DECOLONIAL AND QUEER REORIENTATIONS FOR TEACHING LITERATURE AT UNIVERSITY
Keywords:
literary literacy, decoloniality, queer studiesAbstract
In this article, I reflect on my reading practices and literary literacy in the teaching bachelor’s degree programs in Letras at UFAC, utilizing decolonial approaches and queer reorientations. When approached critically and inclusively, I argue that literature has an epistemological transformative potential. I aim to demonstrate how these can cultivate more critical readers who are aware of oppressions and resistances in literary narratives, as well as influence future teachers to adopt a decolonial and queer praxis.
Downloads
References
ACHEBE, Chinua. Things Fall Apart. New York: Penguin Books, 2017 [1959].
AHMED, Sara. Queer Phenomenology: Orientations, Objects, Others. London: Duke University Press, 2006.
AMORIM, Marcel Alvaro de et al. Literatura na escola. São Paulo: Contexto, 2022.
BARBOSA, Bruna Carolini. Projetos de letramento: praxiologias decoloniais para formação antirracista de professores de línguas. In. Revista Soletras. Dossiê Epistemologias e praxiologias decoloniais nos estudos de línguas/linguagens e na educação linguística. n. 48, p. 23-48, 2024.
BENTO, Berenice. Transviad@s: gênero, sexualidade e direitos humanos. Salvador: EDUFBA, 2017.
BEZERRA, Fábio. Linguística Aplicada Transviada: gênero e sexualidade nos estudos da linguagem em perspectiva descolonial, interseccional e transdisciplinar. Campinas, SP: Pontes Editores, 2023.
BORBA. Rodrigo (org.). Discursos transviados: por uma linguística queer. São Paulo: 2020.
BRITZMAN, Deborah. Curiosidade, sexualidade e currículo. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 4.ed. Trad. Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018, p 81-110. Edição Kindle.
BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.
BUTLER, Judith. “Critically Queer”. In: BUTLER, Judith. Bodies that Matter: on the discursive limits of “sex”, 223 – 242, New York and London: Routledge, 1993.
BUTLER, Judith. Quem tem medo de gênero? Trad. Heci Regina Candiani. São Paulo: Boitempo, 2024.
CRENSHAW, Kimberlé. Mapping the margins: intersectionality, identity politics, and violence against women of color. Stanford Law Review, v. 43, n. 6, p. 1241-1299, 1991.
COLLINS, Patricia Hill. Black Feminist Thought: Knowledge, Consciousness, and the Politics of Empowerment. New York: Routledge, 2000.
COLLINS, Patricia. Hill.; BILGE, Sirma. Intersectionality. Cambridge: Polity Press, 2016.
FREIRE, Paulo. Carta de Paulo Freire aos professores. In: Estudos Avançados, v. 15, n. 42, p. 259-268, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.
HOOKS, bell. Eros, erotismo e o processo pedagógico. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 4.ed. Trad. Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018, p 111-120. Edição Kindle.
JOUVE, Vicent. Por que estudar literatura? Trad. Marcos Bagno e Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2012.
KLEIMAN, Ângela. B. Letramento e suas implicações para o ensino de língua materna. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 32, n. 53, p. 1-25, 2007.
KLEIMAN, Ângela. B. Professores e agentes de letramento: identidade e posicionamento social. Revista Filologia e Linguística Portuguesa, São Paulo, n. 8, p. 409-424, 2006.
KLEIMAN, Ângela. B. Trajetórias de acesso ao mundo da escrita: relevância das práticas não escolares de letramento para o letramento escolar. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 28, n. 2, 375-400, 2010.
LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 4. ed. Trad. Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018, p. 4-31.
LOURO, Guacira Lopes. Teoria queer: uma política pós-dentitária para a educação. In: HOLLAND, Heloisa Buarque de (org.). Pensamento feminista hoje: sexualidades do sul global. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020. Edição Kindle.
LUGONES, María. Colonialidad y género: hacia un feminismo descolonial. In: MIGNOLO, Walter (org.). Género y descolonialidad. Buenos Aires: Del Signo, 2008, p. 13-54.
LUHMANN, Susanne. Queering/Queer Pedagogy? Or, Pedagogy Is a Pretty Queer Thing. In: PINAR, William (org.). Queer Theory in Education. Mahwah, New Jersey London: Lawrence Erlbaum Associates, 1998 [2009], 120-132.
MIGNOLO, Walter D.; WALSH, Catherine E (orgs.) On Decoloniality: Concepts, Analytics, Praxis. Durham and London: Duke University Press, 2018.
NASCIMENTO, Letícia. Transfeminismo. São Paulo: Jandaíra, 2021.
PROJETO Pedagógico Curricular do curso de licenciatura em Letras–Inglês (Reformulação. Universidade Federal do Acre (UFAC). Rio Branco, Acre, 2019. Disponível: efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://www2.ufac.br/cela/ingles/projeto-pedagogico-curricular/ppc.pdf. Acesso: 28/07/2024.
REA, Caterina. Crítica Queer Racializada e deslocamentos para o Sul Global. In: HOLLAND, Heloisa Buarque de (org.). Pensamento feminista hoje: sexualidades do sul global. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020. Edição Kindle.
RODRIGUEZ, Nelson. (Queer) Youth as Political and Pedagogical. In: PINAR, William (org.). Queer Theory in Education. Mahwah, New Jersey London: Lawrence Erlbaum Associates, 1998 [2009], 146-156.
SEDGWICK, Eve. The epistemology of the closet. Los Angeles: University of California Press, 1990.
SOARES, Magda. Leitura e democracia cultural. In: SANTOS, Maria Aparecida Paiva Soares dos et al. Democratizando a leitura: pesquisas e práticas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008. Edição Kindle.
SOUZA, Ana Lúcia Silva. Letramentos de reexistência: poesia, grafite, música, dança, HIP-HOP. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. Edição Kindle.
STREET, Brian. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
TUDO sobre minha mãe. Direção: Pedro Almodóvar. Intérpretes: Cecilia Roth, Antonia San Juan, Marisa Paredes, Penépole Cruz. Espanha: Augustin Almodóvar, 1999, 1 DVD (101 min).
VILLADA, Camila Sosa. O parque das irmãs magníficas. Trad. Joca Reiners Terron. São Paulo: Planeta, 2021.
WALSH, Catherine E. Decoloniality in/as Praxis. In: MIGNOLO, Walter D.; WALSH, Catherine E (orgs.) On Decoloniality: Concepts, Analytics, Praxis. Durham and London: Duke University Press, 2018, p. 15-104.
ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino da literatura. Curitiba: InterSaberes, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Victor Santiago

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals accepted and published become property of Mackenzie Presbyterian University, being forbidden their total or partial reproduction without permission of the Editorial Board, except for study and research.

