Correlational Study of the Dynamic Test in Reading With Wisc III Test
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
ALMEIDA, L.; FREIRE, T. Metodologia da investigação em Psicologia e Educação. Braga: Psiquilíbrios, 2008.
BENSON, N. Cattell horn carroll cognitive abilities and reading achievement. Journal of Psychoeducational Assessment, Canada, v. 26, n. 1, 27-41, 2008.
BRAGA, S. M. L. Remediação da leitura: um estudo com escolares de 1º grau utilizando a técnica de Cloze. 1981. 180 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1981.
CAPOVILLA, A. G. S.; JOLY, M. C. R. A.; TONELOTTO, J. M. F. Avaliação neuropsicológica e aprendizagem. In: NORONHA A. P. P.; SANTOS, A. A. A. dos; SISTO F. F. (Org.). Facetas do fazer em avaliação psicológica. São Paulo: Vetor, 2006. p. 141-162.
CAPOVILLA, F. C. et al. Como avaliar o desenvolvimento da competência de leitura silenciosa de palavras em surdos do ensino fundamental ao médio: teste de competência de leitura de palavras. In: CAPOVILLA, F.; RAPHAEL, W. (Org.). Enciclopédia da Língua de Sinais Brasileira. São Paulo: Edusp, Vitae, Feneis, Cnpq, Fapesp, Fusp, 2004. p. 297-680.
CARELLI, A. E. Teste da eficiência de programas em compreensão em leitura crítica. 1992. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Faculdade de Biblioteconomia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 1992.
CASTELO BRANCO, S. M. C. Estudo do desenvolvimento de leitura oral em escolares de 1ª a 4ª série do primeiro grau. 1992. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1992.
DUPUIS, M. M. The Cloze Procedure as a predictor of comprehension in literature. Journal of Education Research, New York, v. 74, n. 1, 27-33, 1980.
FIGUEIREDO, V. L. M. de. Escala de inteligência Wechsler para crianças. Manual. Adaptação e padronização de uma amostra brasileira. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.
FLANAGAN, D. P. et al. The achievement test desk reference (ATDR). Boston, MA: Allyn and Bacon, 2002.
GASKINS, I. W.; SATLOW, E.; PRESSLEY, M. Executive control of reading comprehension in the elementary school. In: MELTZER, L. (Org.). Executive function in education. Nova York: The Guilford Press, 2007. p. 165-193.
GAZZANIGA, M. S.; IVRY, R. B.; MANGUN, G. R. Cognitive neuroscience: the biology of de mind. New York: W. W. Norton & Company, 2006. p. 289-322.
HANNON, B.; DANEMAN, M. A new tool for measuring and understanding individual differences in the component processes of reading comprehension. Journal of Educational Psychology, Washington, DC, v.93, n. 1, p. 103-128, 2001.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Qualidade da educação: uma nova leitura do desempenho dos estudantes de 4ª série do ensino fundamental. Inep, 2006. Disponível em: <http://www.inep.gov.br>. Acesso em: abr. 2008.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Índice de desenvolvimento da educação básica (Ideb): metas intermediárias para a sua trajetória no Brasil, Estados, Municípios e Escolas. Inep, 2009. Disponível em: <http://provabrasil2009.inep.gov.br/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=42&Itemid=49>. Acesso em: maio 2009.
JOLY, M. C. R. A. Cloze Oriented System (COS) in na eletronic comprehension program and reading attitude in Brazil. In: MENDÉZ-VILLAS A. et al. (Org.). Current developments in technology‑assisted education (1669-1674). Badajóz: Indugrafic, 2006.
JOLY, M. C. R. A. Teste dinâmico de leitura – TDL. Teste em desenvolvimento. Itatiba: Universidade São Francisco, 2007.
JOLY, M. C. R. A.; ISTOME, A. C. Compreensão em leitura e capacidade cognitiva: estudo de validade do teste Cloze básico-MAR. Psic., São Paulo, v. 9, n. 2, p. 219-228, 2008.
JOLY, M. C. R. A.; LOMÔNACO, J. F. B. Avaliando a compreensão em leitura no ensino fundamental: uma comparação entre o instrumento eletrônico e o impresso. Boletim de Psicologia, São Paulo, v. 53, n. 119, p. 131-147, 2003.
JOLY, M. C. R. A. et al. Sistema de avaliação para testes informatizados (Sapi): estudo preliminar. Psic., São Paulo, v. 6, n. 2, p. 51-60,2005.
JOLY, M. C. R. A. Avaliação dinâmica informatizada da compreensão em leitura. In: CONGRESSO NACIONAL DE PSICOLOGIA ESCOLAR E EDUCACIONAL, 8., 2007, São João Del Rei. Anais...São João Del Rei: UFSJR, 2007. CD-ROM.
LOHMAN, D. F. Complex information processing and intelligence. In: STERNBERG R. J. (Org.). Handbook of intelligence. New York: Cambridge University Press, 2000. p. 285-340.
MACEDO, E. C. et al. Avaliando linguagem receptiva via teste de vocabulário por imagens Peabody: versão tradicional versus computadorizada. Psicologia: teoria e prática, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 40-45, 2006.
MAROCO, J. Análise estatística com utilização do SPSS. Lisboa: Edições Sílabo, 2007.
MELTZER, L.; POLLICA, L. S.; BARZILLAI, M. Executive function in the classroom. In: MELTZER, L. (Org.). Executive function in education. Nova York: The Guilford Press, 2007. p. 165-193.
MOYSÉS, S. M. A. Criatividade verbal e adjetivação em redação: um estudo experimental com a técnica de Cloze. 1976. Tese (Doutorado) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1976.
NASCIMENTO, M. M. Construção de um teste dinâmico informatizado de raciocínio indutivo para crianças. 2008. Tese (Doutorado em Avaliação Psicológica) – Universidade São Francisco, Itatiba, 2008.
NEVES, T. R. P. O processamento da informação na leitura de textos em sala de aula. 1997. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Psicologia, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 1997.
PRIMI, R. GfRI – Avaliação Dinâmica da Inteligência Fluida. Itatiba: Universidade São Francisco, Itatiba, 2002. Manuscrito não publicado.
SANTOS, A. A. A. O Cloze como técnica de diagnóstico e remediação da compreensão em leitura. Interação, Curitiba, v. 8, n. 2, p. 217-226, 2004.
SIMÕES, J. F.; CARNIELLI, B. L. A importância da leitura para o desenvolvimento dos alunos do ensino fundamental. Revista de Educação – PUC, Campinas, v. 13, n. 1, p. 51-63, 2002.
STERNBERG, R. J.; GRIGORENKO, E. L. Dynamic testing: the nature and measurement of learning potential. New York: Cambridge University Press, 2002.
TAYLOR, W. L. Cloze procedures: a new tool for measuring reability. Journalis Quarterly, v. 30, p. 415-453, 1953.