The Teacher and their work in texts from the Marginal-Peripheral Literature
Keywords:
Socio-discursive Interactionism, Work Sciences, representations, teacher, Rodrigo CiríacoAbstract
This paper aims at describing the representations about the teacher and their work that are built in short stories of Te pego lá fora, by Rodrigo Ciríaco, a writer from the marginal-peripheral literature movement (Nascimento, 2006; Soares, 2008). This study is situated in the perspective of analysis of texts related to teaching work, that is based on theoretical-methodological framework of the Socio-discursive Interactionism (Bronckart, 2012[1999]; Bronckart; Machado, 2004; Machado; Bronckart, 2009) and of the Work Sciences (Bendassolli, 2011; Clot, 2010).
Downloads
References
BRONCKART, J-P. Langage et représentations. In: DORTIER, J-F. (coord.). Le langage: nature, histoire et usage. Auxerre: Science Humaines Editions, 2001. p. 303-308.
BRONCKART, J-P. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Tradução e Organização: Anna Rachel Machado e Maria de Lourdes Meirelles Matencio. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2008.
BRONCKART, J-P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. Tradução: Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. 2. ed. São Paulo: EDUC, 2012[1999].
BRONCKART, J-P. O interacionismo sociodiscursivo: atividade de linguagem, textos e estados de língua. In: BRONCKART, Jean-Paul. Teorias da linguagem: nova introdução crítica. Organização e tradução: Eliane Gouvêa Lousada, Luzia Bueno e Anna Maria Mattos Guimarães. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2021, p. 355-358.
BRONCKART, J-P; MACHADO, A. R. Procedimentos de análise de textos sobre o trabalho educacional. In: MACHADO, A. R. (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina, PR: EDUEL, 2004, p. 131-163.
BENDASSOLLI, P. F. Mal-estar no trabalho: do sofrimento ao poder de agir. Revista Mal-estar e subjetividade, Fortaleza, v. 11, n. 1, p. 65-99, 2011.
BUENO, L. A construção de representações sobre o trabalho docente: o papel do estágio. 2007. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
BULEA-BRONCKART, E.; BRONCKART, J-P. As representações do agir educacional no quadro do gênero entrevista. In: BRONCKART, J-P; BULEA-BRONCKART, E. As unidades semióticas em ação: estudos linguísticos e didáticos na perspectiva do interacionismo sociodiscursivo. Tradução e organização: Ana Maria de Mattos Guimarães, Eliane Gouvêa Lousada e Luzia Bueno. São Paulo: Mercado de Letras, 2017. p. 161-188.
BUTTLER, D. Barbosa. A imagem esfacelada do professor: um estudo em textos de revista. 2009. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
CIRÍACO, R. Te pego lá fora: contos. 2. ed. São Paulo: DSOP, 2014.
CIRÍACO, R. [TE PEGO NA ESCOLA]. São Paulo, 05, março. 2021. @rodrigociriaco. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CMGBjZ6HsP2/?igsh=MW1xdXM2NXB2ajBhbQ==. Acesso em: 10. dez. 2024.
CLOT, Y. A função psicológica do trabalho. Tradução: Adail Sobral. 2. ed. Petropólis, RJ: Vozes, 2006.
CLOT, Y. Trabalho e poder de agir. Tradução de João Guilherme de Freitas Teixeira e Marlene Machado Zica Vianna. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.
DIOLINA, K.; BUENO, L. Representações do trabalho docente em diferentes contextos. In: LOUSADA, E. G.; B., Ermelinda; BUENO, L. (org.). A Clínica da Atividade e as contextualizações brasileiras: debates e perspectivas. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2021. p. 243-264.
FERRÉZ. Apresentação. In: CIRÍACO, R. Te pego lá fora: contos. 2. ed. São Paulo: DSOP, 2014. p. 9
MACHADO, A. R.; BRONCKART, J-P. (Re)configurações do trabalho do professor construídas nos e pelos textos: a perspectiva metodológica do grupo ALTER-LAEL. In: ABREU-TARDELLI, L. S.; CRISTOVÃO, V. L. L. (org.). Linguagem e educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2009. p. 31-77.
NASCIMENTO, É. P. Literatura marginal: os escritores da periferia entram em cena. 2006. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
SOARES, M. H. A literatura marginal-periférica na escola. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
SOUZA, M. Professor narra em livro histórias sem final feliz da escola pública. Disponível em: https://educacao.uol.com.br/noticias/2015/07/13/professor-narra-em-livro-historias-sem-final-feliz-da-escola-publica.htm. Acesso em: 10. dez. 2024.
SPINOZA, B. Ética. Tradução: Tomaz Tadeu. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021[1677].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bruno Alves Pereira Pereira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals accepted and published become property of Mackenzie Presbyterian University, being forbidden their total or partial reproduction without permission of the Editorial Board, except for study and research.

