Language attitudes towards Portuguese as a pluricentric language based on subjective reaction test: the Chinese college students of PFL

o público universitário chinês de PLE*

Authors

  • Hanzi Zhang Universidade Jiaotong do Leste da China

Keywords:

Atitudes linguísticas, Língua portuguesa, Variedades, Público universitário chinês, Teste de Reação Subjetiva

Abstract

Given the pluricentric features of Portuguese language, this study presents an evaluation of language attitudes among the Chinese students towards different varieties of Portuguese. Through the application of a questionnaire based on the Subjective Reaction Test, the research successfully identified the language attitudes of the participants, thereby raising awareness of their prejudiced attitudes. The findings of this study aim to pave the way for fostering open-minded attitudes in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CLYNE, M. (org.). Pluricentric languages: differing norms in different nations. Berlin: De Gruyter Mouton, 1992.

CONSELHO DA EUROPA. Quadro europeu comum de referência para as línguas: aprendizagem, ensino, avaliação. Porto: Asa, 2001.

GAO, Y. H.; XU, H. C. Research on attitudes towards varieties of English: a review. Foreign Language Teaching and Research, Beijing, n. 6, p. 850-860, 2015.

GAO, Y. H. et al. Language attitudes and identities among Chinese users of English: focusing on intercultural volunteers of international events. Beijing: Peking University Press, 2021.

GARRETT, P. Attitudes to language. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

GARRETT, P.; COUPLAND, N.; WILLIAMS, A. Investigating language attitudes: social meanings of dialect, ethnicity and performance. Cardiff: University of Wales Press, 2003.

JENKINS, J. English as a lingua franca: attitudes and identity. Oxford: Oxford University Press, 2007.

KAUR, P. Attitudes towards English as a lingua franca. Procedia – Social and Behavioral Sciences, Oxford, v. 118, p. 214-221, mar. 2014. DOI 10.1016/j.sbs pro.2014.02.029 LAMBERT, W. E. et al. Evaluational reactions to spoken languages. The Journal of Abnormal and Social Psychology, v. 60, n. 1, p. 44-51, 1960. DOI 10.1037/ h0044430

MANN, C. C.; WONG, G. Issues in language planning and language education: a survey from Macao on its return to Chinese sovereignty. Language Problems and Language Planning, v. 23, n. 1, p. 17-36, 1999.

MENDES, E. et al. Apresentação dossiê pluricentrismo linguístico do português: perspectivas para o ensino e a formação de professore(a)s. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 73, p. 328-337, jan./jun. 2022.

PONSO, L. C. O contato entre o português e as línguas bantu em Moçambique: a alternância de atitudes sobre o estatuto social das línguas em jovens universitários. Cadernos de Letras da UFF, Niterói, v. 26, n. 53, p. 121-144, 2016.

SAITO, A. Is English a nuisance or an asset? Japanese youths’ discursive constructions of language attitudes. System, Oxford, v. 44, p. 13-23, 2014. DOI 10. 1016/j.system.2014.02.001

SELLA, A. F.; AGUILERA, V. de A.; CORBARI, C. C. Reflexões sobre atitudes linguísticas em espaço de línguas em contato: o contexto de fronteira. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 15, n. 3, p. 3170-3179, 2018.

SILVA, A. S. D. Modelos cognitivos da lusofonia: romantismo e racionalismo nas políticas de língua e comunicação de unidade/diversidade do português europeu e brasileiro. In: MARTINS, M. D. L. (org.). A internacionalização das comunidades lusófonas e ibero-americanas de ciências sociais e humanas: o caso das ciências da comunicação. Famalicão: Edições Húmus, 2017. p. 319-335.

SNOW, D. English teaching, intercultural competence, and critical incident exercises. Language and Intercultural Communication, Abingdon, v. 15, n. 2, p. 285-299, 2015.

SOUKUP, B. Current issues in the social psychological study of ‘language attitudes’: constructionism, context, and the attitude – behavior link. Language and Linguistics Compass, v. 6, n. 4, p. 212-224, 2012. DOI 10.1002/lnc3.332

XU, W.; WANG, Y.; CASE, R. E. Chinese attitudes towards varieties of English: a pre-Olympic examination. Language Awareness, Abingdon, v. 19, n. 4, p. 249-260, 2010. DOI 10.1080/09658416.2010.508528

Published

2023-10-10

How to Cite

Zhang, H. (2023). Language attitudes towards Portuguese as a pluricentric language based on subjective reaction test: the Chinese college students of PFL: o público universitário chinês de PLE*. Todas As Letras - Revista De Língua E Literatura, 25(2), 1–15. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/16146

Issue

Section

Dossiê - Linguagens em trânsito e culturas no plural - A língua portuguesa em contextos de multilinguismo