Digital storytelling in the internationalization context

towards English learning

Authors

  • Rodrigo Schaefer Instituto Federal Catarinense (IFC)

Keywords:

Digital storytelling. Telecollaboration. Internationalization at Home.

Abstract

Telecollaboration refers to online encounters between students from different geographical locations (O’DOWD, 2021), which can foster Internationalization at Home (IaH) (LUNA, 2018a). This study sought to investigate narratives about a digital storytelling activity in the IaH context. For the analysis, data from experience reports, semi-structured interviews and reflective diaries were included. The results indicated that the activity allowed for (1) opportunities for transformation and overcoming challenges and (2) socialization in the remote context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Schaefer, Instituto Federal Catarinense (IFC)

Doutor em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários pela UFSC.  

Professor de inglês e português no Instituto Federal Catarinense (IFC-Brusque) e docente no
Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (IFC-Blumenau).

Mestre em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí.

Graduado em Letras Inglês / Português / Espanhol

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2642091854219834

ORCID https://orcid.org/0000-0002-2349-0175 

References

BEELEN, J.; JONES, E. Redefining Internationalization at Home. In: CURAJ, A. et al. (ed.). The European Higher Education Area: Between critical reflections and future policies. Heidelberg: Springer, 2015. p. 59-72.
BARANZELI, C.; MOROSINI, M. C.; WOICOLESCO, V. G. “A chave está na troca” − estudantes de mobilidade como vetores da internacionalização em casa. Revista Série-Estudos, v. 25, n. 53, p. 253-274, 2020.
BELLI, M.; HEEMANN, C.; SEHNEM, P. R. Internacionalização Do Currículo (IoC) no Ensino Superior: um Estudo na Disciplina de Inglês Técnico. In: Coloquio Internacional De Gestión Universitaria (CIGU). Anais... Florianópolis: UFSC, p. 1-12, 2016.
BOASE, K. Digital storytelling for reflection and engagement: A study of the uses and potential of digital storytelling. Centre for Active Learning & Department of Education, p. 1-17, 2013.
CASTAÑEDA, M. E. “I am proud that I did it and it’s a piece of me”: Digital Storytelling in the Foreign Language Classroom. Calico Journal, Ohio, v. 1, n. 30, p. 44-62, 2013.
CROWTHER, P. et al. Internationalisation at home: a position paper. Amsterdam: EAIE, 2001.
DÖRNYEI, Z. Research methods in Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2007.
DUFF, P. A. Case study research on language learning and use. Annual Review of Applied Linguistics, v. 34, p. 233-255, 2014.
EROPEAN COMMISSION. The Digital Education Action Plan (21-27), 2020. Disponível em: https://ec.europa.eu/education/sites/default/files/document-library-docs/deap-communication-sept2020_en.pdf Acesso em: 11 set. 2021
FRITZEN, M. P. O olhar da etnografia no fazer pesquisa qualitativa: Algumas reflexões teórico-metodológicas. In: FRITZEN, M. P.; LUCENA, M. I. P. (eds.). O Olhar da Etnografia em Contextos Educacionais: Interpretando Práticas da Linguagem. Blumenau: Edifurb, 2012. p. 55-71.
GREGORI-SIGNES, C. Digital Storytelling and Multimodal Literacy in Education. Porta Linguarum, v. 22, p. 237-250, 2014.
GUTIÉRREZ, B. F.; O’DOWD, R. Virtual exchange: connecting language learners in online intercultural collaborative learning. In: BEAVEN, T.; ROSELL-AGUILAR, F. (Eds.), Innovative language pedagogy report. Researchpublishing.net 2021. p. 17-22.
HELM, F. Facilitated dialogue in Online Intercultural Exchange. In: O’DOWD, R.; LEWIS, T. (Orgs.). Online Intercultural Exchange: Policy, Pedagogy, Practice. New York: Routledge, 2016. p. 150-172.
HILDEBLANDO JÚNIOR, C. A.; FINARDI, K. R. Telecolaboração e internacionalização do ensino superior: reflexões a partir da pandemia covid-19. Revista Intercâmbio, v. 45, p. 254-278, 2020.
JUNIOR, J. B. C. Institucionalização da internacionalização da educação superior: estudo de aplicação prática à luz do círculo de internacionalização de Knight de 1994. 2020. 128 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação e Novas Tecnologias) – Centro Universitário Internacional UNINTER, Curitiba, 2020.
KRAMSCH, C. Context and culture in language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1993.
KRAMSCH, C. The symbolic dimensions of the intercultural. Language Teaching, v. 44, n. 3, p. 354-367, 2011.
LAMBERT, J. Digital storytelling: Capturing lives, creating community. Berkley: Digital Diner Press, 2006.
LAMBERT, J. Digital storytelling cookbook. San Francisco: Digital Diner Press, 2007.
LEASK, B. Internationalising the curriculum. New York: Routledge, 2015.
LEONE, P.; TELLES, J. A. The teletandem network. In: O’DOWD, R.; LEWIS, T. (eds.). Online intercultural exchange: Policy, pedagogy, practice. New York: Routledge, 2016. p. 241-247.
LIDDICOAT, A. J.; SCARINO, A. Intercultural language teaching and learning. Oxford: Wiley-Blackwell, 2013.
LUNA, J. M. F. Apresentação. In: LUNA, J. M. F. (org.). Internacionalização do currículo: educação, Interculturalidade, cidadania Global. 2ª ed. Campinas: Pontes Editores, 2018a. p. 7-9.
LUNA, J. M. F. Internacionalização do currículo e educação intercultural: aproximações à luz da sociologia das ausências e da sociologia das emergências. In: LUNA, J. M. F. (org.). Internacionalização do currículo: educação, Interculturalidade, cidadania Global. 2ª ed. Campinas: Pontes Editores,2018b. p. 33-53.
MAXWELL, J. A. Qualitative research design: an interactive approach. Thousand Oaks: Sage, 1996.
MOROSINI, M. Como internacionalizar a universidade: concepções e estratégias. In: MOROSINI, M. (org.). Guia para a internacionalização universitária. Porto Alegre: Editora Universitária da PUCRS, 2019. p. 11-27.
O’DOWD, R. Telecollaboration and CALL. In: THOMAS, M.; REINDERS, H.; WARSCHAUER, M. (eds.). Contemporary Computer-assisted Language Learning. London: Bloomsbury Academic, 2013a. p. 123-141.
O’DOWD, R. Telecollaborative networks in University Higher Education: overcoming barriers to integration. The Internet and Higher Education, v. 18, p. 47-53, 2013b.
O’DOWD, R. A transnational model of virtual exchange for global citizenship education. Language Teaching, v. 53, n. 4, p. 1-14, 2019.
O’DOWD, R. Virtual exchange: moving forward into the next decade. Computer Assisted Language Learning, v. 34, n. 3, p. 1-17, 2021.
PATTON, M. Q. Qualitative research and evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2002.
PHIPPS, A.; GONZALES, M. Modern languages: learning and teaching in an intercultural field. London: Sage, 2004.
ROBIN, B. R. Digital Storytelling: a powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory into Practice, London: Taylor and Francis Group, v. 47, n. 3, p. 220-228,2008.
ROBIN, B. R. The Power of Digital Storytelling to Support Teaching and Learning. Digital Education Review, v. 30, p. 17-29, 2016.
STALLIVIERI, L. Internacionalização e Intercâmbio: Dimensões e Perspectivas. Curitiba: Editora Appris, 2017.
TREVISOL, J. R. Investigating L2 learners’ oral production and perception of a task cycle using digital storytelling: a case for technology-mediated TBLT. 2019. 343 f. Tese (Doutorado em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.
TUMOLO, C. H. S. Histórias digitais como recurso para ensino/aprendizagem de inglês como língua estrangeira. Estudos Anglo-Americanos, v. 43, p. 101-117, 2015.
VYGOTSKY, L. S. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge: Harvard University Press, 1978.
VYGOTSKY, L. S. The Genesis of Higher Mental Functions. In: WERTSCH, J. V. (ed.), The Concept of Activity in Soviet Psychology. Armonk: Sharpe, p. 144-188, 1981.
VYGOTSKY, L. S. Thought and language. Cambridge: MIT Press, 1986.
WARSCHAUER, M. Telecollaboration in foreign language learning. Second Language Teaching and Curriculum Center. Manoa: University of Hawai’I, 1996.
WOOD, D.; BRUNER, J.; ROSS, G. The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Child Psychiatry, v. 17, p. 89-100, 1976.

Published

2022-09-09

How to Cite

Schaefer, R. (2022). Digital storytelling in the internationalization context: towards English learning. Todas As Letras - Revista De Língua E Literatura, 24(2), 1–19. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/14857

Issue

Section

Language and Linguistics