BLACK READERS CLUB AND READER TRAINING IN UNIVERSITY EDUCATION
Keywords:
Literatura. Clube de Leitura. Escrevivências.Abstract
This article discusses the formation of a Reading Club and the production of reading practices in university education, based on references from insurgent literature, and writings based on writing, which express movements in the subjects' daily lives. Thus, the experience of the Black Writing Reading Club extension project at the Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB) is presented, as a powerful practice of reader constitution.
Downloads
References
ANZALDÚA, Gloria. “Falando em Línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo”. Revista Estudos Feministas, Vol. 8, N.1, 2000, pp.: 229-236. http://www.ieg.ufsc.br/admin/downloads/ artigos/13112009-025522anzaldua.pdf.
BARCELOS, Valdo. Literatura, intercultura e formação docente – um entre-lugar a ser visita¬do. Educação Santa Maria, v. 34, n. 3, p. 529-542, set./dez. 2009.
CANDIDO, Antonio. O direito à Literatura. In: ______. Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 2011.
CANCLINI, Nestor Garcia. Quem fala e em qual lugar. In: ___. Diferentes, desiguais e desconectados: mapas da interculturalidade. Tradução de Luís Sérgio Henriques. Rio de Janeiro:Ed. UFRJ, 2005, p.
CARDOSO, Claudia Pons. OUTRAS FALAS: feminismos na perspectiva de mulheres negras brasileiras. Tese (doutorado) – Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, PPGNEIM 2012.
CÁRDENAS, Teresa. Cartas para a Minha Mãe. Rio de Janeiro: Pallas, 2010.
DALCASTAGNÈ, Regina. O lugar da fala. In:___. Literatura brasileira contemporânea: umterritório conquistado. Vinhedo: Horizonte, 2012, p. 17-48.
EVARISTO, Conceição. Canção para ninar menino grande. Rio de Janeiro: Pallas, 2022.
EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas; Fundação Biblioteca Nacional, 2015.
EVARISTO, Conceição. Da grafia-desenho da minha mãe, um dos lugares de nascimento da minha escrita. In: ALEXANDRE, Marcos Antônio (org.). Representações performáticas brasileiras: teorias, práticas e suas interfaces. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2007. p. 16-21.
EVARISTO, Conceição. Gênero e etnia: uma escre(vivência) de dupla face. In: MOREIRA, Nadilza Martins de Barros; SCHNEIDER, Liane (Org.). Mulheres no mundo: etnia, marginalidade e diáspora. João Pessoa: Ed. Universitária, 2005. p. 201-212.
GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.
GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade negra e formação de professores/as: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educ. Pesqui. [online]. 2003, vol.29, n.1, pp.167–182. ISSN 1678–4634. https://doi.org/10.1590/S1517-97022003000100012.
JESUS, Carolina Maria de. Diário de Bitita. São Paulo: Sesi/SP,2016.
MACHADO, Paula Sandrine; SOARES, Lissandra Vieira. “Escrevivências” como ferramenta metodológica na produção de conhecimento em Psicologia Social. Psicologia Política, São Paulo, vol. 17. n. 39, p. 203-219, mai.-ago. 2017.
REIS, Ricardo Pacheco. Literatura e Memória do Brasil Rural. In: As cores e o sangue: memórias e resistência no Brasil rural. Feira de Santana: Editora Zarte,2022.
SANTOS, Antônio Bispo dos. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora/PISEAGRAMA, 2023.
SANTOS, BOAVENTURA SOUSA. Entre Próspero e Caliban: colonialismo, pós-colonialismo e inter-identidade. In: RAMALHO, M.I.; RIBEIRO, A Sousa (Orgs.). Entre ser e estar: raízes, percursos e discursos de identidade. Porto: Afrontamento, 2002.
VIEIRA JÚNIOR, Itamar. Torto Arado. São Paulo: Todavia, 2019.
SOUZA, Maicelma Maia. Muito obrigada por isso, eu estava precisando deste encontro: A cozinha e a culinária na encruzilhada metodológica de pesquisa com professoras negras brasileiras e mulheres cabo-verdianas com ênfase na circulação dos afetos. 2024. Tese (Doutorado em Educação e Ciências Sociais: Desigualdades e Diferenças) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2024. doi:10.11606/T.48.2024.tde-22042024-092700. Acesso em: 2024-08-01.
ZAVALA, Virginia. Quem está dizendo isso? Letramento Acadêmico, identidade e poder na educação. In: VÓVIO, Cláudia; SITO, Luanda; DE GRANDE, Paula (Orgs.). Letramentos: rupturas. Deslocamentos e repercussões de pesquisas em linguística aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 2010, p. 71-95.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maíra Lopes dos Reis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals accepted and published become property of Mackenzie Presbyterian University, being forbidden their total or partial reproduction without permission of the Editorial Board, except for study and research.

