The Female Verb

Heritage and memory in the writings of Dora Alcântara

Authors

  • Daniella Martins Costa Universidade Federal Fluminense - UFF
  • Daniela Quireza C. Morgado Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.5935/cadernospos.v21n2p69-80

Keywords:

Women; Cultural heritage; Memory.

Abstract

Inspired by the Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (Iphan), which in March 2020, launched a campaign on its social media to honor the pioneering spirit of women who are a reference for safeguarding cultural heritage in Brazil. With the hashtag #elasfazempatrimoniocultural the desire to bring out the texts of one of these pioneers was born. Architect, whose personal life is mixed with the birth of the historical preservation field in Brazil. This article has as main objective, in addition to the collaboration in the construction of the cultural heritage theoretical field in Brazil, to bring to light some technical texts written by Dora Alcântara during the time she was at the service of Iphan/RJ. The architect from Rio de Janeiro, already occupies the place deserved with academic and professional recognition in the state of Rio de Janeiro. Now it is up to us to introduce to new audiences the great technical capacity of this woman, currently recognized as a reference in the study of tiles of Portuguese origin, but which in her texts shows that cultural heritage in Brazil is very well defined by the feminine verb.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniella Martins Costa, Universidade Federal Fluminense - UFF

Doutora em Arquitetura e Urbanismo PPGAU/UFF. Professora do Departamento de Urbanismo e Meio Ambiente da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura (Proarq) da UFRJ.

Daniela Quireza C. Morgado, Universidade Federal Fluminense

Undergraduate student at the Escola de Arquitetura e Urbanismo at The  Universidade Federal Fluminense. Member of the Research Group Memory, Culture and Architecture in the City since 2020, where she has colaborated with the IPHAN´'s historic preservation office  in Petrópolis and the research on the architect Dora Alcântara texts.

References

ALCÂNTARA, D. M. Petrópolis, arquitetura contextual: considerações sobre o caráter peculiar de Petrópolis. Rio de Janeiro: Iphan, 1980. (Folheto disponível na Biblioteca Paulo Santos).

ALCÂNTARA, D. M. O sentido do tombamento. Sphan/Pró-Memória, Rio de janeiro, n. 39, p. 17, jan./fev. 1988.

ALCÂNTARA, D. M. 80 anos da Casa de Rui Barbosa como patrimônio cultural brasileiro. 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=lRZOXJ6Ong8&t=657s. Acesso em: 29 ago. 2020.

ANDRADE, A. L. D. Um estado completo que pode jamais ter existido. 1993. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993.

BRASIL. Decreto-Lei n. 25, de 30 de novembro de 1937. Organiza a proteção do patrimônio histórico e artístico nacional. Brasília, 1937. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/Del0025.htm. Acesso em: 16 set. 2021.

BRASIL. Projeto de Lei n. 2.396, de 5 de maio de 2020. Acrescenta e altera dispositivos do Decreto-Lei n. 25, de 30 de novembro de 1937, e dá outras providências, para alterar o procedimento do instituto jurídico do tombamento. Autor da proposta: Fábio Luiz Schiochet Filho. Disponível em: http://www.camara.leg.br/proposi coesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2251601. Acesso em: 30 ago. 2020.

CARSALADE, F. de L. A pedra e o tempo: arquitetura como patrimônio cultural. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

CURY, I. (org.). Cartas patrimoniais. Rio de Janeiro: Iphan, 2000.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. Processo n. 662-T-62. Livro do tombo: Arqueológico, Etnográfico e Paisagístico, n. inscr. 34, v. 1, f. 09, data: 08/06/1964.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. Processo n. 1085-T-83. Livro de Tombo: Belas Artes: n. inscr. 551, v. 2, f. 03, data: 03/09/1985.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. Mulheres que fazem o Patrimônio Cultural são destaque em campanha de redes sociais. Iphan, 2 mar. 2020. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/noticias/detalhes/5583. Acesso em: 16 set. 2021.

INSTITUTO HISTÓRICO E GEOGRÁFICO BRASILEIRO. Perfil dos sócios titulares: Dora Monteiro e Silva de Alcântara. Disponível em: https://ihgb.org.br/perfil/userprofile/DMSAlcantara.html. Acesso em: 16 set. 2021.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. O tombamento. Rio de Janeiro: Iphan, [s. d.]. (Folheto).

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. Dicionário Iphan de patrimônio cultural. Brasília: Iphan, [s. d.]. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/dicionarioPatrimonioCultural. Acesso em: 16 set. 2021.

KÜHL, B. M. Preservação do patrimônio arquitetônico da industrialização: problemas teóricos de restauro. São Paulo: Ateliê Editorial, 2008.

KOOLHAAS, R. Cronocaos: manifesto from the 2010 Venice Biennale. Log Magazine, Chicago, n. 21, p. 119-123, 2011.

LOWENTHAL, D. The past is a foreign country. Cambridge: Cambridge University Press, 1985.

RABELLO, S. O tombamento. In: REZENDE, M. B. et al. (org.). Dicionário Iphan de patrimônio cultural. Rio de Janeiro, Brasília: IPHAN, DAF, Copedoc, 2015.

STIPE, R. E. (org.). A richer heritage: historic preservation in the twenty-first century. Chapel Hill: The University of North Carolina Press, 2003.

UIA2021-RIO. Disponível em: https://www.uia2020rio.archi/tema_pt.asp: Acesso em: 23 ago. 2020.

Published

2021-11-28

How to Cite

MARTINS COSTA, D.; QUIREZA C. MORGADO, D. The Female Verb: Heritage and memory in the writings of Dora Alcântara. Graduate Journal in Architecture and Urbanism, [S. l.], v. 21, n. 2, p. 69–80, 2021. DOI: 10.5935/cadernospos.v21n2p69-80. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgau/article/view/verbo.feminino.cadernos.pos.au.2021.2. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Papers