The role of the user
architectural collectives and the participatory project
DOI:
https://doi.org/10.5935/cadernospos.v25n2p196-211Keywords:
Participatory project, User, Architecture collective, Social vulnerabilityAbstract
This article will discuss how architecture and urbanism collectives, when considering user participation in the design and construction processes, can expand the user’s role, having them as protagonists. It is understood that this approach is an effective alternative to the traditional approach in which the user is just a design component, which, in turn, has not proven to be sufficient and adequate to deal with the complex issues that arise in situations of territorial vulnerability. We will discuss parameters relating to conceptions and approaches regarding the role of the user in the design process. Initially, we will address the role of the user as a component, as established by a modern and European tradition, as opposed to the possibility of the user’s role as a protagonist, identified in the work of architectural collectives. In a second moment, we will delve deeper into the notion of architectural collectives and discuss two case studies: Coletivo Escola Sem Muros (São Paulo – SP) and Coletivo Arquitetas da Periferia (Belo Horizonte – MG).
Downloads
References
ALEXANDER, C. Notes on the synthesis of form. 9th ed. Cambridge: Harvard University Press, 1977.
ALEXANDER, C. Uma linguagem de padrões. A pattern language. Porto Alegre: Bookman, 2013.
ARELLANO, M. Sobre o deslocamento do corpo na arquitetura: o Modulor de Le Corbusier. ArchDaily Brasil, 24 fev. 2019. Tradução: Julia Daudén. Disponível em: https://www.archdaily.com.br/br/911962/sobre-o-deslocamento-do-corpo-na-arquitetura-omodulor-de-le-corbusier. Acesso em: 22 dez. 2020.
AULETE. Usuário. Dicionário Aulete Digital Houais. Disponível em: http://www.aulete.com.br/usuario. Acesso em: 10 out. 2020.
CONSELHO DE ARQUITETURA E URBANISMO DO BRASIL (CAU/BR). Comparativo dos censos de arquitetas e arquitetos e urbanistas do Brasil 2012 (I) e 2020 (II). Cau/BR, 2020. Disponível em: https://caubr.gov.br/wp-content/uploads/2021/12/Comparativo-Censo-2012-2020.pdf. Acesso em: 23 fev. 2024
FERRO, S. O canteiro e o desenho. São Paulo: Projeto editores associados, 1979.
FERRO, S. Arquitetura e trabalho livre. Coleção Face Norte, v. 9. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
GADELHA, J. B. IV JORNADA DISCENTE DO PROGRAMA. Programa de Pós-graduação Mackenzie. São Paulo: FAU-Mackenzie, 2018.
GADELHA, J. Relatoria nos anais do Fórum ATHIS. Athis. 2019. Disponível em: http://www.athis.org.br/forum-athis/. Acesso em: 10 out. 2020
GADELHA, J.; LOTUFO. T. Estratégias de projeto participativo em áreas de vulnerabilidade social. In: ENANPUR, 17., 2019. Anais... Disponível em: https://xviiienanpur.anpur.org.br/anaisadmin/capapdf.php?reqid=128. Acesso em: 24 fev. 2024.
HERTZBERGER, Herman. Lições de arquitetura. São Paulo: Martins Fontes,
ed., 1999.
LE CORBUSIER. El modulor. Buenos Ayres: Poseidon, 1953.
LE CORBUSIER. El modulor 2. Buenos Ayres: Poseidon 1962.
MENDONÇA, C. G. de. Arquitetura na periferia: uma experiência de assessoria técnica para grupos de mulheres. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Universidade Federal de Minas Gerais, 2014.
MONTANER, J. M. Depois do movimento moderno. Arquitetura da segunda metade do século XX. Barcelona: Editora Gustavo Gili, 2015.
MONTANER, J. M. Do diagrama às experiências, rumo a uma arquitetura de ação. Barcelona: Editoria Gustavo Gili, 2017.
NEUFERT, E. Arte de projetar em arquitetura. 17. ed. Barcelona: Editora Gustavo Gili, 2011.
NEUFERT, P.; NEFF, L. Casa apartamento jardim. Projetar com conhecimento. Construir corretamente. 2. ed. Barcelona: Editora Gustavo Gili, 2007.
UIA2021RIO. Coletivo: a forma de pensar e fazer arquitetura no século XXI. UIa 2021 Rio, 2021. Disponível em: https://www.uia2021rio.archi/coletivo-a-forma-de-pensar-e-fazer-arquitetura-no-seculo-xxiN113pt. Acesso em: 10 jan. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Júlio Gadelha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the Project simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the Project with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately for the non-exclusive distribution of the version of the Project published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), indicating that it was originally published in this journal, with a link to the article.







Todo o conteúdo de Cadernos de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo está licenciado sob