Frida Kahlo: Consideration about the Trauma and the Reinvention of the Body

Main Article Content

Eduardo Bernardes Nogueira
Gustavo Adolfo Ramos de Mello Neto

Abstract

This article aims to comprehend the relation between the body and the trauma in the life and work of the Mexican painter Frida Kahlo. We adopted as an object of analysis, psychoanalytical analysis, the self-portraits of Frida Kahlo – more precisely The broken column (1944). We used, from the point of view of the method, the idea of psychoanalysis extra-walls or extra clinic, which relaties to studies in which it is analyzed does not come directly from the clinic but the culture. We treated what we supposed being traumas of Frida Kahlo as a reconstruction of the sexual body throw art. A bus accident ate the age of 18 seems to reactivated the trauma of poliomyelitis that take place at 6 years old, returned to the artist the problem of a fragile body. In this sense, her artwork appears as a way to deal with the trauma at the same time that simulated the body, locus of the origin of sexuality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Clinical Psychology

References

Boese J. (2005). Images of trauma: pain, recognition, and disavowal in the works of Frida Kahlo and Francis Bacon. The Journal of the American Academy of Psychoanalysis and Dynamic Psychiatry, Spring, 33(1), 51-70.

Crenn, J. (2013). Frida Kahlo, histoire du martyre d’une icône modern. In Frida Kahlo & Diego Rivera Musée de l’Orangerie. Beaux arts: hors-série. Paris: TTM Éditions.

Dadvar, A. A., Kamarzarrin, H. T., Mansorvar, R., & Khaledian M. (2013). Examining Frida Kahlo’s self-portraits from the perspective of psychoanalysis. International Journal of Arts, 3(1), 11-17, Scientific & Academic Publishing.

Dejours, C. (2009). Corps et psychanalyse. L’information psychiatrique, 85(3), 227-234.

Freud, S. (2006). Introdução ao narcisismo. In S. Freud. Edição standard brasileira das obras completas de Sigmund Freud, v. XIV. Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho originalmente publicado em 1912).

Freud, S. (2006). Além do Princípio do Prazer. In S. Freud. Edição standard brasileira das obras completas de Sigmund Freud, v. XVIII. Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho originalmente publicado em 1920).

Freud, S. (2006). O Ego e o Id. In S. Freud. Edição standard brasileira das obras completas de Sigmund Freud, v. XIX. Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho originalmente publicado em 1923).

Freud, S. (2006). A Pulsão e seus Destinos (Luiz Alberto Hanns. Trad.). In S. Freud. Escritos sobre o inconsciente. São Paulo: Imago.

Green, A. (1994). O desligamento: psicanálise, antropologia e literatura. Rio de Janeiro: Imago.

Grimberg, S. (2008). Frida Kahlo: songs of herself. New York: Merrel Publishers Limited.

Herrera, H. (2011). Frida: a biografia (Renato Marques, Trad.). São Paulo: Globo.

Kris, E. (1968). Psicanálise da arte. São Paulo: Brasiliense.

Laplanche, J. (1982). Problemáticas II: castração e simbolização. São Paulo: Martins Fontes.

Laplanche, J. (1989). Problemáticas III: a sublimação. São Paulo: Martins Fontes.

Laplanche, J. (1992). Novos fundamentos para a psicanálise (C. Berliner, Trad.). São Paulo: Martins Fontes.

Laplanche, J. (1999). Tres destinos del mensaje enigmático. Revista uruguaya de psicoanálisis, Uruguai, 89, 1-17.

Laplanche, J. (2001). Entre seducción e inspiración: el hombre. Buenos Aires: Amorrortu.

Laplanche, J. (2003). Três acepções da palavra “inconsciente” no quadro da Teoria da Sedução Generalizada. Revista de Psicanálise, 10(3), 403-418.

Lazzarini, E., & Viana, T. (2006). O corpo em psicanálise. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 22(2), 241-250.

Ribeiro, P. C. (2010, junho). Identificação passiva e a Teoria da Sedução Generalizada de Jean Laplanche. Revista Percurso, 44, ano XXIII, 240p.

Rodrigues, G. (2013). Trauma, literatura de testemunho e suicídio: traduções possíveis. Dissertação de mestrado, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Universidade Estadual de Maringá. Maringá, PR, Brasil.

Zamora, M. (1990). Frida: The brush of anguish. San Francisco: Chronicle Books.