educatIonandsocIaLInvIsIbILItyIndumproom, by caroLIna MarIade Jesus
Abstract
This paper aims to reflect on the work Dump room: diary of a slum, by Carolina Maria de Jesus. We analyze Carolina’s profile as a writer, slum dweller, gleaner of paper and black women. In this work, written in diary form, the protagonist tells her life, the role of education and writing in the deconstruction of socially invisible subject condition. This is a complaint of narrative to the precarious conditions of slum life and expression of Carolina’ struggle for recognition as a writer in search of overcoming their condition of subject socially invisible.
Downloads
References
ALVES, M. A literatura negra feminina no Brasil – pensando a existência. Revis-ta da ABPN, v. 1, n. 3, p. 181-189, nov. 2010/fev. 2011.
ARFUCH, L.El espacio biografico: dilemas de la subjetividad contemporánea.Buenos Aires: Fondo de Cultura, 2002.
BARCELLOS, S. da S. (Org.). Vida por escrito: guia do acervo de Carolina Maria de Jesus. Sacramento: Bertolucci Editora, 2015.
CANDIDO, A. Literatura e sociedade. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2006.
EVARISTO, C. Gênero e etnia: uma escre (vivência) de dupla face. In: MOREIRA, N. de B.; SCHNEIDER, L. (Org.). Mulheres no mundo: etnia, marginalidade e diáspora. João Pessoa: Ideia, 2005. p. 201-212.
FERNANDEZ, R. A. Manuscritos inacabados: folhas esparsas em narrativas de gênese ou experimentos de uma obra. In: BARCELLOS, S. da S. (Org.). Vida por escrito: guia do acervo de Carolina Maria de Jesus. Sacramento: Bertolucci Edi-tora, 2015. p. 316-328.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).
HENRIQUE, M. C. H.; SULIMAN, S. da S. Diário íntimo: fonte de pesquisa e instrumento pedagógico. Anuário de Literatura, Florianópolis, v. 17, n. 2, p. 27-44, 2012. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/ar-ticle/viewFile/2175-7917.2012v17n2p27/23259>. Acesso em: 15 jun. 2016.
JESUS, C. M. de. Casa de alvenaria: diário de uma ex-favelada. São Paulo: Francisco Alves, 1961.JESUS, C. M. de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. São Paulo: Áti-ca,1993.
LARROSA, J. La experiência de la leitura: estudos sobre literatura e formación. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2003.
LEJEUNE, P. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
MALUF, M. Ruídos da memória. São Paulo: Siciliano, 1995.
MIRANDA, F. R. de. A experiência literária marginal em três atos: o “maldito” dos anos 70, o “periférico” contemporâneo e a outsider Carolina Maria de Jesus. Estação Literária, Londrina, v. 12, p. 332-342, jan. 2014.
RIBEIRO, M. L. de O. História da educação brasileira: a organização escolar. 18. ed. Campinas: Editores Associados, 2003. (Coleção Memória da Educação).
ROMANELLI, O. de O. História da educação no Brasil. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.
SANTOS, S. C. M. dos. Nas veredas por reconhecimento social: o papel da edu-cação na desconstrução da inferioridade dos sujeitos do campo. 2012. 264 f. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Regional, Cultura e Representações)–Uni-versidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012.
SOUSA, G. H. P. de. Carolina Maria de Jesus: escrita íntima e narrativa de vida. In: BASTOS, H. J. de M.; ARAÚJO, A. F. B. (Org.). Teoria e prática da crítica li-terária dialética. Brasília: Editora da UnB, 2011.
VIANA, M. J. M. Do sertão à vitrine: memórias de mulheres. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Todas as Letras - Revista de Língua e Literatura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals accepted and published become property of Mackenzie Presbyterian University, being forbidden their total or partial reproduction without permission of the Editorial Board, except for study and research.