Setting Positions in Epistemic Communities and Its Relation to Sense of Learning in Interorganizational Networks: Case Study in Biotechnology Field

Authors

  • Kenneth Nunes Tavares Almeida FEA - Universidade de São Paulo
  • André Luiz Fischer FEA - Universidade de São Paulo
  • Bárbara Beatriz Freitag FEA - Universidade de São Paulo
  • Adriana Roseli Wünsch Takahashi. Universidade Federal do Paraná
  • Alessandro Gomes Enoque Universidade Federal de Uberlândia
  • Mozar José Brito PPGA - UFLA

Keywords:

Aprendizagem em Redes, Sentidos, Posição

Abstract

Part of literature on interorganizacional network learning states that this environment (networks) allows Learning through the ability´s combination of different members. Also, there are current studies that link the same member´s characteristics with issues and barriers to Learning. This apparent contradiction stimulated a question: how the configuration of network member´s positions affects the sense that learning has to the own members? Our study presents the empirical results of a case analysis related to one Brazilian epistemic network in biotechnology field. The Methodology was based on combined methods of quantitative and qualitative techniques. Initially, we used quantitative analysis highlighting the sociometric member´s Position according the centrality to Learning and academic production. After that, we applied a semi-structured interview with members located in different positions, independently of high value added (members with high centrality) or marginal value (low centrality members). Using the reference of qualitative analysis focusing on the concepts of practices and genres, it was possible to devise different senses to Learning in accordance with the position of members. From results, there it was possible to establish a relationship concerning the interorganizational network member Position occupied and the Sense given to Learning. Despite the limitations associated with a unique case, which makes impossible to generalize the results, the study opens new possibilities for further research on the relationship between the member’s characteristics in networks and the sense of Learning

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kenneth Nunes Tavares Almeida, FEA - Universidade de São Paulo

Pós-doutorando em Administração na Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo – FEA - USP. Doutor em Administração pela Universidade Federal de Lavras - UFLA. Mestre em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG. Professor do Programa de Mestrado da FEAD – MG.

 

André Luiz Fischer, FEA - Universidade de São Paulo

Doutor em Administração de Empresas pela Faculdade de Economia Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo. Professor e pesquisador na FEA-USP, instituição na qual coordena o LAE - Laboratório de Aprendizagem e Ensino. Coordena projetos de pesquisa, educação e consultoria na Fundação Instituto de Administração.

Bárbara Beatriz Freitag, FEA - Universidade de São Paulo

Mestranda da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo - FEA/USP. Especialista em Gestão de Pessoas nas Organizações e Bacharel em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Interesse de Pesquisa em Gestão de Talentos, Gestão de Pessoas, Metodologia de Pesquisa e Aprendizagem Organizacional.

Adriana Roseli Wünsch Takahashi., Universidade Federal do Paraná

Doutora em Administração pela Faculdade de Administração, Economia e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP), Professora de Administração do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Paraná. Professora Associada.  Áreas de interesse: aprendizagem organizacional, competências organizacionais, ensino e pesquisa em Administração, empreendedorimo e metodologia de pesquisa.

Alessandro Gomes Enoque, Universidade Federal de Uberlândia

Doutor em Sociologia pela Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas (FAFICH) da UFMG.  Professor Adjunto Nível I da Faculdade de Ciências Integradas do Pontal da Universidade Federal de Uberlândia - UFU.  Atualmente, coordena o Núcleo de Estudos em Organizações da UFU, desenvolvendo pesquisas nas áreas de trabalho e diversidade.

Mozar José Brito, PPGA - UFLA

Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo (2000). Pró-Reitor de Pós-Graduação da Universidade Federal de Lavras, participando de diversas comissões, conselhos e câmaras de caráter consultivo. Atuação no ensino e desenvolvimento na área de Administração, com ênfase em Gestão de Pessoas e Organizações, Administração de Ciência e Tecnologia

Published

2012-09-24