Autoscopy as a Methodological Resource in the Interventions with Autism: Empirical Aspects
Main Article Content
Abstract
Autoscopy is a methodological resource that includes video recording procedures with interventional practices, directing the analysis, and self-evaluation to the protagonists of this practice. The objective of this study is to present evidence of the effectiveness of the autoscopy procedure in autism interventions. Autoscopy was an independent variable in two of the experimental single-subject studies. Study A verified the effects of autoscopy on the teacher using pictographic cards to enhance student’s communication and waiting for students’ responses after their requests . Study B analyzed the effect on the socio-communicative abilities of the mother of the child and the child during the intervention. It was concluded that the responses of the teachers, just as much as the parents, showed significant statistical effects by the autoscopy, attesting to its robustness. The change in the participants’ behavior wielded by the autoscopy is discussed.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
Allan, M. (1968). Teaching English with video. Harlow-England: Longman Group Limited.
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. (DSM-5). Washington: American Psychiatric Association.
Campos, K. P. B., & Glat, R. (2016). Procedimentos favoráveis ao desenvolvimento de uma criança com Síndrome de Down numa classe comum. Revista Educação Especial, 1(1), 26–40. doi:10.5902/1984686X10399
Chizzotti, A. A. (2015). Pesquisa educacional e o movimento “pesquisas científicas baseadas em evidências”. Práxis Educativa, 10(2), 329–342. Recuperado de http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaHeaton, J. (2004). Reworking qualitative data. London: Sage.
Horner, R. H., Carr, E. G, Halle, J., McGee, G., Odom, S., & Wolery, M. (2005). The use of single-subject research to identify evidence-based practice in special education. Exceptional Children, 71(2), 165–179. doi:10.1177%2F001440290507100203
Larocca, P. (2002). Psicologia e prática pedagógica: o processo de reflexão de uma professora (Tese de doutorado, Universidade Estadual de Campinas). Recuperado de http:// ri.uepg.br/riuepg/handle/123456789/911
Nunes, D. R., & Nunes, F. P. Sobrinho (2010). Comunicação alternativa e ampliada para educandos com autismo: Considerações metodológicas. Revista Brasileira de Educação Especial, 16(2), 297–293. doi:10.1590/S1413-65382010000200010
Oliveira, J. J. M. (2016). Intervenção centrada na família: influência nas habilidades comunicativas e interativas da criança com transtorno de espectro autista e no empoderamento parental. (Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Santa Maria). Recuperado de https://repositorio.ufsm.br/handle/1/7261
Parker, R., Vannest, K., Davis, J., & Sauber, S. B. (2011). Combining nonoverlap and trend for single-case research: Tau-U. Behavior Therapy, 42(2), 284–299. doi:10.1016/j.beth.2010.08.006
Perez, D., & Messias, C. (2013). O dispositivo metodológico e interventivo: Autoconfrontação e seus usos em pesquisas em Educação. Nuances: estudos sobre Educação, 24(3), 81–100. doi:10.14572/nuances.v24i3.2699
Pletsch, M. D., & Souza, F. F. (2017). Fórum Permanente de Educação Especial da Baixada Fluminense: Pesquisa e extensão na formação de professores. Inclusão Social, 11(1), 46–55. Recuperado de http://revista.ibict.br/inclusao/article/view/4078/3590
Rosa-Silva, P. O, Lorencini, A. Júnior, & Laburú, C. E. (2009). A autoscopia como estratégia da sala de espelhos na formação continuada de uma professora de ciências. VII Encontro Nacional em Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis, novembro 2009. Recuperado de http://www.posgrad.fae.ufmg.br/posgrad/viienpec/pdfs/1430.pdf
Sadalla, A. M. F. A., & Larocca, P. (2004). Autoscopia: um procedimento de pesquisa e de formação. Educação e Pesquisa, 30(3), 419–433.
Schmidt, C., Ramos, F., & Bittencourt, D. (2019). Intervenção mediada por pares como prática pedagógica para alunos com autismo. In: A. C. Pavão & S. M. O. Pavão, (Orgs.), Práticas Educacionais Inclusivas na Educação Básica (pp. 87–104). Santa Maria: Facos UFSM. Recuperado de https://www.ufsm.br/orgaos-executivos/caed/wp-content/uploads/sites/391/2018/12/Educa%C3%A7%C3%A3o-B%C3%A1sica.pdf?fbclid= IwAR33bHKK1I5snruA6eBYLLKAJB3ul3aiFyxcww5VJy_c9YvnUqzlxVpj_U8
Schön, D. A. (2000). Educando o profissional reflexivo: Um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul.
Silva, T. M. (2016). A Autoscopia como ferramenta para a formação continuada de professores de Sala de Recursos Multifuncionais. (Dissertação de mestrado, Universidade Estadual do Rio de Janeiro). Recuperado de http://www.proped.pro.br/teses/teses_pdf/2014_ 1-1250-ME.pdf
Silva, T. M., & Nunes, L. R. O. P. (2017). O uso da autoscopia como aliada na formação continuada de professores de Salas de Recursos Multifuncionais. In: L. R. O. P. Nunes & C. R. Schirmer (Orgs.), Salas abertas: formação de professores e práticas pedagógicas em comunicação alternativa e ampliada nas salas de recurso multifuncionais. (pp.131-162). Rio de Janeiro: EdUERJ. Recuperado de http://books.scielo. org/id/xns62
Tassoni, E. C. M. (2008). A dinâmica interativa na sala de aula: As manifestações afetivas no processo de escolarização. (Tese de doutorado, Universidade Estadual de Campinas). Recuperado de http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251875
Thorne, S. (2013). Secondary qualitative data analysis. In C. T. Beck (Ed.), Routledge International Handbook of Qualitative Nursing Research (pp. 393–404). New York: Taylor & Francis.
Tosta, C. G. (2006). Autoscopia e desenho: A mediação em uma sala de educação infantil (Dissertação de Mestrado não publicada, Universidade Federal de Uberlândia). Recuperado de https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17176
Vygotsky, L. S. (1989). Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes.
Zeichner, K (1994). Action research and issues of equity and social justice in preservice teacher education. New Orleans: Anual Meeting of the American Education Research Association.