Literature written by women and the challenges for teaching literary reading

Authors

  • Olinda Cristina Martins Aleixo FACCAT

Keywords:

literature written by women, questioning the canon, reading practices

Abstract

The objective of this article is to analyze literary works by female authors, highlighting how they use questioning devices in relation to a more traditional literary expression, in order to overcome the barriers of the canon and obtain space and voice through literary manifestations that carry within themselves very peculiar forms of language, textual strategies and worldviews. Due to this particularity, such works attract students' attention, motivating reading and enjoyment practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. MEC. INEP. Divulgados os resultados do Pisa 2022. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – Inep, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/acoes-internacionais/divulgados-os-resultados-do-pisa-2022. Acesso em: 31 jul. 2024.

BRASIL. MEC. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CHKLOVSKI, Viktor. A arte como procedimento. In: EIKHENBAUM, B. et al. Teoria da literatura: formalistas russos. Porto Alegre: Globo, 1971, p.39-56.

FREITAS, Angélica. Rilke shake. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

GOLDSTEIN, Norma. Versos, sons, ritmos. 8.ed. São Paulo: Ática, 1994.

HILST, Hilda. Bufólicas. São Paulo: Globo, 2002.

LOPES, Adília. Obra. Lisboa: Mariposa Azual, 2000.

LOPES, Silvina Rodrigues. A paradoxalidade do ensino da literatura. In: _____. Literatura, defesa do atrito. Viseu: Vendaval, 2003. p.115-133.

MARTINS, Ivana. A literatura no ensino médio: quais os desafios do professor? In: BUNZEN, Clécio; MENDONÇA, Márcia (Orgs.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p.83-102.

MARTINS, Paulo. As bucólicas de Virgílio. Letras & Artes, 2008. Disponível em: http://letrasartes.blogspot.com/2008/08/as-buclicas-de-virglio.html. Acesso em: 31 jul. 2024.

NEVES, André de Jesus. Cibercultura e literatura. Identidade e autoria em produções culturais participatórias e na literatura de fã (fanfiction). Jundiaí: Paco Editorial, 2014.

NIELSEN BOOKDATA. Panorama do consumo de livros. Um estudo sobre o perfil e hábitos de compradores de livros no Brasil. Câmara Brasileira do Livro, 2023. Disponível em: https://cbl.org.br/wp-content/uploads/2023/12/Pesquisa-Panorama-do-Consumo-de-Livros_para-publicacao_V1.pdf. Acesso em: 31 jul. 2024

OTHERO, Bruna Kalil. Oswald pede a Tarsila que lave suas cuecas. Belo Horizonte: Letramento, 2019.

PÉCORA, Alcir. Nota do organizador. In: HILST, Hilst. Bufólicas. São Paulo: Globo, 2002, p.7-10.

PINHEIRO, Hélder. Reflexões sobre o livro didático de literatura. In: BUNZEN, Clécio; MENDONÇA, Márcia (Orgs.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p.103-116.

QUEIROZ, V. A mecânica da obsessão. DIÁRIO DO NORDESTE, Fortaleza (CE), caderno 2, p. 2, 04 fev. 2005.

ZILBERMAN, Regina. Os Congressos de Leitura [COLEs] e a crise de leitura, então e agora.

Leitura: Teoria & Prática, Campinas (SP), v.34, n.67, p.27-38, 2016.

Published

2025-03-14

How to Cite

Martins Aleixo, O. C. (2025). Literature written by women and the challenges for teaching literary reading. Todas As Letras - Revista De Língua E Literatura, 26(3). Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/17318

Issue

Section

Dossiê Temático - Do papel ao digital: práticas de leitura literária