IMAGINÁRIOS INFANTIS SOBRE A CIDADE: UMA ALFABETIZAÇÃO CULTURAL

Authors

  • Phrygia Arruda Universidade Federal do Rio de Janeiro

Keywords:

Children, City, Heritage Education

Abstract

This research is about the image of a city in the children’s imagination, based on their drawings and reports about their way from home to school. This paper is aimed at improving heritage education in the classrooms, as well as creating roots and expanding a new mentality, based on the theoretical and methodological approach adopted by different authors who studied collective memories, as well as the cities’ preservation and safeguard. In this sense, we reached a significant relation between the children’s drawings (mental maps) and narratives. On the one hand, there are fascinating graphical expressions and, on the other hand, we see the transformation from an already known journey into a cultural instruction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Phrygia Arruda, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora Aposentada[D.O. Nº 236,de 05/12/2013]; Professora Associado II da Universidade Federal do Rio de Janeiro(UFRJ), Departamento. de Psicologia Clínica do Instituto de Psicologia/UFRJ. Psicóloga: Instituto de Psicologia/UFRJ (1971); Estágio de Pós-Doutorado no PPGMS / UNIRIO (2007/2008), pesquisa: "O jeito carioca de ser/um patrimônio cultural intangível?; Doutorado PPGP / IP /UFRJ. Tese "O jeito carioca de ser:Entre a Tradição e a Modernidade/O imaginário de um Brasil Moderno"(2002); Bacharel em Filosofia pela Faculdade de Filosofia da Universidade do Brasil (1966); Mestrado em Comunicação pela Escola de Comunicação (ECO/UFRJ, 1980).Psicanalista Formação pela Sociedade Psicanalítica do RJ/1991. Pesquisadora na área de Educação Patrimonial: projetos sobre imaginários infantis as cidade e patrimônios culturais imateriais e paisagísticos do Rio de Janeiro; na atualidade estendendo às pesquisas estudos sobre o fenômeno do lugar [genius loci] a relação entre indivíduos e espaços domésticos:Colaborou ainda como docente (2007-2008) Programa de Pós-graduação em Memória Social(PPGMS/UNIRIO).

Published

2015-04-16

How to Cite

ARRUDA, P. IMAGINÁRIOS INFANTIS SOBRE A CIDADE: UMA ALFABETIZAÇÃO CULTURAL. Graduate Journal in Architecture and Urbanism, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 22, 2015. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgau/article/view/ARRUDA.2014.1. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Papers