The School and the Work Among Adolescents in High School of São Paulo City: An Analysis of Social Representations
Main Article Content
Abstract
Social representations are a knowledge forms socially created and shared. The objective of this research is to analyse the social representations contents concerning subjects school and work. The sample was constituted by 208 high school adolescents from a public school in the city of São Paulo, organized it 21 focus groups. For the data processing it was used the text data analysis program Alceste 4.5, by Max Reinert. The analysis was made upon the three configuring dimensions of a social representation. The classes associated to work presented a contradiction between the recognition of work as a moral value positive, and the outcoming problems of early physical and psychological burden to the adolescent worker. Contents of the social representation about school revealed problems on evening classes everyday relationship among students and teachers, and the teachers as the main responsible actor for the low performance of the group.
Downloads
Article Details
Copyright to articles published in The Journal Of Psychology: Theory and Practice belongs to the authors, who grant Mackenzie Presbyterian University the not exclusive rights to publish the content.
References
ABRIC, J. C. Pratiques sociales et représentations. Paris: Presses Universitaires de France, 1994.
ABRIC, J. C. Abordagem estrutural das representações sociais. In: MOREIRA, A. S. P; OLIVEIRA, D. C (Orgs.). Estudos interdisciplinares de representação social. Goiânia: AB Editora; 1998, p. 27-38.
CAMARGO, V. B. Alceste: um programa informático de análise quantitativa de dados textuais. Material do curso sobre Alceste. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, Comunicação pessoal, 1998. (Laboratório de Psicossociologia da Comunicação e da Cognição Social. Centro de Filosofia e Ciências Humanas- CFH).
DOISE, W.; CLEMENCE, A.; LORENZI-CIOLDI, F. Représentations sociales et analyse de données. Grenoble: Presse Universitaire de Grenoble, 1992.
FISCHER, F. M.; MARTINS I. S.; OLIVEIRA D.C. Relatório Final do Projeto: Saúde, Educação e Trabalho nos Municípios de Monteiro Lobato e Santo Antônio do Pinhal, SP. 2000. v. 3, 114 p.
FORASTIERI, V. Children at work: Health and safety risks. Geneva: International Labour Office, 1997.
HEWSTONE, M. Representações sociais e causalidade. In: JODELET, D. (Ed). As representações sociais. Rio de Janeiro: Editora da Universidade Estadual de Rio de Janeiro, 2001. p. 217-37.
JODELET, D. Folies et représentations sociales. Paris: PUF, 1989. 398p.
LIMA, M. I. M.; CÂMARA, V. M. Uma metodologia para avaliar e ampliar o conhecimento de adolescentes do ensino fundamental sobre acidentes de trabalho, Cadernos de Saúde Pública, 18 (1), p. 115-120, 2002.
McKECHINIE, J. L; HOBBS, S. S; LAVALETTE, M. Adolescent’s perceptions of the role of Epart-time work, Adolescence. 1996; 31 (121), p. 193-204.
MOLINER, P. Les méthodes de répérage et d’identification du noyau des représentations sociales. In: C. GUIMELLI (Org.). Structures et Transformations des Représentations Sociales. Neuchâtel: Delachaux et Niestlé, 1994. p. 199-232.
MOSCOVICI, S. A representação social da psicanálise.: Rio de Janeiro: Zahar,1978. 291p.
MOSCOVICI, S. On Social Representations. In: FORGAS, J. P. (Ed.). Social Cognitions Perspectives on Everyday Understanding. Nova York: Academic Press, 1981, p. 181-209.
NETO, O. C. & MOREIRA, M. R. Trabalho infanto-juvenil: motivações, aspectos legais e repercussão social. Cadernos de Saúde Pública, 1998; 14 (2), p. 437-441.
NIOSH. NATIONAL INSTITUTE FOR OCUPATIONAL SAFETY AND HEALTH. Child Labor research needs: recommendations from the NIOSH Child Labor Working Team. Washington, DC., 1997. (NIOSH – Special Hazards Review of Department of Health and Human Services, August).
OLIVEIRA, D.C. Caracterização das condições de educação. In: MARTINS, D. C; OLIVEIRA & FISCHER. (Orgs.). Relatório Final da Pesquisa Saúde, educação e trabalho nos municípios de Monteiro Lobato e Santo Antônio do Pinhal – São Paulo. São Paulo: FSP/USP, 2000.
PINHEIRO, A. B. O trabalho precoce em adolescentes matriculados em escolas municipais da Zona Sul do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 1999. (Tese de Doutorado da Escola Nacional de Saúde Pública, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro).
REINERT, M. ALCESTE, une méthodologie d´analyse des données textuelles et une application: Aurélia de G de Nerval, Bulletin de méthologie sociologique, France, v. 28, p. 24-54, 1990.
SÁ, C. P. Núcleo Central das Representações Sociais. Petrópolis: Vozes, 1996, 189p.
SÁ, C. P. A construção do objeto de pesquisa em representações sociais. Rio de Janeiro: Editora da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 1998. 106p.
ZIBAS, D. M. L. A escola pública e a escola privada diante das propostas de modernização do ensino médio. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1995. (Tese de Doutorado da Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo).