PARENT ORIENTATION PROGRAM: HOW TO STIMULATE PREMATURE BABIES’ LANGUAGE
Main Article Content
Abstract
Abstract: It has been demonstrated that the development of good linguistic abilities during the first years of life, resulting from an intimate verbal interaction between children and their parents, facilitates reading acquisition. If all children need to be stimulated in order to have a good cognitive development, this is even more necessary in the case of premature babies. Apart from the biological risk, they are also subject to hazard coming from an environment that may not be stimulating enough. A guiding program for parents was developed on how to stimulate the children’s language from birth, so that he may in the future learn to read well. We tested this program on a sample of parents of preterm children. Of the participants, 98.92% affirmed that they learned new information and all of them declared that it is possible to apply the acquired knowledge on a daily basis, evidencing thus a comprise with the facilitation of the linguistic development of their children. In this article we discuss this extramural experience.
Keywords: language; learning; reading; training; premature birth.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
Abrams, R. M., Gerhardt And X. Huang, K. J., Petters, A. J. M. & Langford, R. G. (2000). Musical Experiences of the Unborn Baby. Journal of Sound and Vibration, 231(1), 253-258. Disponível em: http://www.idealibrary.com.
DeCasper, A.J. & Fifer, W.P. (1980). Of human bonding: newborns prefer their mother’s voices. Science, 208, 1174-1176.
Del Prette, Z. A. P. & Del Prette, A. (1999). Psicologia das Habilidades Sociais: Terapia e educação. Petrópolis: Vozes.
Del Prette, Z. A. P. & Del Prette, A. (2001). Psicologia das relações interpessoais. Vivências para o trabalho em grupo. Petrópolis: Vozes.
Fraga, D. A. de, Linhares, M. B. M., Carvalho, A. E. Vita, & Martinez, F. E. (2008). Desenvolvimento de bebês prematuros relacionado a variáveis neonatais e maternas. Psicologia em Estudo, 13(2), 335-344.
Garton, A. F. (1992). Social interaction and the development of language and cognition. USA: Lawrence Erlbaum.
Johansson, B., Wedenberg, E., & Westin, B. (1964). Measurement of tone response by the human fetus. Acta Otolaryngol, 57(2), 188-192.
Klaus, M. & Klaus, P. (2001). Seu surpreendente recém-nascido. Trad. Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artmed.
Kolb, B. & Whishaw, I. Q (2002). Neurociência do comportamento. São Paulo: Manole.
Lindner, L.B. (1999). O feto como ser ouvinte. Monografia, CEFAC, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil.
Linhares, M. B. M. (2004). Estresse, resiliência e cuidados no desenvolvimento de neonatos de alto risco. Em E. G. Mendes, M. A.
Almeida & L. C. A. Williams (Orgs), Temas em Educação Especial (pp. 315-324). São Carlos: EDUFScar.
Levy - Shiff, R., Einat, G., Har - Even, D., Mogilner, M., Mogilner, S., Lerman, M. & Krikler, R. (1994). Emotional and behavioral adjustment in children born prematurely. Journal of Clinical Child Psychology, 23, 323-333.
McGuiness, D. (2006): Cultivando um leitor desde o berço: a trajetória de seu filho da linguagem à alfabetização. Rio de Janeiro: Record.
Oliveira, C. G. T., Enumo, S. R. F., Azevedo Jr., R. R. & Queiroz, S. S. (2011). Indicadores cognitivos, linguísticos, comportamentais e acadêmicos de pré-escolares nascidos pré-termo e a termo. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 27(3), 73-80.
Rugolo, L. M. S. de S.(2005) Crescimento e desenvolvimento a longo prazo do prematuro
extremo. Jornal de Pediatria, 81(1) (supl.), 101-110.
Pinto, I. D., Padovani, F. H. P., & Linhares, M. B. M. (2009). Ansiedade e depressão materna e relatos sobre o bebê prematuro. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 25(1), 75-83.
Tussi, R. C. & Rossing, T. M. K. (2008). Leitura na infância: uma intervenção precoce. Em: Aguiar, Vera Teixeira de (coord), Congresso Internacional de Leitura e Literatura Infanto-Juvenil (pp. 1-7). Rio Grande Do Sul: EdiPUCRS. Disponível em: http://www.pucrs.br/edipucrs/CILLIJ/outros-meios/leitura_na_infancia_inicial-_uma_interveno_precoce_OK.pdf.