Evaluation of Empathy in Children Participating and Not Participating in a Program of Sociocognitive Development

Main Article Content

Marisa Cosenza Rodrigues
Nathalie Nehmy Ribeiro

Abstract

Empathy seems to be improved with the development of sociocognitive factors. The study investigated differences in the level of empathic abilities and with regard to gender in children participating and not participating in a program of sociocognitive development, implemented by teachers with the aim of promoting language concerned with mental states and social information processing. The research involved 40 children aged 7 years (21 boys and 19 girls): 20 children 20 children participating and 20 not participating. After the program’s end the Empathy Scale for Children and Adolescents was individually applied. There were 284 empathetic responses (65%) in the participant group and 244 empathetic responses (55%) in the non-participant group, being this difference a significant one, that is, the program’s target group responded in a more empathetic way. Regarding gender, there were no significant differences. One concludes the program implemented indirectly contributed to the development of children’s empathetic abilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

ADRIAN, J. E.; CLEMENTE, R. A.; VILLANUEVA, L. Mothers’ use of cognitive state verbs in picture‑book reading and the development of children’s understanding of mind: a longitudinal study. Child Development, v. 78, n. 4, p. 1052‑1067, July/Aug. 2007.

ASTINGTON, J. D.; PELLETIER, J. A linguagem da mente: seu papel no ensino e na aprendizagem. In: OSLON, D. R.; TORRANCE, N. (Org.). Educação e desenvolvimento humano. 7. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000. p. 489‑510.

BJÖRKQVIST, K.; ÖSTERMAN, K.; KAUKIAINEN, A. Social intelligence – empathy = aggression? Aggression and Violent Behavior, v. 5, n. 2, p. 191‑200, Mar./Apr. 2000.

BRYANT, B. K. An index of empathy for children and adolescents. Child Development, v. 53, n. 2, p. 413‑425, Apr. 1982.

CAMINO, C.; CAMINO, L. Julgamento moral, emoção e empatia. In: TRINDADE, Z. D.; CAMINO, C. (Org.). Cognição social e juízo moral. Rio de Janeiro: Associação Nacional de Pesquisa e Pós‑Graduação em Psicologia, 1996. p. 109‑135.

CECCONELLO, A. M.; KOLLER, S. H. Competência social e empatia: um estudo sobre resiliência com crianças em situação de pobreza. Estudos de Psicologia, v. 5, n. 1, p. 71‑93, jan./jun. 2000.

DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. Psicologia das relações interpessoais: vivências para o trabalho em grupo. Petrópolis: Vozes, 2001.

______. Psicologia das habilidades sociais na infância: teoria e prática. Petrópolis: Vozes, 2005.

DESSEN, M. A.; POLONIA, A. C. A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano. Paidéia, v. 17, n. 36, p. 21‑32, jan./abr. 2007.

DUAN, C.; HILL, C. E. The current state of empathy research. Journal ofCounseling Psychology, v. 43, n. 3, p. 261‑274, July 1996.

DUNN, J. et al. Young children’s understanding of other people’s feelings and beliefs: individual differences and their antecedents. Child Development, v. 62, n. 6, p. 1352‑1366, Dec. 1991.

DYER, J. R.; SHATZ, M.; WELLMAN, H. M. Young children’s storybooks as a source of mental state information. Cognitive Development, v. 15, n. 1, p. 17‑37, Jan./Mar. 2000.

EISENBERG, N.; LENNON, R. Altruism and the assessment of empathy in the preschool years. Child Development, v. 51, n. 2, p. 552‑557, June 1980.

FALCONE, E. M. O. et al. Inventário de empatia: desenvolvimento e validação de uma medida brasileira. Avaliação Psicológica, v. 7, n. 3, p. 321‑334, dez. 2008.

FESHBACH, N. D.; ROE, K. Empathy in six‑and seven year‑olds. Child Development, v. 39, n. 1, p. 133‑145. 1968.

FLAVELL, J. H.; MILLER, P. H.; MILLER, A. S. Desenvolvimento cognitivo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 1999.

GARAIGORDOBIL, M.; GALDEANO, P. G. Empatía em niños de 10 a 12 años. Psicothema, v. 18, n. 2, p. 180‑186, abr. 2006.

GARNER, P. W. et al. Low‑income mothers’conversations about emotions and their children’s emotional competence. Social Development, v. 6, n. 1, p. 37‑52, Mar. 1997.

GONÇALVES, E. S.; MURTA, S. G. Avaliação dos efeitos de uma modalidade de treinamento de habilidades sociais para crianças. Psicologia: reflexão e crítica, v. 21, n. 3, p. 430‑436, 2008.

HOFFMAN, M. L. Empathy and moral development: implications for caring and justice.New York: Cambridge University Press, 2000.

HUGHES, C.; LEEKAM, S. What are the links between theory of mind and social relations: review, reflections and new directions for studies of typical and atypical development. Social Development, v. 13, n. 4, p. 590‑619, Nov. 2004.

KOLLER, S. H.; CAMINO, C.; RIBEIRO, J. Adaptação e validação de duas escalas de empatia para uso no Brasil. Estudos de Psicologia, v. 18, n. 3, p. 43‑53, set./dez. 2001.

LYRA, P.; ROAZZI, A.; GARVEY, A. Emergência da teoria da mente em relações sociais. In: SPERB, T. M.; MALUF, M. R. (Org.). Desenvolvimento sociocognitivo: estudos brasileiros sobre “teoria da mente”. São Paulo: Vetor, 2008. p. 55‑92.

MALUF, M. R. et al. A teoria da mente: mais um passo na compreensão da mente das crianças. In: ______. (Org.). Psicologia educacional: questões contemporâneas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004. p. 53‑86.

MARQUES, A. L. Competência social, empatia e representação mental da relação de apego em famílias em situação de risco. 1999. Dissertação (Mestrado em Psicologia)–Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1999.

MOTTA, D. C. et al. Práticas educativas positivas favorecem o desenvolvimento da empatia da criança. Psicologia em Estudo, v. 11, n. 3, p. 523‑532, 2006.

MURPHY, L. B. Social behavior and child personality: an exploratory study of some roots of sympathy. New York: Columbia University Press, 1937.

PAVARINI, G. Quem vê a mente, vê o coração? Um estudo sobre a relação entre teoria da mente e empatia. Relatório de iniciação científica Pibic/CNPq/UFSCar. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos, 2007.

PAVARINI, M. G.; SOUZA, D. H. Teoria da mente, empatia e motivação pró‑social em crianças pré‑escolares. Psicologia em Estudo, v. 15, n. 3, p. 613‑622, jul./set. 2010.

PAVARINO, M. G.; DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. O desenvolvimento da empatia como prevenção da agressividade na infância. Psico PUC‑RS, v. 36, n. 2, p. 127‑134, maio/ago. 2005a.

______. Agressividade e empatia na infância: um estudo correlacional com pré‑escolares. Interação em Psicologia, v. 9, n. 2, p. 215‑225, jul./dez. 2005b.

PIRES, L. G. Evocação de termos mentais na leitura de diferentes livros de imagens: um estudo com pré‑escolares. 2010.Dissertação (Mestrado em Psicologia)–Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2010.

PRESTON, S. D.; DE WAAL, F. B. M. Empathy: its ultimate and proximate bases. Beha‑vioral and Brain Sciences, v. 25, n. 1, p. 1‑72, 2002.

RODRIGUES, M. C.; PIRES, L. G. Teoria da mente: linguagem e contextos de desenvolvimento infantil. In: RODRIGUES, M. C.; SPERB, T. M. (Org.). Contextos de desenvolvimento da linguagem. São Paulo: Vetor, 2010. p. 103‑135.

RODRIGUES, M. C.; RIBEIRO, N. N.; CUNHA, P. C. Evocação de termos mentais por pré‑escolares: um estudo com narrativa por imagem. Psicologia: teoria e prática, v. 11, n. 1, p. 3‑17, jan./abr. 2009.

______. Avaliação de um programa promotor de competências sociocognitivas na educação infantil. In: REUNIÃO ANUAL DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE PSICOLOGIA, 40., 2010, Curitiba. Anais eletrônicos. Curitiba: SBP, 2010.

RODRIGUES, M. C.; TAVARES, A. L. Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente. Paidéia, v. 19, n. 44, p. 323‑331, set./dez. 2009.

ROGERS, C. R. Tornar‑se pessoa. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

SAMPAIO, L. R.; CAMINO, C.; ROAZZI, A. Revisão de aspectos conceituais, teóricos e metodológicos da empatia. Psicologia: ciência e profissão, v. 29, n. 2, p. 212‑227, jun. 2009.

SPERB, T. M.; MALUF, M. R. (Org.). Desenvolvimento sociocognitivo: estudos brasileiros sobre “teoria da mente”. São Paulo: Vetor, 2008.

SOUZA, D. H. De onde e para onde? As interfaces entre linguagem, teoria da mente e desenvolvimento social. In: SPERB, T. M.; MALUF, M. R. (Org.). Desenvolvimento sociocognitivo: estudos brasileiros sobre “teoria da mente”. São Paulo: Vetor, 2008. p. 33‑54.

VALÉRIO, A. A constituição da teoria da mente: estudo longitudinal sobre uso determos mentais em situação lúdica e desempenho em tarefas de crença e crença falsa. 2008. Tese (Doutorado em Psicologia)–Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.

VETTORAZZI, A. et al. Avaliação de um programa para ensinar comportamento empático para crianças em contexto clínico. Interação em Psicologia, v. 9, n. 2, p. 355‑369, jul./dez. 2005.

WELLMAN, H. M.; LIU, D. Scaling of theory‑of‑mind tasks. Child Development, v. 75, n. 2, p. 523‑541, Mar./Apr. 2004.