A dinamização como valor no modelo de Bernard Pottier

Authors

Keywords:

Semiotics, Gradation, Pottier's Model

Abstract

The article aims to highlight the relevance of some hypotheses formulated by Bernard Pottier (1981) on the dynamic nature of the internal relationships of the semiotic square, in which he proposes a syntax involving two points and two intervals. By incorporating intervals, this model seems particularly effective for dealing with gradation, i.e. transition states, and with the memory of the path between two points, which relates to Hjelmslev's analysis by dimensions (2009). To demonstrate its analytical productivity, we apply the model to veridictory modalities and passions, in terms of content, and melody, according to Tatit's model, in what regards the plan of expression.

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Author Biography

Renata Mancini, Universidade de São Paulo (USP)

Renata Mancini é doutora em Semiótica e Linguística Geral pela Universidade de São Paulo (2006), com estágio de pós-doutorado na Universidade Paris 8 (Bolsa Capes- 2015). É Professora do Departamento de Linguística da Universidade de São Paulo e integra o corpo de pesquisadores do Programa de Pós-graduação em Semiótica e Linguística Geral da USP e dos grupos de pesquisa Grupo de Estudos Semióticos da USP (GES-USP) e do Grupo Semiótica e Discurso da UFF (SeDi-UFF). Publicou vários capítulos de livros e artigos em revistas especializadas abordando semioticamente a tradução, os diálogos e interfaces entre linguagens nas artes e nas mídias digitais, e organizou com Regina Souza Gomes a coletânea Semiótica do sensível: questões do plano da expressão (Ed. Mackenzie). É a atual presidente da Associação Brasileira de Estudos Semióticos (ABES).

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Published

2024-09-13

How to Cite

Mancini, R. (2024). A dinamização como valor no modelo de Bernard Pottier. Todas As Letras - Revista De Língua E Literatura, 26(2), 1–18. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/17109

Issue

Section

Dossiê Temático - Abordagens teórico-analíticas do texto