FRAMES IN TEXTS: FRAMINGS OF RACISM IN OPINION ARTICLES ABOUT THE #SOMOSTODOSMACACOS
Keywords:
Frame, Text, RacismAbstract
The present article analyzes sociocognitive framings of racism in opinion articles about the hashtag #SomosTodosMacacos in 2014. We base our study on a textual approach to frames. Results suggest that, in the corpus, there is a collective intersubjectivity under the predominant framing of racism as a non-agentive entity causing victims.
Downloads
References
BASSETO, Lívia Maria Turra. O processo de construção referencial nas crônicas de temas políticos escritas por Carlos Heitor Cony. 2008. 159 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, São José do Rio Preto, 2008.
BEAUGRANDE, Robert de. New foundations for a science of text and discourse: cognition, communication, and freedom of access to knowledge and society. Norwood, New Jersey: Alex, 1997.
______; DRESSLER, Wolfgang. Einfhrung in die Textlinguistik. Tübingen: Niemeyer, 1981.
CHISHMAN, Rove; SANTOS, Aline Nardes dos. O locus da referência na linguística cognitiva: realismo corporificado, projeções conceptuais e o desafio da interface discurso-cognição. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, vol. 59, n. 1, jan./abr. 2017. Disponível em: < http://doi.org/10.20396/cel.v59i1.8648438 >. Acesso em: 26 fev. 2024.
CIENKI, Alain. Frames, idealized cognitive models and domains. In: GEERAERTS, Dirk; CUYCKENS, Hubert (org.). The Oxford handbook of cognitive linguistics. New York/Oxford University Press, 2007. p. 27-47.
COULSON, Seana. Semantic leaps: frame-shifting and conceptual blending in meaning construction. Cambridge, Cambridge University Press, 2001.
FERRARI, Natália. A conceptualização da corrupção no discurso político: construção referencial e mobilização de frames nos debates presidenciais brasileiros de 2014. 2015. 160 f.
Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, 2018.
FILLMORE, Charles. Frame Semantics. In: The Linguistic Society of Korea (org.). Linguistics in the morning calm. Seoul: Hanshin, 1982. p. 111-137. Disponível em: < http://brenocon.com/Fillmore%201982_2up.pdf >. Acesso em: 26 fev. 2024. DOI: 10.1515/9783110199901.373
________. Frames and the semantics of understanding. Quaderni di Semantica, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 222-254, dez. 1985. Disponível em: < https://www.icsi.berkeley.edu/icsi/node/3579 >. Acesso em: 26 fev. 2024.
GOFFMAN, Erving. Frame analysis. New York: Harper & Row, 1974.
ISHIKAWA, Clarissa Mieko Luiz; MIRANDA, Neusa Salim. Construindo um Pacto Social em sala de aula de Língua Portuguesa. Letras & Letras, Uberlândia, v. 3, n. 1, p. 70-92, jan./jul. 2017. Disponível em: < https://doi.org/10.14393/LL63-v33n1a2017-3 >. Acesso em: 26 fev. 2024.
KOCH, Ingedore Villaça. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2002.
______. Introdução à Linguística Textual: trajetória e grandes temas. São Paulo: Contexto, 2004.
______; MARCUSCHI, Luiz Antonio. Processos de referenciação na produção discursiva. DELTA, São Paulo, n. 14, p. 169-190, 1998. Disponível em: < https://doi.org/10.1590/S0102-44501998000300012 >. Acesso em: 26 fev. 2024.
________; CUNHA-LIMA, Maria Luiza. Do cognitivismo ao sociocognitivismo. In: BENTES, Anna Christina; MUSSALIM, Fernanda (org.). Introdução à linguística: fundamentos epistemológicos. São Paulo: Cortez, 2004. p. 251-300.
______; BENTES, Anna Christina; CAVALCANTE, Mônica. Intertextualidade: diálogos possíveis. São Paulo: Cortez, 2008.
LIMA, Rafahel Parintins. Perspectivação social no Centro de Convivência de Afásicos do IEL-UNICAMP. 2014. 207 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, 2014. Disponível em: < https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/937769 >. Acesso em 04 jun. 2024.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Linguística de texto: o que é e como se faz. Recife: Editora Universitária da UFPE, 1983.
______. Referenciação e progressão tópica: aspectos cognitivos e textuais. Cadernos de Estudos Lingüísticos, Campinas, v. 48, n. 1, p. 7-22, 2006. Disponível em: < https://doi.org/10.20396/cel.v48i1.8637251 >. Acesso em: 26 fev. 2024.
______. Cognição, linguagem e práticas interacionais. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.
______. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
MARTINS, Erik Fernando Miletta. Frames neoliberais na retórica neopentecostal: aspectos referenciais e sociocognitivos. 2015. 233 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, 2015.
MENEGALDO, Karina. Progressão referencial entre textos na cobertura jornalística contínua. 2016. 224 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, 2016.
MINSKY, Marvin. A Framework for Representing Knowledge. In Pat Winston (ed.). The Psychology of Computer Vision. New York: McGraw Hill. pp. 211–277, 1975.
MIRANDA, Neusa Salim; SALOMÃO, Margarida (org.). Construções do português do Brasil. Belo Horizonte: EDUFMG, 2010.
______; BERNARDO, Flávia Cristina. Frames, discurso e valores. Caderno de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 59, n. 1, jan./jun. 2013. Disponível em: < https://doi.org/10.20396/cel.v55i1.8636596 >. Acesso em: 26 fev. 2024.
MONDADA, Lorenza; DUBOIS, Danièle. Construção dos objetos e categorização: uma abordagem dos processos de referenciação. In: CAVALCANTE, Mônica; RODRIGUES, Bernadete Biasi; CIULLA, Alena (org.). Referenciação. São Paulo: Contexto, 2003 [1995]. p. 17-52.
MORATO, Edwiges. A noção de frame no contexto neurolinguístico: o que ela é capaz de explicar? Cadernos de Letras da UFF, Niterói, n. 41, p. 93-113, 2010.
______. Da relação entre linguagem e cognição. In: RESENDE, Briseida Diôgo et al. (org.). Linguagem e cognição: um diálogo interdisciplinar. Lecce: Pensa Multimedia, 2015. p. 25-51.
______. A construção de uma interface entre perspectivas neurolinguísticas e sociocognitivas: contribuições do grupo de pesquisa COGITES (Cognição, Interação e Significação). In: CAVALCANTE, Sandra; GABRIEL, Rosângela; MOURA, Heronides (org.). Linguagem, cognição e cultura: estudos em interface. Campinas: Mercado de Letras, 2020.
_____. “Âncoras da deriva simbólica” – textos como formas de cognição social. Revista da ANPOLL, v. 54, n. 1, p. e1901, 2023. Disponível em: < https://doi.org/10.18309/ranpoll.v54i1.1901 >. Acesso em: 29 fev. 2024.
______ et al. Processos implícitos, contextuais e multimodais na construção referencial em conversações entre afásicos e não afásicos: relato de pesquisa. Linguagem em (Dis)curso, vol 12, n. 3, 2012. Disponível em: < https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1220 >. Acesso em: 26 fev. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rafahel Parintins

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals accepted and published become property of Mackenzie Presbyterian University, being forbidden their total or partial reproduction without permission of the Editorial Board, except for study and research.

