Formas sobreviventes:
Surviving forms: The Posthumous Memoirs of Bras Cubas – from the printed book to the hyperbook
Keywords:
Digital literature., Hypertext., Intermediality., Associative hyperlink., Memory.Abstract
This article aims at focusing on the survival of a classic such as The Posthumous Memoirs of Bras Cubas from the turn of the nineteenth century (1881) to contemporaneity through an operation of intermediality between the printed book and the digital medium, with the hypertextual form as a mediating element, in latency in the book. The creation of an interface on a website accounts for the expansion of the book to new domains, now having associative hyperlink flows and interactivity as decisive factors for the survival of the novel.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Estâncias. A palavra e o fantasma na cultura ocidental. Tradução Selvino José Assmann. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007.
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo e outros ensaios. Tradução Vinícius de Castro Honesko. Chapecó, SC: Argos, 2009.
BABO, Maria Augusta. O hipertexto como nova forma de escrita. In: SUSSEKIND, Flora e DIAS, Tania (org.). A historiografia literária e as técnicas de escrita. Do manuscrito ao hipertexto. Rio de Janeiro: Edições Casa de Rui Barbosa; Vieira & Lent, 2004. p. 104-111.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. Magia e técnica, arte e política. Tradução Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1985. p. 222-232.
CALVINO, Italo. Multiplicidade. In: CALVINO, Italo. Seis propostas para o próximo milênio. Tradução Nilson Moulin. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
CALVINO, Italo. Por que ler os clássicos? Tradução Nilson Moulin. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
DELEUZE, Giles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs. Capitalismo e esquizofrenia 2. v. 1. Tradução Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 2011.
FALCI, Carlos Henrique Rezende. Condições para a produção de cibernarrativas a partir do conceito de imersão. 2007, 216f. Tese (Doutorado em Literatura) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/90339. Acesso em: 19 set. 2023.
HUBERMAN-DIDI, Georges. A imagem sobrevivente. História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Tradução Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
LANDOW, George P. The convergence of contemporary critical theory and technology. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1992.
MACHADO, Arlindo. O quarto iconoclasmo e outros ensaios hereges. Rio de Janeiro: Rios Ambiciosos, 2001.
MURRAY, Janet H. Hamlet no Holodeck. O futuro da narrativa no ciberespaço. Tradução Elissa Khoury Daher, Marcelo Fernandez Cuzziol. São Paulo: Itaú Cultural; Unesp, 2003.
NANCY, Jean-Luc. À escuta (Parte I). Tradução Carlos Eduardo S. Capela e Vinicius N. Honesko. Outra travessia, n. 15, Florianópolis: UFSC, p. 159-172, 2013.
NIETZCHE, Friedrich. Segunda consideração intempestiva. Da utilidade e desvantagem da história para a vida. Tradução Marco Antônio Casanova. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2003.
AUTOR. 1975.
AUTOR. 2008.
AUTOR. 2019.
PASCAL, Blaise. Pensamentos. Edição, apresentação e notas de Louis Lafuma. Tradução Mário Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
RAJEWSKY, Irina. Intermidialidade, intertextualidade e “remediação”: uma perspectiva literária sobre a intermidialidade. Tradução Thais Flores Nogueira Diniz e Eliana Lourenço de Lima Reis. In: DINIZ, Thais Flores Nogueira (org.). Intermidialidade e estudos interartes; desafios da arte contemporânea. v. 1. Belo Horizonte: UFMG, 2012. p. 15-45.
SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço. O perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maria Rosa Duarte de Oliveira
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals accepted and published become property of Mackenzie Presbyterian University, being forbidden their total or partial reproduction without permission of the Editorial Board, except for study and research.