Development of a Customized Dictionary of the Therapeutic Cycles Model (TCM) for Adolescents in Conflict with the Law
Main Article Content
Abstract
identification of key moments in the speech of participants.
Downloads
Article Details
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei Federal n. 8.069. Brasília: Presidência da República, 1990.
BROIDE, J. A psicanálise nas situações sociais críticas: uma abordagem grupal à violência que abate a juventude das periferias. 2006. Tese (Doutorado em Psicologia Social)–Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. Disponível em: <http://www.campogrupal.com/situacionescriticas.pdf>. Acesso em: 3 maio 2009.
BUCCI, W.; MERGENTHALER, E. Linking verbal and nonverbal representations: compu‑ter analysis of referential activity. British Journal of Medical Psychology, v. 72, n. 3, p. 339‑354, Sept. 1999.
CARVALHO, F. A. O adolescente em liberdade assistida: algumas histórias. 2009. 156 f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social)–Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2009.
FONTAO, M.; MERGENTHALER, E. El concepto de “insight” en la psicoterapia de grupo: aporte a su clariflcación mediante el uso de métodos de análisis de texto computarizado y un modelo de la actividad verbal en los procesos terapêuticos. Revista del Instituto de Investigaciones de la Facultad de Psicología, v. 10, n. 3, p. 55‑71, jul. 2005.
FRIEDEMANN, P. et al. What happens in therapy with sexual offenders? A model of process research. Journal of Research and Treatment, v. 17, n. 2, p. 141‑151, Apr. 2005.
GELO, O.; MERGENTHALER, E. Psicoterapia e linguaggio metaforico. Psicoterapia, ano 9, v. 27, p. 53‑65, giuge. 2003.
INSTITUTO FONTE. Vozes e olhares: uma geração nas cidades em conflito. São Paulo: Fundação Telefônica, 2008.
LEPPER, G.; MERGENTHALER, E. Exploring group process. Psychotherapy Research, v. 15, n. 4, p. 433‑444, Oct. 2005.
MERGENTHALER, E. Emotion – abstraction patterns in verbatim protocols: a new way of describing psychotherapeutic processes. Journal of Consulting and Clinical Psychology, v. 64, n. 6, p. 1306‑1315, Dec. 1996. Supplement.
______. Resonating minds: a school‑independent theoretical conception and its empirical application to psychotherapeutic processes. Psychotherapy Research, v. 18, p. 109‑126, Mar. 2008. Supplement.
RIBEIRO, S. N. Um estudo sobre o vocabulário das revistas destinadas a adolescentes. In: CONGRESSO NACIONAL DE LINGUÍSTICA E FILOLOGIA, 7., 2003, Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Editora Cifefil. Disponível em: <http://www.filologia.org.br/viicnlf/anais/caderno06‑22.html>. Acesso em: 20 jan. 2009.
YOSHIDA, E. M. P. Modelo dos ciclos terapêuticos: dicionários em português e estudos de validade. Projeto de pesquisa. Campinas: Pontifícia Universidade Católica de Campinas, 2008. Manuscrito.
YOSHIDA, E. M. P.; MERGENTHALER, E. Identifying change in a depressed patient: a first application of the Portuguese version of the TCM and the Therapeutic Cycles Model (TCM). In: INTERNATIONAL MEETING OF THE SOCIETY FOR PSYCHOTHERAPY RESEARCH, 39., 2008, Barcelona. Book of Abstracts. Barcelona: Society for Psychothe‑rapy Research, 2008. p. 304.
______. Coincidence of connecting emotion tone with abstraction and psychothe‑rapeutic outcome. In: INTERNATIONAL MEETING SOCIETY FOR PSYCHOTHERAPY RESEARCH, 40., 2009, Santiago. Book of Abstracts. Santiago: Society for Psychotherapy Research, 2009. p. 63.