O percurso na circularidade
estudo da emoção na letra, na música e na voz
Keywords:
Semiótica da canção, Repetição, Ella Fitzgerald, Afetos, Enunciação.Abstract
What makes for an engaging song? In Ella Fitzgerald’s interpretation of Cole Porter’s “Miss Otis regrets”, we argue that the peculiar composition of lyrics, music, and voice is responsible for the mobilization of emotions.We thus analyze the passion elements and the re-semantization of a formulaic expression through its repetition and the role of the musical component in the construction of unexpected contrasts and range expansion. Finally, the aprehension and valorization of meanings mobilized in the narrative by the narration instance is discussed, making the song an object of value.
Downloads
References
BARROS, Diana Luz Pessoal de. Dialogismo, polifonia e enunciação. In: BARROS, Diana Luz Pessoa de; FIORIN, José Luiz (org.). Dialogismo, polifonia, intertextualidade: Em torno de Mikhail Bakhtin. São Paulo: Edusp. p. 1-9.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria do discurso: fundamentos semióticos. 2. ed. São Paulo: Humanitas, 2001.
CRUZ, Dilson Ferreira da. O éthos dos romances de Machado de Assis. São Paulo: Nankin/Edusp, 2009.
GREIMAS, Algirdas Julien. Sobre a cólera: estudo de semântica lexical. In: Sobre o sentido II. Ensaios semióticos. Tradução de Dilson Ferreira da Cruz. São Paulo: Nankin/Edusp, 2014. p. 233-253.
GREIMAS, Algirdas Julien. Da imperfeição. 2. ed. Tradução de Ana Claudia de Oliveira. São Paulo: Estação das Letras e Cores/CPS, 2017.
GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. Tradução de Alceu Dias Lima et al. São Paulo: Contexto, 2011.
HARKOT-DE-LA-TAILLE, Elizabeth. Ensaio semiótico sobre a vergonha. São Paulo: Humanitas, 1999.
HARKOT-DE-LA-TAILLE, Elizabeth; TAILLE, Yves. Construção ética e moral de si mesmo. In: SOUZA, Maria Thereza T. C. de (org.). Os sentidos de construção: o si mesmo e o mundo. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004. p. 69-101.
LANDOWSKI, Eric. Para uma semiótica sensível. Educação e realidade, [s. l.], v. 30, n. 2, p. 93-106, jul/dez 2005. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/12417. Acesso em: 11 nov. 2022.
LANDOWSKI, Eric. Avant-propos: ajustements stratégiques. Nouveaux actes sémiotiques, [s. l.], n. 110, 2007. Disponível em: http://revues.unilim.fr/nas/document.php?id=335. Acesso em: 26 abr. 2011.
LEMOS, Carolina Lindenberg. Condições semióticas da repetição. 2015. Tese (Doutorado em Letras e em Langues et Lettres). Universidade de São Paulo / Université de Liège, São Paulo/Liège, 2015. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8139/tde-09062015-111352/publico/2015_CarolinaLindenbergLemos_VCorr.pdf. Consultado em: 4 fev. 2019.
LEMOS, Carolina Lindenberg. Complexidade da repetição. Estudos semióticos, [s. l.], v. 15, n. especial, p. 104-121, 2019. DOI: 10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.154652. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/154652. Acesso em: 11 nov. 2022.
PORTER, Cole. The Cole Porter Song book. Nova York: Simon and Schuster, 1959.
SHAKESPEARE, W. Romeo and Juliet. In: The Complet Works of William Shakespeare. Minneapolis: Amaranth Press, 1982. p. 733-761.
TATIT, Luiz. Musicando a semiótica: Ensaios. 1. ed. São Paulo: Annablume, 1997.
TATIT, Luiz. Análise semiótica através das letras. São Paulo: Ateliê, 2001.
TATIT, Luiz. Abordagem do texto. In: FIORIN, José Luiz (org.). Introdução à linguística I. Objetos teóricos. São Paulo: Contexto, 2002. p. 187-209.
TATIT, Luiz. Semiótica da canção: melodia e letra. 3. ed. São Paulo: Escuta, 2007.
ZILBERBERG, Claude. Razão e poética do sentido. Tradução de Ivã Carlos Lopes, Luiz Tatit e Waldir Beividas. São Paulo: Edusp, 2006.
ZILBERBERG, Claude. Elementos de semiótica tensiva. Tradução de Ivã Carlos Lopes, Luiz Tatit e Waldir Beividas. São Paulo: Ateliê, 2011.
ZILBERBERG, Claude. La structure tensive suivi de Note sur la structure des paradigmes et de Sur la dualité de la poétique. Liège: Presses Universitaires de Liège, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Carolina Lindenberg Lemos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The originals accepted and published become property of Mackenzie Presbyterian University, being forbidden their total or partial reproduction without permission of the Editorial Board, except for study and research.