Portuguese in Roraima: transit between languages, cultures and identities
Keywords:
Roraima; Portuguese as a Welcoming Language; Lusophony; Venezuelan Migrants; Teaching and Learning.Abstract
This article presents the current linguistic context of Roraima, demonstrating how a new linguistic framework is being formed, where Portuguese, Spanish and indigenous languages meet, as well as their cultures and identities. To this end, we argue that Portuguese as a Welcoming Language (PLAc) is a first step towards guaranteeing essential rights for Venezuelan migrants. In addition, we use the concepts of Lusophony and Portuguese in a multicentric manner to support a teaching proposal in which borders serve as a means of approximation rather than distancing.
Downloads
References
ANDRADE, L. S. de. Português como Língua de Acolhimento (PLAc): transformando não-lugares em lugares no contexto das migrações forçadas. Revista Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 24, n. 2, p. 197-206, abr./jun. 2021.
BASTOS, N. B.; BRITO, R. H. P. Mia Couto: “Somando colorações” no vocabulário da lusofonia. Matraga, Rio de Janeiro, v. 18, n. 28, p. 143-157, jan./jun. 2011.
BITENCOURT, T. C. P. Lusofonia(s), identidade e expressividade: um diálogo entre pedras. Verbum, [s. l.], v. 6, n. 1 (Dossiê: Lusofonia), p. 22-32, jan. 2017.
CALEGARI, M. Condições de vida dos refugiados sírios em São Paulo. In: BAENINGER, R. et al. (org.). Migrações Sul-Sul. Campinas: Nepo/Unicamp, 2018. p. 712-726.
FONSECA, A. M. Em português nos entendemos? Lusofonia, literatura-mundo e as derivas da escrita. Configurações – Revista de Ciências Sociais, [s. l.], p. 105-116, 2013. Disponível em: https://journals.openedition.org/configuracoes/2041. Acesso em: maio 2025.
GALITO, M. S. Conceito de lusofonia. CI-CPRI, [s. l.], n. 16, p. 1-21, 2012. GROSSO, M. J. Língua de acolhimento, língua de integração. Horizontes de Linguística Aplicada, [s. l.], v. 9, n. 2, p. 61-77, 2010.
LÔPO-RAMOS, A. A. Língua adicional: um conceito “guarda-chuva”. Revista Brasileira de Linguística Antropológica, [s. l.], v. 13, n. 1, p. 233-267, 2021. DOI: https://doi.org/10.26512/rbla.v13i01.37207.
MARTINS, M. de L. Lusofonia e luso-tropicalismo: equívocos e possibilidades de dois conceitos hiper-identitários. Braga: Universidade do Minho, 2004.
MENDES, E. Pluricentrismo linguístico, ensino e produção de materiais de Português LE no PPPLE. In: ALVAREZ, M. L. O.; GONÇALVES, L. (org.). O mundo do português e o português no mundo afora: especificidades, implicações e ações. Campinas: Pontes, 2016. p. 293-310.
OLIVEIRA, G. M. de; JESUS, P. C. S. G. de. Ensinando línguas em uma perspectiva pluricêntrica: o Portal do Professor de Português Língua Estrangeira/ Língua Não Materna (PPLE). Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n. 2, p. 1043-1070, abr./jun. 2018.
PROCÓPIO, E. Dicionário de palavras e expressões do português de Roraima. Revista Philologus, Rio de Janeiro, v. 27, n. 81, p. 960-968, set./dez. 2021.
SILVA, M. V. da. Dispositivo colonial e ensino de português como língua de acolhimento na Universidade Federal de Roraima: entre discursos, saberes e poderes. 2023. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) – Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2023.
SILVA, M. V. da; ZAMBRANO, C. E. G. Do global ao local no ensino de PLAc em Roraima: por uma formação de histórias locais na Universidade Federal de Roraima. Revista Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 24, n. 2, p. 207-225, abr./jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.15210/rle.v24i2.19276.
VAILATTI, T. F.; OLMO, F. C. del. Ressignificações do conceito de português como língua de acolhimento a partir da didática do plurilinguismo. ReVEL, [s. l.], v. 18, n. 35, p. 447-474, 2020.
ZAMBRANO, C. E. G. Acolher entre línguas: representações linguísticas em políticas de acolhimento para migrantes venezuelanos em Roraima. 2021. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Raquel Endalécio Martins, Luciano Gabriel Endalécio Martins

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals accepted and published become property of Mackenzie Presbyterian University, being forbidden their total or partial reproduction without permission of the Editorial Board, except for study and research.

