Screening Version of Bender Test to Assessment of School Performance
Main Article Content
Abstract
This investigation’s objective was to search for evidence of criterion validity for the screening version of Bender’s Graded Punctuation System test through school performance. The subjects of the research were 333 children, aged between 6 and 10 years (M = 8.39; SD = 1.37), enrolled between the first and fifth grade. Through Anova, it was verified that the three figures in this version were able to differentiate the group of children with low school performance, indicating that they committed more distortion errors when reproducing the figures. The Pearson coefficient showed significant correlations between the screening version and the Portuguese and mathematics classes, which indicated that well-developed percept motor maturity tends to be a facilitator to consolidate the contents proposed in Elementary School I. In conclusion, it is suggested that the screening version is a measure with the potential to assess possible learning difficulties.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
Alves, É. V., & Brito, M. R. F. (2007). Relações entre a percepção da estrutura de um problema, a memória e a memória matemática. Temas em Psicologia, 15(2), 207– 215. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid= S1413-389X2007000200006
American Educational Research Association, American Psychological Association, & National Council on Measurement in Education (2014). Standards for educational and psychological testing. Washington, DC: American Educational Research Association.
Batista, M. A., & Gonçalves, V. A. (2016). Validade convergente entre os testes de Desenho de Silver (SDT) e Bender (B-SPG) por idade e sexo. Pecibes, 2, 44–51. Recuperado de http://www.seer.ufms.br/index.php/pecibes/index
Bender, L. (1955). Teste Gestáltico Visomotor (D. Carnelli, Trad.). Buenos Aires: Paidós.
Carvalho, L., Noronha, A. P. P., Pinto, L. P., & Luca, L. (2012). Maturidade perceptomotora e reconhecimento de palavras: Estudo correlacional entre o Bender-Sistema de Pontuação Gradual e o Teste de Reconhecimento de Palavras. Estudos de Psicologia, 29(3), 371–377. doi:10.1590/S0103-166X2012000300007
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York: Academic Press.
Kacero, E. (2005). Test Gestáltico Visomotor de Bender: Una puesta en espacio de figuras. Buenos Aires: Lugar Editorial.
Koppitz, E. M. (1989). O Teste Guestáltico Bender para crianças. Porto Alegre: Artes Médicas.
Noronha, A. P. P., Santos, A. A. A., & Rueda, F. J. M. (2013). Habilidad viso-motriz y deficiencia intelectual: Estudio de validez para el Bender-SPG. Acta Colombiana de Psicología, 16(2), 115–123. doi:10.41718/ACP.2013.16.2.11
Oliveira, K. L., Boruchovitch, E., & Santos, A. A. A. (2008). Leitura e desempenho escolar em português e matemática no ensino fundamental. Paidéia, 18(41), 531–540. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/3054/305423763009/
Pires, A. B. C., & Simão, A. N. P. (2017). Avaliação de crianças com indicação de dificuldades de aprendizagem pelo instrumento NEUPSILIN-Inf. Revista Psicopedagogia, 34(104), 148–157. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script= sci_arttext&pid=S0103-84862017000200005
Rueda, F. J. M., Sousa, V., Santos, A. A. A., & Noronha, A. P. P. (2016). Bender – Sistema de Pontuação Gradual (B-SPG): Estudo para versão de rastreio. Psicologia: Teoria e Prática, 18(2), 117–128. doi:10.15348/1908-6906
Silva, S. L. Z. R., Oliveira, M. C. C., & Ciasca, S. M. (2017). Desempenho percepto-motor, psicomotor e intelectual de escolares com queixa de dificuldade de aprendizagem. Revista Psicopedagogia, 34(103), 33–44. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862017000100004
Sisto, F. F., Noronha, A. P. P., & Santos, A. A. A. (2006). Teste Gestáltico Visomotor de Bender: Sistema de Pontuação Gradual (B-SPG). Itatiba: Vetor. Soto, C. M. (2014). Validez incremental del Test Gestáltico de Bender Modificado, en niños que inician el primer grado. Avances en Psicología Latinoamericana, 32(2), 275– 286. doi:10.12804/apl32.2.2014.07
Sousa, A. B., & Salgado, T. D. M. (2015). Memória, aprendizagem, emoções e inteligência. Revista Liberato, 16(26), 101–120. Recuperado de https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/132515/000982720.pdf?sequence=1
Sousa, V., & Rueda, F. J. M. (2017). The relationship between perceptual motor skills and attention. Paidéia, 27(66), 24–32. doi:10.1590/1982-432727662017046201704
Suehiro, A. C. B., & Santos, A. A. A. (2005). O Bender e as dificuldades de aprendizagem: Estudo de validade. Avaliação Psicológica, 4(1), 23–31. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=335027178004
Suehiro, A. C. B., Santos, A. A. A., & Rueda, F. J. M. (2015). Desenvolvimento perceptomotor e escrita em crianças do ensino fundamental. Psicologia Escolar e Educacional, 19(2), 369–376. doi:10.1590/2175-3539/2015/0192861
Vagostello, L., Albuquerque, D. S. M., Queiroz, F. T., Lopes, G. P., & Silva, L. V. (2017). Caracterização das demandas de psicodiagnóstico infantil em uma clínica-escola de São Paulo. Psicologia Revista, 26(1), 41–58. doi:10.23925/2594-3871.2017v26ilp.41-58