THE CHALLENGES OF BRAZILIAN EDUCATION IN THE 21ST CENTURY
Apropriar-se de uma herança e transformar a sociedade
Keywords:
Educational Purpose of the School;, Meaning of being human, History of education and societyAbstract
The article reflects on the idea of a new school for the new century, or another teacher for a new human being. The question that drives the investigation is: what should be perennial in school, and what should be adjusted? In a bibliographic and hermeneutic approach, an argument is constructed that starts from the history of education, analyzing educational and curricular principles, of action and appreciation of the role that school education and teachers play in human formation. It is concluded that the new human being is constant in each historical moment and that he needs to appropriate historically accumulated concepts, in permanent interaction with utopias.
Downloads
References
AZEVEDO, F. Manifesto dos pioneiros da educação nova (1932) e dos educadores (1959). Recife: Editora Massangana, 2010.
BAUMAN, Z. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.
BECK, U. Sociedade de risco: rumo a uma outra modernidade. São Paulo Editora 34, 2013.
BOTO, Carlota. A escola do novo homem. São Paulo: UNESP, 1996.
CARVALHO, José Murilo de. O pecado original da república: debates, personagens e eventos para compreender o Brasil. 1ª e
d. Rio de Janeiro, editora Bazar do tempo, 2017.
CASTELLS, M. Networks of Outrage and Hope – Social Movements in the Internet Age. Cambridge: Polity Press, 2012
D'ALAMBERT. Denis; DIDEROT; RONDE, J. L. Livro Enciclopédia. Discurso Preliminar e Outros Textos - Volume 1. São Paulo: UNESP, 2015.
DURKHEIM, Emile. Educação e sociologia. São Paulo: Melhoramentos, 1955.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. 21. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1992.
GAUTHIER, C.; TARDIFF, M. A Pedagogia. São Paulo: Editora Vozes, 2014.
GATTI, Bernardete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.
GIDDENS, A. As consequências da modernidade. São Paulo: UNESP, 2002.
LIBÂNEO, J. C. O dualismo perverso da escola pública brasileira. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012, p. 13 – 28.
NÓVOA, A. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, v. 44, n. 3, p. e84910, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/?format=html&lang=pt# . Acesso em 16/02/2024.
NÓVOA; ALVIN. Nothing is new, but everything has changed: A viewpoint on the future school. Prospects (2020) 49:35–41. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11125-020-09487-w . Acesso em 16/02/2024.
NÓVOA, A.; ALVIM, Y. C. Covid-19 e o fim da educação 1870 – 1920 – 1970 – 2020. Revista História da Educação (Online), 2021, v. 25: e110616 DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/110616.
NÓVOA, A. Professores: Imagens do futuro presente. EDUCA: Lisboa, 2009.
PIVATTO, P. S. Visão de homem na educação e o problema da humanização. Educação. [S. l.], v. 30, n. 2, 2007. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/faced/article/view/562. Acesso em: 16 fev. 2024.
PUENTE, Fernando Rey. Os sentidos do tempo em Aristóteles. São Paulo: Loyola, 2001.
ROUSSEAU, J.-J. Emílio ou da educação. 2. ed. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1995.
SAINT-EXUPÉRY, A. Citadela. São Paulo: Editora Via Leitura, 2015.
SANTOS, Fernanda. O Colégio Jesuíta no contexto do Século XVI: Formação De Um Novo Homem. Revista Esboços, v. 24 n. 37 (2017): História das Religiões e Religiosidades. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/article/view/2175-7976.2017v24n37p167 . Acesso em 16/02/2024.
VIÑAO FRAGO, Antonio. Escuela para Todos. Madrid: Marcial Pons Historia, 2004.
WALLERSTEIN, I. Utopística ou as decisões históricas do Século Vinte e Um. São Paulo: Vozes, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marili Moreira da Silva Vieira, Marcelo M. Bueno, Eduardo C. Abrunhosa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals accepted and published become property of Mackenzie Presbyterian University, being forbidden their total or partial reproduction without permission of the Editorial Board, except for study and research.

