DECOLONIAL AND QUEER REORIENTATIONS FOR TEACHING LITERATURE AT UNIVERSITY

Authors

Keywords:

literary literacy, decoloniality, queer studies

Abstract

In this article, I reflect on my reading practices and literary literacy in the teaching bachelor’s degree programs in Letras at UFAC, utilizing decolonial approaches and queer reorientations. When approached critically and inclusively, I argue that literature has an epistemological transformative potential. I aim to demonstrate how these can cultivate more critical readers who are aware of oppressions and resistances in literary narratives, as well as influence future teachers to adopt a decolonial and queer praxis.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Victor Santiago, Universidade Federal do Acre (UFAC)

Victor Santiago is an assistant professor of English and English-language literature at the Federal University of Acre (UFAC). He holds a Ph.D. in English Language Literature and a master's degree in Comparative Literature from the State University of Rio de Janeiro (UERJ) and a bachelor’s degree in literature from PUC-Rio. He is the author of the first translation of both versions of Freshwater: A Comedy (1923/1935) by Virginia Woolf into Brazilian Portuguese, which compose the doctoral thesis Freshwater: uma comédia de Virginia Woolf - uma farsa modernista em tradução (2022). ORCID:
https://orcid.org/0000-0001-6676-4212. Email: victor.santiago@ufac.br.

References

ACHEBE, Chinua. Things Fall Apart. New York: Penguin Books, 2017 [1959].

AHMED, Sara. Queer Phenomenology: Orientations, Objects, Others. London: Duke University Press, 2006.

AMORIM, Marcel Alvaro de et al. Literatura na escola. São Paulo: Contexto, 2022.

BARBOSA, Bruna Carolini. Projetos de letramento: praxiologias decoloniais para formação antirracista de professores de línguas. In. Revista Soletras. Dossiê Epistemologias e praxiologias decoloniais nos estudos de línguas/linguagens e na educação linguística. n. 48, p. 23-48, 2024.

BENTO, Berenice. Transviad@s: gênero, sexualidade e direitos humanos. Salvador: EDUFBA, 2017.

BEZERRA, Fábio. Linguística Aplicada Transviada: gênero e sexualidade nos estudos da linguagem em perspectiva descolonial, interseccional e transdisciplinar. Campinas, SP: Pontes Editores, 2023.

BORBA. Rodrigo (org.). Discursos transviados: por uma linguística queer. São Paulo: 2020.

BRITZMAN, Deborah. Curiosidade, sexualidade e currículo. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 4.ed. Trad. Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018, p 81-110. Edição Kindle.

BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

BUTLER, Judith. “Critically Queer”. In: BUTLER, Judith. Bodies that Matter: on the discursive limits of “sex”, 223 – 242, New York and London: Routledge, 1993.

BUTLER, Judith. Quem tem medo de gênero? Trad. Heci Regina Candiani. São Paulo: Boitempo, 2024.

CRENSHAW, Kimberlé. Mapping the margins: intersectionality, identity politics, and violence against women of color. Stanford Law Review, v. 43, n. 6, p. 1241-1299, 1991.

COLLINS, Patricia Hill. Black Feminist Thought: Knowledge, Consciousness, and the Politics of Empowerment. New York: Routledge, 2000.

COLLINS, Patricia. Hill.; BILGE, Sirma. Intersectionality. Cambridge: Polity Press, 2016.

FREIRE, Paulo. Carta de Paulo Freire aos professores. In: Estudos Avançados, v. 15, n. 42, p. 259-268, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

HOOKS, bell. Eros, erotismo e o processo pedagógico. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 4.ed. Trad. Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018, p 111-120. Edição Kindle.

JOUVE, Vicent. Por que estudar literatura? Trad. Marcos Bagno e Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2012.

KLEIMAN, Ângela. B. Letramento e suas implicações para o ensino de língua materna. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 32, n. 53, p. 1-25, 2007.

KLEIMAN, Ângela. B. Professores e agentes de letramento: identidade e posicionamento social. Revista Filologia e Linguística Portuguesa, São Paulo, n. 8, p. 409-424, 2006.

KLEIMAN, Ângela. B. Trajetórias de acesso ao mundo da escrita: relevância das práticas não escolares de letramento para o letramento escolar. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 28, n. 2, 375-400, 2010.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 4. ed. Trad. Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018, p. 4-31.

LOURO, Guacira Lopes. Teoria queer: uma política pós-dentitária para a educação. In: HOLLAND, Heloisa Buarque de (org.). Pensamento feminista hoje: sexualidades do sul global. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020. Edição Kindle.

LUGONES, María. Colonialidad y género: hacia un feminismo descolonial. In: MIGNOLO, Walter (org.). Género y descolonialidad. Buenos Aires: Del Signo, 2008, p. 13-54.

LUHMANN, Susanne. Queering/Queer Pedagogy? Or, Pedagogy Is a Pretty Queer Thing. In: PINAR, William (org.). Queer Theory in Education. Mahwah, New Jersey London: Lawrence Erlbaum Associates, 1998 [2009], 120-132.

MIGNOLO, Walter D.; WALSH, Catherine E (orgs.) On Decoloniality: Concepts, Analytics, Praxis. Durham and London: Duke University Press, 2018.

NASCIMENTO, Letícia. Transfeminismo. São Paulo: Jandaíra, 2021.

PROJETO Pedagógico Curricular do curso de licenciatura em Letras–Inglês (Reformulação. Universidade Federal do Acre (UFAC). Rio Branco, Acre, 2019. Disponível: efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://www2.ufac.br/cela/ingles/projeto-pedagogico-curricular/ppc.pdf. Acesso: 28/07/2024.

REA, Caterina. Crítica Queer Racializada e deslocamentos para o Sul Global. In: HOLLAND, Heloisa Buarque de (org.). Pensamento feminista hoje: sexualidades do sul global. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020. Edição Kindle.

RODRIGUEZ, Nelson. (Queer) Youth as Political and Pedagogical. In: PINAR, William (org.). Queer Theory in Education. Mahwah, New Jersey London: Lawrence Erlbaum Associates, 1998 [2009], 146-156.

SEDGWICK, Eve. The epistemology of the closet. Los Angeles: University of California Press, 1990.

SOARES, Magda. Leitura e democracia cultural. In: SANTOS, Maria Aparecida Paiva Soares dos et al. Democratizando a leitura: pesquisas e práticas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008. Edição Kindle.

SOUZA, Ana Lúcia Silva. Letramentos de reexistência: poesia, grafite, música, dança, HIP-HOP. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. Edição Kindle.

STREET, Brian. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

TUDO sobre minha mãe. Direção: Pedro Almodóvar. Intérpretes: Cecilia Roth, Antonia San Juan, Marisa Paredes, Penépole Cruz. Espanha: Augustin Almodóvar, 1999, 1 DVD (101 min).

VILLADA, Camila Sosa. O parque das irmãs magníficas. Trad. Joca Reiners Terron. São Paulo: Planeta, 2021.

WALSH, Catherine E. Decoloniality in/as Praxis. In: MIGNOLO, Walter D.; WALSH, Catherine E (orgs.) On Decoloniality: Concepts, Analytics, Praxis. Durham and London: Duke University Press, 2018, p. 15-104.

ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino da literatura. Curitiba: InterSaberes, 2012.

Published

2024-12-20

How to Cite

Santiago, V. (2024). DECOLONIAL AND QUEER REORIENTATIONS FOR TEACHING LITERATURE AT UNIVERSITY. Todas As Letras - Revista De Língua E Literatura, 26(3). Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/17302

Issue

Section

Dossiê Temático - Do papel ao digital: práticas de leitura literária