The theory of suspension applied in reading narratives

Authors

  • Luís Enrique Cazani Júnior Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Keywords:

Suspension, Hesitation, Thriller

Abstract

This article presents a way of analyzing stories based on suspensions. First, there is a theoretical discussion, situating the concept of suspension in narrating, envisioning its temporality and predictability. Then, this theorization is applied in Robson Crusoe, The Castle of Otranto and The Woman in White, seeking to illustrate the protocol and locate specific suspensions. As a result, seventeen types of suspensions were raised.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luís Enrique Cazani Júnior, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Doutor, mestre e graduado em Comunicação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho".

References

ARISTÓTELES. Poética. Porto Alegre: Editora Globo, 1966.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BARONI, R. La tension narrative. Suspense, curiosité, surprise. Paris: Seuil, 2007.

BARONI, R. A tensão narrativa através dos gêneros: questões éticas e estéticas do suspense. In: Experiência Estética e performance. Salvador: Editora da UFBA, 2014, p.63-82.

BORDWELL, D. La narración en el cine de ficción. Tradução: Pilar Vázquez Mota. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica S.A, 1985.

CARROLL, N. The Paradox of Suspense. In: Beyond Aesthetics: Philosophical Essays. New York: Cambridge University Press, 2001, p.254-270.

CAZANI JÚNIOR, L. E. Suspensão, suspense e Netflix [Tese de doutorado, Universidade Estadual Paulista]. Repositório Unesp: Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/213887, 2021, Acesso 16/08/2020.

COLLINS, W. A Dama de Branco. Tradução de Enéias Marzano. Rio de Janeiro: Editora Vecchi, 1944.

DEFOE, D. Robinson Crusoé. Tradução de Sergio Flaksman. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2011.

GREIMAS, A. Dicionário de semiótica. São Paulo: Contexto, 2016.

MICHAELIS. Dicionário Michaelis. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/, Acesso, 16/08/2020.

MOISES, M. Dicionário de Termos Literários. São Paulo: Cultrix, 2013.

PUNTER, D.; BYRON, G. The Gotic. Oxford: Blackwell Publishing Ltd, 2004.

RUBIN, M. Thrillers. Cambridge : Cambridge University Press, 1999.

RYAN, M. L. Narrative as Virtual Reality. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2001.

STERNBERG, M. Expositional Modes and Temporal Ordering in Fiction. Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press, 1978.

TODOROV, T. As estruturas narrativas. São Paulo: Perspectiva, 2013.

TODOROV, T. Introdução à literatura fantástica. São Paulo: Perspectiva, 2017.

VORDERER, P.; WULFF, H. J.; FRIEDRICHSEN, M. Suspense: Conceptualizations, theoretical analyses, and empirical explorations. New York: Routledge Member of the Taylor and Francis Group, 1996.

WALPOLE, H. O Castelo de Otranto. Tradução de Alberto Alexandre Martins. São Paulo: Nova Alexandria, 1996.

YANAL, R. The Paradox of Suspense. British Journal of Aesthetics. v.36, n°2, 1996.

Published

2023-11-29

How to Cite

Cazani Júnior, L. E. (2023). The theory of suspension applied in reading narratives. Todas As Letras - Revista De Língua E Literatura, 25(2), 1–18. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/15833