Project for the Unified Educational Center

CEU Territory – Parque do Carmo

Authors

  • Cesar Shundi Iwamizu SIAA coletivo de arquitetos associados
  • Eduardo Pereira Gurian SIAA coletivo de arquitetos associados
  • Helena Aparecida Ayoub Silva Helena Ayoub Silva & Arquitetos Associados

DOI:

https://doi.org/10.5935/cadernospos.v21n2p160-174

Keywords:

CEU Territory; Integration; Qualification; Urbanity; Unified education.

Abstract

The architectural proposal of the CEU Territory arises from the social understanding of the Unified Educational Centers (CEU), in addition to its fundamental educational role in society. As a public equipment willing to relate institutional infrastructures to the needy demands of the city, the complex follows the premise of integrating local urbanity with its internal and common-use spaces. With the purpose of connecting its activities to the city life and passerby of the city, its volumetry is qualified with the grouping of multiple uses that are intended not only for education, but also for sport, leisure, and culture. In the CEU Parque do Carmo Territory project, this relationship becomes perceptible through the parallel displacement of the architectural blocks that house these activities: a design trick that allowed the creation of open and fluid spaces with the possibility of grouping public activities to institutionalized experiences, adding the community to educational spaces, so that its architectural structure becomes an educational and social structuring center for society and the city.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cesar Shundi Iwamizu, SIAA coletivo de arquitetos associados

Doutor em Arquitetura e Urbanismo pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAUUSP). Docente da Faculdade de Aruitetura e Urbanismo da Universidade Presbiteriana Mackenzie (FAU-Mackenzie) e coordenador da disciplina Estúdio Vertical da AEAUSP Escola da Cidade. Associado da SIAA Arquitetos.

Eduardo Pereira Gurian, SIAA coletivo de arquitetos associados

Mestre em Arquitetura e Urbanismo pela Universitat Politécnica de Catalunya e pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAUUSP). Docente da Escola da Cidade, da Faculdade de Artes Plásticas da Fundação Armando Álvares Penteado (Faap) e da Faculdade de Aruitetura e Urbanismo da Universidade Presbiteriana Mackenzie (FAU-Mackenzie). Associado da SIAA Arquitetos.

Helena Aparecida Ayoub Silva, Helena Ayoub Silva & Arquitetos Associados

Doutora em Arquitetura e Urbanismo pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAUUSP). Docente da FAUSP. Sócia-gerente da Helena Ayubi Silva & Arquitetos Associados.

References

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Programa Mais Educação: passo a passo. Brasília: MEC, [s. d.].

TEIXEIRA, A. Um presságio de progresso. Habitat, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 175-177, 1951.

Published

2021-11-28

How to Cite

SHUNDI IWAMIZU, C. .; PEREIRA GURIAN, E. .; AYOUB SILVA, H. A. . Project for the Unified Educational Center: CEU Territory – Parque do Carmo. Graduate Journal in Architecture and Urbanism, [S. l.], v. 21, n. 2, p. 160–174, 2021. DOI: 10.5935/cadernospos.v21n2p160-174. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgau/article/view/projeto.centro.educacional.unificado.cadernos.pos.au.2021.2. Acesso em: 3 jan. 2025.

Issue

Section

Projects