Evaluation of the Violence Concept in the School Enviroment: The Teatcher’s View

Main Article Content

Maria Aparecida Carmona Ianhes Anser
Maria Cristina Rodrigues Azevedo Joly
Claudette Maria Medeiros Vendramini

Abstract

Violence has been affected the school activities and the relationship between the students and the teachers. It’s necessary to investigate which is the teacher’s conception about violence and try to transform this context. This research investigated the violence concept at the educator’s schooling reality and how violence manifests itself at school everyday life. The teacher’s violence conceptions were compared taking into account the teachers’ educational level and professional training, and the type and level of the schools. The sample was carried out both in private and public preschools, elementary and high schools, colleges and universities in São Paulo State cities. A questionnaire was submitted to the teachers who identified themselves by providing their personal and professional information. The questionnaire included a Semantic Differential composed of 26 pairs of polar words to measure the connotative meaning of violence concept. Questions identified the factors that contribute to violence and the ways it manifests itself at schools. The results reveal that the subjects classified violence as social. Values and actions were categories that stood out as conceiving the violence concept .  Physical, verbal and moral aggression manifestations were verified at schools and the student was defined as the violent action agent.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos

References

AQUINO, J. G. Confrontos na sala de aula: Uma leitura institucional da relação professor-aluno. São Paulo: Summus, 1999.

ÁRIES, P. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1981.

ARPINI, M. D. Adolescência e violência: reflexos a partir da história. Curitiba: Argumento Ed. Universitária – PUCPr, 1999.

BARON, R. A. Human Aggression. New York: Plenum Press, 1977.

BELLINTANE, C. O poder de fogo da relação educativa na mira de novos e velhos prometeus. Caderno Cedes, São Paulo, v. 47, n.19, p. 20-35,1996.

COSTA, J. F. Ordem Médica e Norma Familiar. In: Arpini, M. D. (1999). Adolescência e Violência: reflexões a partir da história. Curitiba: Argumento Ed.Universitária – PUCPr, 1999.

FERREIRA, A. L.; SCHRAMM, F. R. Implicações éticas da violência doméstica contra a criança para profissionais da saúde. Revista de Saúde Pública, São Paulo, vol.34, n.6, p.659-665, 2000.

GOMIDE, P.I.C. A influência de filmes violentos em comportamento agressivo de crianças e adolescentes. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, vol.13, n.1, p.127-141, 2000.

GUIMARÃES, A. M. Indisciplina e Violência: ambiguidade dos conflitos na escola. In

ITANI, A. A violência no imaginário dos agentes educativos. Caderno Cedes, São Paulo, vol. 47, n.19, p.36-50, 1996.

ITANI, A. A violência no imaginário dos agentes educativos. Caderno Cedes, São Paulo, vol. 47, n.19, p.36-50, 1996.

KUPFER, M. C. M. Violência da Educação, Violência na Educação. Violência, v. 01, n. 01, p. 37-46, 1997.

LEVISKY D. L. Adolescência e Violência: aspectos do processo de identificação do adolescente na sociedade contemporânea e suas relações com a violência. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

MARQUES, M. A. B. Violência Doméstica contra crianças e adolescentes. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

MARQUES, M. A. B. Violência Física e Psicológica contra crianças na idade escolar. (Relatório de pesquisa). Bragança Paulista, São Paulo: Universidade São Francisco, 1997.

MENEGHEL, S. N. ,GIUGLIANI, E. J.; FALCETO, O. Relações entre violência doméstica e agressividade na violência. Cadernos de Saúde Pública, São Paulo, vol.14, n. 2, p.327-335, 1996.

MINAYO M. C. S. ; ASSIS, S. G. Saúde e Violência na infância e adolescência. Rio de Janeiro: Garamond, 1994.

OUTEIRAl, J. Distúrbios de conduta na adolescência. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

PESSANHA, A. L. S. Adolescência - tanto faz ? In Levisky, D. L.(Org.) Adolescência e violência. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2001.

PIVA, M., ; SAYAD A. (2000). Alta Tensão. Educação, São Paulo, vol.26, n.227, p.34-45, 2000.

RIOLFI, C. R. Escola e violência: uma dúzia de pontos para pronto socorro. Campinas, SP: Unicamp, 1999.

SPOSITO, M. P. A Instituição escolar e a violência. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.104, p.58-75, 1998.

TULLOCH, M. I. Evaluating aggression: school students’responses to television portrayals of institutionalized violence. Journal of Youth and Adolescent, New York, vol. 24, p.95-115, 1995.

VOLPI, M. (Org). O Adolescente e o Ato Infracional. São Paulo: Cortez, 1994.

WILHEIM, J. (2001). Globalização e violência. In: D. L. Levisky (Org.). Adolescência e violência. São Paulo, SP: Casa do Psicólogo, 2001.

ZALUAR, A. Cidadãos não vão ao Paraíso. Campinas, SP: Escuta, 1994.