Emergent Relations after Teaching Textual Responses with Simple Discrimination Procedure in Children
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
ANDREA, V. A. Efeitos do treino de leitura na escrita em crianças: uma replicação de Lee e Pegler (1982). 2004. 106 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Experimental: Análise do Comportamento) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.
CUMMING, W. W.; BERRYMAN, R. The complex discriminated operant: Studies of matchingtosample and related problems. In: MOSTOFSKY, D. I. (Ed.). Stimulus generalization. Stanford, CA: Stanford University Press, 1965. p. 284330.
DE ROSE, J. C. Análise comportamental da aprendizagem de leitura e escrita. Revista Brasileira de Análise do Comportamento, Brasília, n. 1, p. 2950, 2005.
DE ROSE, J. C.; DE SOUZA, D. G.; HANNA, E. S. Teaching reading and spelling: exclusion and stimulus equivalence. Journal of Applied Behavior Analysis, Kansas, n. 27, p. 451469, 1996.
DE ROSE, J. C. et al. Aquisição de leitura após história de fracasso escolar: equivalência de estímulos e generalização. Psicologia: teoria e pesquisa, Brasília, v. 5, n. 2, p. 325346, 1989.
DUBE, W. Teaching discrimination skills to persons with mental retardation. In: DE SOUZA, D. G.; GOYOS, C. (Org.). Temas em educação especial. São Carlos: UFSCAR, 1996. p. 7396.
DUBE, W. V. et al. Constructed response matching to sample and spelling instruction. Journal of Applied Behavior Analysis, Kansas, n. 24, p. 305317, 1991.
KELLER, F. S. Pegagogue’s progress. Kansas: TRI Publications, 1982.
LEE, V. L.; PEGLER, A. M. Effects on spelling of training children to read. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, Indiana, n. 37, p. 311322, 1982.
MATOS, D. C. A promoção de discriminação simples, sem erro, de letras e suas inversões: seus efeitos em testes de matching de identidade e arbitrário. 2007. 109 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Experimental: Análise do Comportamento) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
MONTANS, M. P. S.; ANDERY, M. A. P. A. A emergência de relações condicionais entre estímulos como resultado de treino de série de discriminações simples simultâneas. Estudos de Psicologia, Natal, n. 26, p. 133146, 2008.
OMOTE, L. C. F. et al. Manutenção de classes de estímulos equivalentes: um estudo com alunos do ensino fundamental. Psicologia: teoria e prática, São Paulo, n. 11, p. 1834, 2009.
SIDMAN, M. Equivalences relations and behavior: a research story. Boston: Authors Cooperative, 1994.
SIDMAN, M. Equivalence relations and reinforcement contingency. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, Indiana, n. 74, p. 127146, 2000.
SIDMAN, M.; TAILBY, W. Conditional discrimination vs. matching to sample: an expansion of testing paradigm. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, Indiana, n. 37, p. 522, 1982.
SIDMAN, M. et al. Functional classes and equivalence relations. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, Indiana, v. 52, p. 261274, 1989.
SKINNER, B. F. Tecnologia do ensino. São Paulo: Herder, 1972.
VAUGHAN, W. Formation of equivalence sets in pigeon. Journal of Experimental Psychology: animal behavior processes, Washington, n. 14, p. 3642, 1988.