Bender - Score Graduat e System (B-SPG): Study for Screening Version

Main Article Content

Fabián Javier Marín Rueda
Vanessa de Sousa
Acácia Aparecida Angeli dos Santos
Ana Paula Porto Noronha

Abstract

The B-SPG was proposed as a correction system for the Bender Test in 2005. The aim of this study was to determine, if, with a set lower figures, is possible to get a measure of evaluation of perceptual motor skills equivalent to the original purpose of this system. Participated in this study 787 children, with ages ranging from 6 to 10 years (M = 8.18, SD = 1.33). Through an exploratory factor analysis, the items were checked with larger loads factorials, considering the sets of figures formed by dots and circles, straight lines and angles and curved lines. From there, was a regression analysis, finding that the set of three figures, 3, 4 and 7, explained 80% of the variance of the total B-SPG score. The value of the alpha coefficient was 0.74. It can be said that this set of figures proved appropriate. However, studies are needed to investigate the relationship with other variables, which confirms the psychometric adequacy of this set of items.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Psychological Assessment

References

Bender, L. (1955). Test Gestáltico Visomotor – Usos y Aplicaciones Clinicas (6a ed.). Buenos Aires: Paidós.

Brannigan, G. G., & Brunner, N. A. (2002). Guide to the Qualitative Scoring Systems for the Modified Version of the Bender-Gestalt Test. Springfield: Charles C. Thomas, Publisher.

Carvalho, L., Noronha, A. P. P., Pinto, L. P., & Luca, L. (2012). Maturidade perceptomotora e reconhecimento de palavras: estudo correlacional entre o Bender – Sistema de Pontuação Gradual e o Teste de Reconhecimento de Palavras. Estudos de Psicologia, 29(3), 371-377. Recuperado em janeiro, 2015, de http://www.scielo. br/pdf/estpsi/v29n3/07.pdf.

Clawson, A. (1992). Bender infantil: manual de diagnóstico clínico. Porto Alegre: Artes Médicas.

Costello, A. B., & Osborne, J. W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: Four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 10(7), 1-9. Recuperado em abril, 2015, de http://pareonline.net/pdf/v10n7.pdf.

Field, A. (2009). Descobrindo a estatística usando o SPSS. Porto Alegre: Artmed.

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2009). Análise multivariada de dados. Porto Alegre: Artmed.

Kacero, E. (2005). Test gestáltico visomotor de Bender: una puesta en espacio de figuras. Buenos Aires: Lugar editorial.

Koppitz, E. M. (1963). O teste gestáltico Bender para crianças. Porto Alegre: Artes Médicas.

Noronha, A. P. P., Rueda, F. J. M., & Santos, A. A. A. (2013). Teste Gestáltico Visomotor de Bender – Sistema de Pontuação Gradual (B-SPG): A study with different samples. Paidéia, 23(55), 179-185. DOI: 10.1590/1982-43272355201305.

Noronha, A. P. P., Santos, A. A. A., & Rueda, F. J. M. (2013). Habilidad viso-motriz y deficiencia intelectual: Estudio de validez para el Bender-SPG. Acta Colombiana de Psicología, 16(2), 115-123. DOI: 10.14718/ACP.2013.16.2.11.

Nunes, M. L. T., & Ferreira, R. B. (2007). Diferentes sistemas de aplicação e interpretação do Teste Gestáltico Visomotor de Bender. Psic – Revista de Psicologia da Vetor Editora, 8(1), 41-49.

Rueda, F. J. M., Santos, A. A. A., Noronha, A. P. P., & Segovia, J. L. (2013). Estudio transcultural con la prueba de Bender – Sistema de Pontuação Gradual. Liberabit, 19(2), 173-180. Recuperado em janeiro, 2015, de http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v19n2/a03v19n2.pdf.

Santos, A. A. A., & Jorge, L. M. (2007). Teste de Bender com disléxicos: comparação de dois sistemas de pontuação. Psico-USF, 12(1), 13-21. DOI: 10.1590/S1413-82712007000100003.

Santos, A. A. A., Noronha, A. P. P., Rueda, F. J. M., & Segovia, J. L. (2014). Bender – Gradual Scoring System: Performance of Brazilian and Peruvian children. Perceptual and Motor Skills, 118(3), 897-908. DOI: 10.2466/03.10.PMS.118k25w7.

Santucci, H., & Pêcheux, M. G. (1981). Prova Gráfica de Organização Perceptiva para crianças de 6 a 14 anos. In R. Zazzo (Org.). Manual para o exame psicológico da criança (pp. 291-338). São Paulo: Editora Mestre Jou.

Sisto, F. F., Noronha, A. P., & Santos, A. A. A. (2005). Manual Bender – Sistema de Pontuação Gradual (B-SPG). São Paulo: Vetor.

Sisto, F. F., Santos, A. A. A., & Noronha, A. P. P. (2010). Differential functioning of Bender Visual-Motor Gestalt Test items. Perceptual and Motor Skills, 110(1), 313-322. DOI: 10.2466/PMS.110.1.313-322.

Suehiro, A. C. B., & Santos, A. A. A. (2005). O Bender e as dificuldades de aprendizagem: estudo de validade. Avaliação Psicológica, 4(1), 23-31. Recuperado em fevereiro, 2015, de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/avp/v4n1/v4n1a04.pdf.

Zuccolo, P. F., Rzezak, P., & Góis, J. O. (2010). Praxia e visoconstrução. In L. F. Malloy Diniz, D. Fuentes, P. Mattos & N. Abreu (Orgs.). Avaliação Neuropsicológica (pp.114- 122). Porto Alegre: Artmed