High School and Social Skills: a Study with Messy Scale

Main Article Content

Rogério Gomes Neto
Roberta Gurgel Azzi
Ana Paula Basqueira
Daniela Couto Guerreiro-Casanova

Abstract

This study aimed to increase knowledge about social relationships in high school through the identification, description and analysis of social skills of young students. The study included 219 middle school students. Data were collected through questionnaire for participant characterization and the social skills Messy scale. The results showed significant differences in the factor social skills/assertiveness, with higher scores in the age group of 16?17 years and in females. In the aggressiveness/antisocial behavior factor, significant differences were found, with higher scores for the night class period and for students in 2nd year of high school. The results also indicated high values for the whole sample regarding social/assertiveness skills factor and low values for aggressiveness/antisocial behavior factor. The results, in part, align with the literature and point to the mistake of generalizing the relationship between aggressive behavior and high schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Psychology and Education

References

Abramovay, M., & Castro, M. (2003). Ensino médio: múltiplas vozes. Brasília: MEC, Unesco.

Bandeira, M., Rocha, S. S., Freitas, L. C., Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2006). Habilidades Sociais e Variáveis Sociodemográficas em Estudantes do Ensino Fundamental. Psicologia em Estudo, 11(3), 541-549.

Bolsoni Silva, A. T. (2002). Habilidades sociais: breve análise da teoria e da prática à luz da análise do comportamento. Interação em Psicologia, 6(2), 233 242.

Bolsoni Silva, A. T., Del Prette, Z. A. P., Del Prette, G., Montagner, A. R., Bandeira, M., & Del Prette, A. (2006). Habilidades sociais no Brasil: uma análise dos estudos publicados em periódicos. In M. Bandeira, Z.A.P. Del Prette & A. Del Prette (Orgs.). Estudos sobre habilidades sociais e relacionamento interpessoal (pp. 1 45). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Brasil (2010). Melhores práticas em escolas de ensino médio no Brasil. MEC – Secretaria de Ensino Básico.

Brasil (2012). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Sinopse estatística da educação básica. Recuperado em 20 dezembro, 2012, de http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse.

Dayrell, J. (2007). A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação e Sociedade, 28(100), 1105 1128.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (1998). Desenvolvimento interpessoal e educação escolar: o enfoque das habilidades sociais. Temas em Psicologia, 6(3), 205-215.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (1999). Psicologia das habilidades sociais: terapia e educação. Petrópolis: Vozes.

Feitosa, F. B., Matos, M. G. de, Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2009). Desempenho acadêmico e interpessoal em adolescentes portugueses. Psicologia em Estudo, 14(2), 259 266.

Gresham, F. M. (2009). Análise do comportamento aplicada às habilidades sociais. In A. Del Prette & Z. A. P. Del Prette (Orgs.). Psicologia das habilidades sociais: diversidade teórica e suas implicações (pp. 187 229). Petrópolis: Vozes.

Lopes, A. A., Neto (2005). Bullying – comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de Pediatria, 81(5), 164 171.

Matson, J. L., Rotatori, A. F., & Helsel, W. J. (1983). Development of a rating scale to measure social skills in children: the Matson evaluation of social skills with youngsters (Messy). Behavior Research and Therapy, 21(4), 335 340.

Méndez, F. X., Hidalgo, M. D., & Inglés, C. J. (2002). The Matson evaluation of social skills with youngsters. Psychometric properties of the Spanish translation in the adolescent population. European Journal of Psychological Assessment, 18, 30 42.

Murta, S. G. (2005). Aplicações do treinamento em habilidades sociais: análise da produção nacional. Psicologia: Reflexão e Crítica, 18(2), 283 291.

Skinner, B. F. (1984). Selection by consequences. The behavioral and brain sciences, 7(4), 477 481.

Teixeira, M. L. T. (2011). Juventude, exclusão e processos educativos. In R. G. Azzi & M. H. T. A Gianfaldoni. Psicologia e educação (pp. 239 252). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Teodoro, M. L. M., Kappler, C. K., Rodrigues, J. L., Freitas, P. M., & Haase, V. G. (2005). The Matson evaluation of social skills with youngsters (Messy) and its adaptation for Brazilian children and adolescents. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, 39(2), 239 246.