PUCRS, Porto Alegre, 2017.

CASEY et al. Behavioral and neural correlates of delay of gratification 40 years later. Proceedings of the National Academy of Sciences Sep 2011, 108 (36) 14998-15003.

CENTER ON THE DEVELOPING CHILD (CDC). Building the Brain’s “Air Traffic Control” System: How Early Experiences Shape the Development of Executive Function. Cambridge: Harvard University, 2011.

COMITÊ CIENTÍFICO DO NÚCLEO CIÊNCIA PELA INFÂNCIA (CCNCPI). Estudo nº 1: O Impacto do Desenvolvimento na Primeira Infância sobre a Aprendizagem, 2014.

COMITÊ CIENTÍFICO DO NÚCLEO CIÊNCIA PELA INFÂNCIA (CCNCPI). Estudo nº 3: Funções executivas e desenvolvimento na primeira infância: habilidades necessárias para a autonomia, 2016.

COZZANI, F.; ZANOBINI, M.; USAI, M. C.: Promoting language and executive function in educational settings: The Drežančić method, Early Education and Development, 2016.

CRESPI, L.; FINIMUNDI, M. Estudo sobre as disciplinas relacionadas às neurociências, educação e aprendizagem nas graduações presenciais de pedagogia do Estado do Rio Grande do Sul. Submetido à Revista Brasileira de Educação.

DIAMOND, A. Executive Functions. Annual Review of Psychology, 64,135-68, 2013.

DIAMOND, A. Executive Functions: Insights into Ways to Help More Children Thrive, Zero to Three, v35 n2 p9-17 Nov 2014.

DIAMOND, A. The early development of executive functions. In E. Bialystok & F. I. M. Craik (Eds.), Lifespan cognition: Mechanisms of change, New York: Oxford University Press. pp. 70–95, 2006.

DIAS, N. M. Desenvolvimento e avaliação de um programa interventivo para promoção de funções executivas em crianças. 2013. 228 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, UPM, São Paulo. 2013.

DIAS, N.M.; SEABRA, A.G. Funções executivas: desenvolvimento e intervenção. Temas sobre Desenvolvimento, 19(107):206-12, 2013.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo Escolar 2018. Brasília: MEC, 2018.

LEÓN, C. B. R.; RODRIGUES, C. C.; SEABRA, A. G.; DIAS, N. M. Funções executivas e desempenho escolar em crianças de 6 a 9 anos de idade. Revista Psicopedagogia. 30(92), 113-120, 2013.

LEÓN, C.B.R.; DIAS, N.M. ; SEABRA, A.G. . Neurociência, educação e aprendizagem: análise curricular dos cursos presenciais de graduação em pedagogia da cidade de São Paulo. In: Anais do I Encontro Anual da Rede Rede Nacional de Ciência para a Educação (Rede CpE), 2018. p. 78-78.

MALLOY-DINIZ, L. F.; SEDO, M.; FUENTES, D.; LEITE, W. B. Neuropsicologia das funções executivas. In: FUENTES, D.; MALLOY-DINIZ, L. F.; CAMARGO, C. H. P.; COSENZA, R. M. orgs. Neuropsicologia: teoria e prática. Porto Alegre: Artmed; p.187-206, 2008.

MENEZES, A.; GODOY, S.; TEIXEIRA, M. C. T. V.; CARREIRO, L. R. R.; Seabra A. G. Definições teóricas acerca das funções executivas e da atenção. In: SEABRA, A. G.; DIAS, N. M. eds. Avaliação neuropsicológica cognitiva: atenção e funções executivas. Vol. 1. São Paulo: Memnon; 2012. p.34-41.

MILLER, S. E.; MARCOVITCH, S. Examining executive function in the second year of life: Coherence, stability, and relations to joint attention and language. Developmental Psychology, 51(1), 101–114, 2015.

MOFFITT, T. E. et al. A gradient of childhood self-control predicts health, wealth, and public safety. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 108, 2693–98, 2011.

OLIVEIRA-SOUZA, R.; MOLL, J.; IGNÁCIO, F. A; TOVAR-MOLL, F. Cognição e funções executivas. In: LENT, R. (Org.). Neurociência da Mente e do Comportamento. Rio de Janeiro: Editora Guanabara, p.287-302, 2018.

ROSE, S. A.; FELDMAN, J. F.; JANKOWSKI, J. J. Implications of Infant Cognition for Executive Functions at Age 11. Psychol. Sci. 23, 1345–1355, 2013.

Published

2021-07-01

Issue

Section

Artigos