“Made in the text”

An alternative reader’s profile

Authors

  • Rildo Cosson PPGL/UFPB

Keywords:

Reader’s profile. Reader’s history. Pedagogic practice. Literary literacy. Literary reader.

Abstract

The traditional way to chart a reader’s profile is to survey the reading behavior of a target population. In this paper, we introduce the pedagogical practice of “Made in the text” as an alternative to this usual way to chart the reader’s profile. The data come from Language graduate students, and we used the software QDA Miner to support the content analysis. The results show that the practice is a suitable way to chart the reader’s profile of students since high school. It is very useful not only for planning future readings as well as to improve the interaction between the students e the teacher from the first day of class.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, J. Biblioteca e leitura em retratos: percepções sobre o ensino técnico. Revista Leia Escola, v. 18, n. 2, p. 9-19, nov. 2018. Disponível em: <http://revistas.ufcg.edu.br/ch/index.php/Leia/article/view/1110>. Acesso em: 08 abr. 2020.
ASSOLINI, F. E. P. Leitura e formação inicial de professores: sentidos, memória e história a partir da perspectiva discursiva. Pro-Posições, v. 22, n. 1, p. 33-43, abr. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072011000100004&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 mar. 2019.
CHUCRE, M. do S. de J. Leitura e leitores: um perfil de alunos do ensino fundamental II em uma escola pública de Campinas – SP. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras em Rede) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.
DRESCH, M. et al. Memórias de leitura, lugar de leitor e conhecimento na formação inicial de docentes. Pro-Posições, v. 22, n. 1, p. 45-58, abr. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072011000100005&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 15 mar. 2019.
FAILLA, Z. (Org.). Retratos da leitura no Brasil 4. Rio de Janeiro: Sextante, 2016.
FARIAS, F. R. O leitor e a leitura revelados pela Retratos da leitura no Brasil: uma análise à luz da teoria da semicultura. Tese. (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B69FFJ Acesso em: 10 jan. 2020.
MASOOMI, M. e ZARGAR, S. The Effects of Writing Literary Response Paper on Different Aspects of Students’ Attitudes toward Literature. International Journal of English and Education, v. 6, n. 1, Jan. 2017. Disponível em: http://www.ijee.org/yahoo_site_admin/assets/docs/25.8123327.pdf Acesso em: 10 mar. 2020.
MIALL, D. e KUIKEN, D. Aspects of literary response: A new questionnaire. Research in the Teaching of English, v. 29, p. 37-58, 1995. Disponível em: https://sites.ualberta.ca/~dmiall/MiallPub/Miall_Kuiken_LRQ_95.htm Acesso em: 15 mar. 2020.
MONAK, L.. Metodologia comum para examinar e medir o comportamento leitor. O encontro com o digital. Bogotá: CERLAC-UNESCO, 2015. Disponível em: https://cerlalc.org/pt-br/publicaciones/ptmetodologia-comum-para-examinar-e-medir-o-comportamento-leitor-o-encontro-com-o-digital/ Acesso em: 15 mar. 2020.
OECD. Programme for International Student Assessment 2009. Questionário de Contexto. Questionário do Aluno. Portugal. Disponível em: http://iave.pt/index.php/estudos-internacionais/pisa/instrumentos-de-avaliacao Acesso em: 10 mar. 2020.
PAGNAN, C. L. et al. A prática da leitura: hábitos e suportes. Nuances - estudos sobre Educação, v. 29, n. 2, p. 139-155, mai./ago., 2018. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/5103. Acesso em: 10 mar. 2020.
SCHOOTEN, E. van et al. Dimensions and Predictors of Literary Response. Journal of Literacy Research, v. 33, n. 1, p. 1–32, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1080/10862960109548101 Acesso em: 15 mar. 2020.
WONG, M. L. S. L. Meaning-making strategies in the literary reading of gifted secondary two students in Singapore. Institute Thesis (Master of Education) - Nanyang Technological University, Singapore, 1997. Disponível em: https://repository.nie.edu.sg/bitstream/10497/1181/3/WongMarieLindaShiuLeung-MED.htm Acesso em: 15 mar. 2020.

YUBERO, Santiago et al. Estudo sobre os hábitos de leitura dos estudantes portugueses do ensino superior. Cuenca: CEPLI/ Castelo Branco, IPCB, 2014. Disponível em: ttp://hdl.handle.net/10400.11/2454

Published

2021-03-18

How to Cite

Cosson, R. (2021). “Made in the text”: An alternative reader’s profile. Todas As Letras - Revista De Língua E Literatura, 23(1), 1–13. Retrieved from http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/13426

Issue

Section

Other Languages