Lições de agramática do Padre Ezequiel:

um olhar discursivo sobre o fazer poético em Manoel de Barros

Authors

Keywords:

Manoel de Barros, poetry, text, teaching, semiotics

Abstract

This article focuses on the poetic text, arguably the least considered text in school activities. Guided by the theoretical-methodological assumptions of Greimasian discursive semiotics, the purpose of the study is to contribute to the analysis and interpretation of poetic texts, particularly considering the specificities of their way of constructing meanings. As Teixeira states in the epigraph, literature and, in particular, poetry is the mode of being of the word. In poetry, the poet infinitely explores the potentialities of linguistic expression, revealing not only a dissatisfaction with the limits of language but also with those of the world it usually expresses. Through the recreation of language, the poet creates new universes with different meanings, perceptions, and sensations—unexpected and surprising—that fracture the existing order, questioning the values that prevail in it, pointing readers to new horizons of life, inviting them to new discoveries, and ultimately, elevating them to experiences that only art can provide. This text will have achieved its purposes if, in some measure, it helps students and teachers better understand how poetic texts construct their meanings and, especially, if it encourages them toward the aesthetic enjoyment inherent in any artistic object.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Gaston Hilgert, Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM), São Paulo, SP

José Gaston Hilgert concluiu o doutorado em Letras - Filologia e Língua Portuguesa - pela Universidade de São Paulo em 1989. Fez Pós-Doutorado na Universidade de Freiburg (Alemanha), de 1995 a 1996, e no Institut für Deutsche Sprache (IDS), Mannheim (Alemanha), de janeiro a julho de 2010. Atualmente é professor da Universidade Presbiteriana Mackenzie-São Paulo-SP. Atua na área de Linguística, com ênfase em estudos da enunciação e na descrição do português falado do Brasil. Em seu currículo Lattes, os termos mais frequentes na contextualização da produção científica são: análise da conversação, compreensão, descrição do português falado, ensino do português, enunciação, estratégias de construção do texto falado, interação, leitura e interpretação textual, língua falada, parágrafo, problemas de compreensão. É bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq

References

BNCC. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasil. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

BANDEIRA, M. Libertinagem, edição digital. São Paulo: Global, 2014.

BARROS, D. L. P. de. Teoria do discurso: fundamentos semióticos. São Paulo: Atual, 1988.

BARROS, D. L. P. de. Teoria semiótica do texto: São Paulo: Ática, 1990.

BARROS, M de. Poesia completa. São Paulo: Leya, 2010.

FIORIN, J. L. Em busca do sentido: estudos discursivos. São Paulo: Contexto, 2008.

FIORIN, J. L. Semiótica tensiva. In: FIORIN et al. Novos caminhos da linguística. São Paulo: Contexto, 2017, p. 151- 169.

FONTANILLE, J. e ZILBERBERG, C. Tensão e significação. São Paulo: Discurso Editoria e Humanitas/FFLCH-USP, 2001.

FONTANILLE, J. Semiótica do discurso. São Paulo: Contexto, 2007.

GREIMAS, A. J. e COURTÉS, J. Dicionário de semiótica. Contexto, 2008.

junho/agosto, 2003.

MULLER, A. Encontros: Manoel de Barros. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2010.

MÜLLER, A. O avesso visível. REVISTA USP, São Paulo, nº 59.

NETO, J. C. de M. Poesia completa. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2020 (Org. de Antonio Carlos Secchin e Edneia R. Ribeiro).

SANTOS, E. D. N. dos. Manoel de Barros: peregrinação da poesia por um conhecimento natural. Tese de doutorado, 2015.

TEIXEIRA, L. Basta que a chamemos de literatura. In: REIS, L. de F. (org.). Fronteiras do literário. Niterói: EUFF (Ed. da UFF), 1997, 9. 207-214.

ZILBERBERG, C. Elementos de semiótica tensiva. São Paulo: Ateliê Editorial, 2011.

Published

2024-09-13

How to Cite

Hilgert, J. G. (2024). Lições de agramática do Padre Ezequiel:: um olhar discursivo sobre o fazer poético em Manoel de Barros. Todas As Letras - Revista De Língua E Literatura, 26(2), 1–15. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/17175

Issue

Section

Dossiê Temático - Abordagens teórico-analíticas do texto