Remediation and digital literature for children and young adults.

Authors

Keywords:

Children’s literature., Remediation., Digital literature., Bookapps., Digital book.

Abstract

In this article, I present an analysis of contemporary digital literature works aimed at children and young adults based on the theory of remediation by Richard Grusin and Jay David Bolter. In the first section I discuss possible advantages and limitations of this theory when applied to the digital literature for children and young adults studies. Subsequently, I argue that the main remediation logics – imitation, enhancement, remodeling, and absorption – are presented in different formats of digital works addressed to this audience. Finally, I emphasize that the concept of remediation is valuable for understanding the predominant characteristics of these works, provided that its categories are not regarded as fixed or inflexible.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edgar Roberto Kirchof, ULBRA

Possui graduação em Letras (Português/Alemão) pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1995), graduação em Teologia pela Escola Superior de Teologia (1998), mestrado em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1997) e doutorado em Lingüística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2001), tendo realizado um Pós-Doutorado em Estética e Biossemiótica na Universidade de Kassel, Alemanha (2005). É bolsista produtividade pelo CNPq e editor da Revista Textura. Atualmente é professor adjunto da Universidade Luterana do Brasil, atuando, como docente e pesquisador, no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU) e como docente no Curso de Letras. Seus principais temas de pesquisa são as relações entre a Literatura, a Cultura Digital e a questão das Diferenças, com foco na Literatura infanto-juvenil. Atua nas seguintes áreas: Teoria da Literatura, Semiótica, Estudos Culturais e Educa

References

BOLTER, Jay David; GRUSIN, Richard. Remediation: Understanding New Media. Cambridge, Massachusetts; London, England: MIT Press, 2000.

BOLTER, Jay David; ENGBERG, Maria; MACINTYRE, Blair. Reality Media: Augmented and Virtual Reality. Cambridge, Massachusetts; London, England: The MIT Press. 2021.

CHARTIER, Roger. Do livro à leitura. In: _______ (Org). Práticas da Leitura. 5ª ed. São Paulo: Estação Liberdade, 2011. p. 77-106.

GITELMAN, Lisa. Always Already New: Media, History, and the Data of Culture. Cambridge, Massachusetts; London, England: The MIT Press, 2006

LISTER, Martin et al. New Media: a critical introduction. 2ª ed. London; New York: Routledge, 2009.

MANOVICH, Lev. Software Takes Command. Nova York; Londres: Bloomsbury, 2013.

MARTINO, Luís Mauro Sá. Teoria das mídias digitais: linguagens, ambientes e redes. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

MELO, Camila Alves de; SPERRHAKE, Renata. Qual leitura e qual leitor estão em pauta na plataformização das práticas de leitura? In:

WANDERER, Fernanda; MELO, Camila Alves; BERMÚDEZ ALFARO, Ana María. Rastros do neoliberalismo no campo da Educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2023. p. 150-170.

MURRAY, Janet H. Hamlet on the Holodeck: The future of narrative in cyberspace. New York: The Free Press, 2016.

RAMADA PRIETO, Lucas. Esto no va de libros. Faculdade das Ciências em Educação: Universidade Autônoma de Barcelona, 2017. (Tese de Doutorado)

THOMPSON, John B. Book wars: The Digital Revolution in Publishing. Medford: Polity Press, 2021.

Published

2024-02-26

How to Cite

Kirchof, E. R. (2024). Remediation and digital literature for children and young adults. Todas As Letras - Revista De Língua E Literatura, 25(3), 1–16. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/16512

Issue

Section

Dossiê – Literatura Digital