Working Memory Assessment in Fifth to Eight-Grade Students of Elementary School
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
ANDRADE, V. M.; SANTOS, F. H. BUENO, O. F. A. Neuropsicologia hoje. São Paulo: Artes Médicas, 2004.
ASSEF, E. C. dos S. Funções executivas e TDAH: um estudo de evidências de validade. 2005. Dissertação (Mestrado) – Universidade São Francisco, Itatiba, 2005.
BADDELEY, A. D. Working memory.Oxford, UK: Oxford University Press, 1986.
BADDELEY, A. D. Working memory and conscious awareness. Hove: Lawrence Erlbaum Associates, 1993.
BADDELEY, A. D. The episodic buffer: a new component of working memory? Trends in Cognitive Sciences,v. 11,p. 417-423, 2000.
BADDELEY, A. D. (Org). The essential handbook of memory disorders for clinicians. John Wiley & Sons Ltda., 2004.
BADDELEY, A. D; HITCH, G. Working memory. In: MORRIS, P. E.; CONWAY, M. A. (Org.). The psychology of memory. Aldershot: Edward Elgar Publishing Company, 1974. v. II, p. 134-176.
BOGOSIAN, M. A. D. S.; SANTOS, M. J. Adaptação brasileira: teste Illinois de habilidades psicolinguísticas. Florianópolis: Tamasa, 1977.
CAPOVILLA, A. G. S. et al. Avaliação da memória de trabalho em estudantes brasileiros de 1a a 4a série. Psicologia, Educação e Cultura, v. XII, p. 127-142, 2008.
CASEY, B. J; et al. Implication of right fronstriatal circuitry in response inhibition and attention-deficit/hiperactivity disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry,v. 36, n. 3, p. 374-383, 1995.
COZZA, H. F. P. Avaliação das funções executivas em crianças e correlação com atenção e hiperatividade. 2005. Dissertação (Mestrado) – Universidade São Francisco, Itatiba, 2005.
DANEMAN, M.; CARPENTER, P. A. Individual differences in working memory and reading. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior,v. 19,p. 450-466, 1980.
DIAMOND, A. The development and neural bases of higher cognitive functions. New York: New York Academy of Sciences, 1990.
DAVIS, M. H.; JOHNSRUDE, I. S. Hierarchical processing in spoken language comprehension. The Journal of Neuroscience, v. 23, 2003.
GAZZANIGA, M. S.; HEATHERTON, T. F. Psychological science. New York: W.W. Norton e Company, 2003.
GAZZANIGA, M. S.; IVRY, R. B.; MANGUN, G. R. Neurociência cognitiva: a biologia da mente. Porto Alegre: Artmed, 2006.
GINDRI, G. Memória de trabalho, consciência fonológica e hipótese de escrita: um estudo com alunos de pré-escola e de primeira série. 2006. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul, 2006.
KRUSZIELSKI, L. Resolução de exercícios aritméticos e memória de trabalho. 2005. Dissertação (Mestrado) –Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2005.
LEZAK, M. D.; HOWIESON, D. B; LORING, D. W. Neuropsychological assessment. New York: Oxford University Press, 2004.
MAcLEAN, J. F.; HITCH, G. J. Working memory impairments in children with specific arithmetic learning difficulties. Journal of Experimental Child Psychology, v. 74,p. 240-260, 1999.
MIYAKE, A.; SHAH, P. Models of working memory: mechanisms of active maintenance and executive control. New York: Cambridge University Press, 1999.
MOOJEN, S. et al. Confias – Consciência fonológica: instrumento de avaliação seqüencial. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003.
OLIVEIRA, R. M. O conceito do executivo central e suas origens. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 23, n. 4, p. 399-406, 2007.
PAPAZIAN, O.; ALFONSO, I; LUZONDO, R. J. Transtornos de lãs funciones ejecutivas. Revista de Neurología, v. 42, n. 3, p. 45-50, 2006.
PLISZKA, S. R. Neurociência para o clínico de saúde mental. Porto Alegre: Artmed, 2004.
PRIMI, R. Teste de memória de trabalho. Programa de computador. Itatiba: LabAPE, 2002.
SHAH, P.; MIYAKE, A. Models of working memory: an introdution. In: MIYAKE, A.; SHAH, P. (Org.). Models of working memory: mechanisms of active maintenance and executive control. New York: Cambridge University Press, 1999. p. 1-27.
STERNBERG, R. J. Psicologia cognitiva. Porto Alegre: Artmed, 2000.