Bullying, the Use of Violence in School Context: Reflections about a Social Symptom
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
ABRAMOVAY, M. Escola e violência. 2. ed. Brasília: Unesco, 2003. 156 p.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PROTEÇÃO À INFÂNCIA E ADOLESCÊNCIA (ABRAPIA). Programa de redução do comportamento agressivo entre estudantes. 2002. Disponível em: . Acesso em: 20 maio 2009.
ADORNO, S.; LAMIN, C. Medo, violência e insegurança. In: LIMA, R. S. de; PAULA, L. de (Org.). Segurança pública e violência: o Estado está cumprindo seu papel? São Paulo: Contexto, 2006. p. 151-171.
ARROYO, M. G. Quando a violência infanto-juvenil indaga a pedagogia. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 787-807, 2007.
ASSIS, S. G. et al. Violência e representação social na adolescência no Brasil. Rev. Panam. Salud Publica, Washington, v. 16, n. 1, p. 43-51, 2004.
BASTOS, F. C. P. Uma visão psicanalítica da educação. Trilhas, Belém, ano 4, n. 1, p. 95-104, 2004. Disponível em: <http://www.nead.unama.br/site/bibdigital/pdf/arti-gos_revistas/44.pdf>. Acesso em: 10 fev. 2009.
BLEGER, J. Temas de psicologia: entrevista e grupos. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1985. 113 p.
BOCK, A. M. B. A adolescência como construção social: estudo sobre livros destinados a pais e educadores. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, v. 11, n. 1, p. 63-76, jun. 2007.
CABEZAS, M. F. et al. Estudio de la percepción que el profesorado en activo posee sobre el maltrato entre iguales. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, v. 10, n. 2, 2006. Disponível em: <http://www.ugr.es/~recfpro/rev102COL1.pdf>. Acesso em: 21 jan. 2009.
CAMPOS, L. M. L. A rotulação de alunos como portadores de distúrbios ou dificuldades de aprendizagem: uma questão a ser refletida. Idéias, São Paulo, n. 28, p. 125-140, 1997.
DÍAZ-AGUADO, M. J. Por qué se produce la violencia escolar y cómo prevenirla. Revista Iberoamericana de Educación, n.37, p. 17-47, 2005.
DIEHL, R.; MARASCHIN, C.; TITTONI, J. Ferramentas para uma psicologia social. Psicol. Estud., Maringá, v. 11, n. 2, ago. 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-73722006000200020&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 24 maio 2009.
FANTE, C. Fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. Campinas: Verus, 2005. 224 p.
GONÇALVES FILHO, J. M. Humilhação social: um problema político em psicologia. Revista Psicologia USP, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 11-67, 1998.
KINDER, L. H. Observação participante. In: KINDER, L. H. (Org.). Métodos de pesquisa nas relações sociais. São Paulo: EPU, 1987. v. 1, p. 67-80.
LOPES NETO, A. A. Bullying: comportamento agressivo entre estudantes. J. Pediatr., Porto Alegre, v. 81, n. 5, p. 164-172, 2005.
MARQUES, A.; DRAPER, D. Dicionário inglês português/português inglês. 15. ed. São Paulo: Ática, 1996. 560 p.
MAY, R. Poder e inocência: uma análise das fontes de violência. Rio de Janeiro: Zahar, 1972.
MISHNA, F. et al. Teachers’ understanding of bullying. Canadian Journal of Education, v. 28, n. 4, p. 718-738, 2005. Disponível em: <http://www.csse.ca/CJE/Articles/FullText/CJE28-4/CJE28-4-mishnaetal.pdf>. Acesso em: 20 jan. 2009.
NICOLAU, M. L. M. Escolarização e socialização na educação infantil. Acta Scientarum: Human and Social Sciences, Maringá, v. 22, n. 1, p. 119-125, 2000.
OLIVEIRA, C. B. E. de; ALVES, P. B. Ensino fundamental: papel do professor, motivação e estimulação no contexto escolar. Paidéia, Ribeirão Preto, v.15, n. 31, 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103>. Acesso em: 20 out. 2009.
OLIVEIRA, D. S. Uma reflexão sobre a educação e os educandos na sociedade atual. Revista Eletrônica Trabalho e Educação em Perspectiva, v. 2, 2006. Disponível em: <http://www.fae.ufmg.br/cadernotextos/backup/artigos/caderno_2/art_5.pdf>. Acesso em: 10 dez. 2008.
OLIVEIRA, E. C. S.; MARTINS, S. T. F. Violência, sociedade e escola: da recusa do diálogo à falência da palavra. Psicol. Soc., Porto Alegre, v. 19, n. 1, p. 90-98, 2007.
OLIVEIRA, F. P. de et al. Psicologia comunitária e Educação Libertadora. Psicologia: teoria e prática, v. 10, n. 2, p. 147-161, 2008.
PALACIOS, M.; REGO, S. Bullying: mais uma epidemia invisível? Revista Brasileira Educ. Med., Rio de Janeiro, v. 30, n. 1, p. 3-5, 2006.
RAGGIO, V. Concepção materialista da história, psicanálise e violência. In: AMORETTI, R. (Org.). Psicanálise e violência: metapsicologia-clínica-cultura. Petrópolis: Vozes, 1992.
SAWAYA, S. M. Novas perspectivas sobre o sucesso e o fracasso escolar. In: OLIVEIRA, M. K. de; SOUSA, D. T. R.; REGO, T. C. (Org.). Psicologia, educação e as temáticas da vida contemporânea. São Paulo: Moderna, 2002. p. 197-213.
SIROTA, A. Humilhação social: uma reflexão sob o ponto de vista psicanalítico. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 25, n. 4, 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/estpsi/v25n4/a10v25n4.pdf>. Acesso em: 24 fev. 2010.
SPOSITO, M. P. As vicissitudes das políticas públicas de redução da violência escolar. In: WESTPHAL, M. F. (Org.). Violência e criança. São Paulo: Edusp, 2002. p. 249-265.
STARR, L. Bullying intervention strategies that work. 2005. Disponível em: <http://www.educationworld.com/a_issues/issues/issues103.shtml>. Acesso em: 20 maio 2008.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 1987. 174 p.
ZALUAR, A.; LEAL, M. C. Violência extra e intramuros. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 16, n. 45, p. 145-164, 2001.